۰

توپ در زمین کیست: شهرداری یا دامپزشکی؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷
توپ در زمین کیست: شهرداری یا دامپزشکی؟
به گزارش عصر تعادل، هم در ملأعام و هم در برخی دیگر اماکن خصوصی، مظاهر این پدیده های غیربهداشتی و دست‌فروشی فرآورده های دامی حتی در پررفت و آمدترین خیابان های شهر جیرفت نمایان است که دیده می شود در بین آنها جگر حیوان که حساس ترین بخش آن از نظر احتمال آلودگی به شمار می رود نیز دیده می‌شود.
در واقع شرایطی به وجود آمده که به نظر می‌رسد متولیان رسمی این موضوع در این زمینه، شهرستان را به حال رها کرده اند. شهرداری و دامپزشکی از جمله نهادهای مسئول در این زمینه هستند.
برخی مواقع حتی در کنار یکی از میادین مهم شهر هم شاهد فروش دام هستیم که در داخل وانت و در کنار میدان عرضه می شوند.
این درحالی است که حتی از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی هم، پارک کردن در میدان ممنوع است، بنابراین از این منظر هم شاهد برخورد مناسب با این پدیده نبوده ایم و انتظار می رود پلیس نیز در این زمینه فعال شود.
همگان می دانند مخاطرات بهداشتی و فرهنگی مختلفی برای عرضه و کشتار غیرمجاز دام در حاشیه شهرها آن هم در مناطق گرمسیر وجود دارد. شیوع انواع بیماری ها، آلودگی محیط و تجمع جانداران، انتقال عوامل بیماری به دام های مناطق دیگر و نازیبایی مبلمان شهری برخی از این موارد است.
شیوع انواع بیماری ها
یکی از این مخاطرات احتمال شیوع بیماری است؛ افرادی که خارج از کشتارگاه، اقدام به کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت می کنند امکان دارد با عرضه غیربهداشتی گوشت موجب شیوع و انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام شوند.
نقل و انتقال غیرمجاز دام ها به منظور کشتار، علاوه بر احتمال انتقال بیماری ها به افراد سالم، می تواند سبب انتقال عوامل بیماری زای دامی از یک منطقه به منطقه دیگر و فراگیرشدن بیماری در میان دام ها در منطقه جدید نیز شود.
آلودگی محیط و تجمع جانداران
به علت نبود سیستم سپتیک فاضلاب و دفع فضولات، زمینه آلودگی های محیط زیست و تجمع حیوانات از جمله سگ های ولگرد، حشرات و جوندگان نیز فراهم می شود.
غیرفرهنگی بودن
کشتار دام در خارج از کشتارگاه آن هم در معابر عمومی و شهری، اقدامی غیرفرهنگی نیز محسوب می‌شود که نشان دهنده رعایت نکردن اصول نوین شهرنشینی است.
آسیب‌های روانی
ذبح دام در معابر عمومی در برابر چشم کودکان یا افراد بزرگسالی که روحیه آسیب پذیر دارند تاثیر منفی بر روح و روان آنان می‌گذارد و با دیدن صحنه های کشتار دام که بعضا با خشونت همراه است، آثار زیان بار روانی در کودکان ایجاد می کند.
نازیبایی مبلمان شهری
کشتار یا عرضه غیرمجاز دام، همچنین ریختن خونابه و فضولات حاصل از کشتار دام در داخل شهر چهره زشت و نازیبایی به این مناطق می دهد.
اعلام دامپزشکی به شهرداری 
خبرنگار ایرنا درباره این معضل با مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت و گو کرد. علی احمدی در زمینه عرضه و کشتار دام در ملاء عام گفت: دستور از دادستانی گرفته ایم و چون سد معبر محسوب می شود به شهرداری داده ایم.
وی با بیان اینکه زمان زیادی از دریافت این دستور می گذرد و چند بار به شهرداری ارائه شده است، افزود: قبل هم این فروشندگان دام چند بار جمع آوری شدند اما مجدد شاهد حضور این افراد در این مکان هستیم.
احمدی ادامه داد: شهرداری سالن کشتار را بعدازظهرها هم باز نگه داشته است اما باز شاهد حضور این افراد و کشتار دام در کنار خیابان هستیم.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان در مورد وجود یک مکان که به عرضه و ذبح غیرمجاز دام می‌پردازد ابراز بی اطلاعی کرد اما گفت: برخورد با اماکن غیرمجاز بسیار راحت‌تر است و ما یک روزه می توانیم آنها را پلمب کنیم.
خبرنگار ایرنا مستندات لازم را به مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان در مورد یکی از این اماکن ارائه کرد که با گذشت افزون بر ۲۰ روز اقدامی علیه این مکان مشاهده نشد و یکی از مسئولان دامپزشکی در پاسخ به پیگیری ایرنا اظهار کرد: دستور پلمب این مکان گرفته و به نیروی انتظامی اعلام شده است.
در حالی دامپزشکی توپ را به زمین نیروی انتظامی انداخته است که معاون اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان جیرفت به خبرنگار ایرنا گفت که نماینده ای از اداره دامپزشکی باید به نیروی انتظامی مراجعه و برای پلمب ما را همراهی کند.
بی اطلاعی شهرداری
اینطور که از گفته های معاون اجتماعی نیروی انتظامی مشخص است هنوز دامپزشکی کسی را برای پلمب اعزام نکرده است.
سمندری مسئول روابط عمومی شهرداری جیرفت هم از ارسال نامه یا حکمی برای جمع آوری و برخورد با ذبح دام در ملاء عام و در کنار یکی از خیابان های جیرفت ابراز بی اطلاعی کرد.
طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی عرضه و ذبح غیرقانونی دام جرم و حتی برای آن تا یک سال حبس مشخص شده است.
ماده ۶۸۸: «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.»
مشخص نیست با اینکه قانونگذار چنین جدی با این موضوع مواجه شده و بحث سلامت در میان است، چرا اراده لازم برای کنترل و برخورد با قانون‌شکنی در این زمینه وجود ندارد و دستگاه های مرتبط به جای هم افزایی به انداختن توپ به زمین یکدیگر اقدام می کنند.
باتوجه به اهمیت سلامت عمومی، از دستگاه قضا هم انتظار می رود به موضوع ورود کند و ببیند کدام دستگاه به وظایف خود عمل نکرده و قانون را اجرا نمی کند.
با توجه به اینکه دامپزشکی اعلام کرده حکم قضایی هم دریافت شده است بنابراین دستگاه قضایی باید ببیند آیا حکمش بر روی زمین مانده یا خیر زیرا اجرا نشدن حکم قضایی خود جرمی است فراتر و بیشتر.
اما اگر حکمی هم صادر نشده باشد، ضمن اینکه این وضعیت می تواند مصداق عینی ترک فعل وظایف قانونی از سوی دستگاه‌های متولی باشد، از این پس باید مورد توجه قرار گیرد.
کد مطلب : ۱۵۷۲۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}