۰

یک کارگر برای خرید پژو چند سال باید پس‌انداز کند؟/ علت کاهش سفر زمینی به ترکیه در نوروز  ۳۰ درصد چیست؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
به گزارش عصر تعادل، در بسته‌ خبری امروز، از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می خوانید؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.
وزیر اقتصاد تغییر کرد؟
تسنیم نوشت: "در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر تغییر احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در بعضی از اکانتهای ضددولت، پیگیری خبرنگار تسنیم نشان میدهد که این خبر غیرواقعی و کذب است."
برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از گرانی طلا چیست؟
مرکز مبادله به نمایندگی بانک مرکزی، از حراج جدید شمش طلا در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد متقاضیان شرکت در حراج شمش طلا بایستی مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران واریز کنند تا بتوانند در حراج روز یکشنبه شرکت کنند.
برنامه توسعه صادرات ال‌ان‌جی روسیه به خطر افتاد
برنامه روسیه برای توسعه سریع صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به دلیل تحریم‌های آمریکا و به تاخیر افتادن صادرات یک پروژه بزرگ جدید، متوقف شده است. تاسیسات «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲»، تولید را در دسامبر آغاز کرد اما به دلیل محدودیتهای آمریکا، تاکنون موفق به صادرات گاز نشده است. این تاسیسات مجبور شد تولیدش را در فوریه به شدت کاهش دهد. روزنامه ودوموستی که نخستین رسانه منتشرکننده خبر کاهش تولید بود، اعلام کرد «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» قادر به صادرات سوخت نیست و ظرفیت کافی برای ذخیره سازی ندارد. شرکت نواتک که سهامدار بزرگ این تاسیسات واقع در بالای دایره قطب شمال است، قصد دارد صادرات ال‌ان‌جی را تا پایان مارس آغاز کند.
طلای سیاه چند دلار شد؟
رویترز: نفت در آستانه دومین افزایش قیمت پیاپی هفتگی قرار دارد. تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه، نگرانی در مورد محدودیت عرضه و خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضای جهانی برای سوخت به دنبال بهبود اقتصاد دنیا از قیمت نفت حمایت کرده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با 27 سنت معادل 0.30 درصد افزایش به 90 دلار و 92 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 9 سنت معادل 0.10 درصد افزایش 86 دلار و 68 سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی در روز پنجشنبه به بالاترین قیمت از ماه اکتبر رسیدند.
وزیر نفت: اقتصاد رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است
وزیر نفت گفت: در همین ایام که طوفان الاقصی اتفاق افتاد، شاهد تاثیرات زیاد آن بر حامل‌های انرژی بودیم، به خصوص اتفاقاتی که مجاهدین یمن در دریای سرخ رقم زدند موجب افزایش قیمت نفت و انرژی شد، برخی از کشورها نیز صادرات نفت به رژیم صهیونیستی را کاهش دادند. اوجی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در ۲۵ سال آینده رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد، گفت: با حرکتی که امروز رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده نشان داد که خودش برای تحقق این مساله عجله دارد. مطمئن باشید که به زودی شاهد سرنگونی رژیم صهیونیستی خواهیم بود. /ایسنا
سفر زمینی به ترکیه در نوروز  ۳۰ درصد کاهش یافت
امیرمسعود فاتحی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ارومیه کاهش شمار سفرهای زمینی ایرانی‌ها به ترکیه را در نوروز 1403 نسبت به نوروز 1402 دست‌کم 30 درصد عنوان کرد و گفت: علاوه بر کاهش درآمد مردم همزمانی نوروز و ماه رمضان نیز به این امر دامن زده است.  وی همچنین یادآور شد: کاملا محسوس است که کاهش توان اقتصادی طبقه متوسط جامعه امکان سفر خارجی را از این طبقه سلب کرده است. /ایلنا
آرزوی معاون رئیس جمهور برای تکرار رشد اقتصادی در سال جاری چیست؟
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی نوشت: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۲۳ میلادی ایران با نرخ رشد اقتصادی ۵.۴ درصد، دومین رتبه را در بین کشورهای جهان داشته است. وی در ادامه افزود: با آرزوی تکرار این موفقیت در سال جاری.
اصلی‌ترین چالش اقتصاد کشور در 1403 چیست؟
عباس آرگون عضو هیات رئیسه اتاق تهران نوشت: "مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران در سال 1403 مساله «تورم» است؛ تورم مزمن و بلندمدتی که در اقتصاد ما وجود داشته و دارد و حداقل در پنج سال اخیر، وارد سطح بالاتری نسبت به میانگین بلندمدت خود شده که اثرگذاری بسیار نامطلوبی بر کل اقتصاد کشور داشته است. در یک ارزیابی اولیه می‌توان به پنج ریشه مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد: نخست ناترازی بودجه که ناشی از عدم‌تعادل بین درآمدها و هزینه‌های دولت است و انتظار می‌رود با کنار کشیدن دولت از برخی حوزه‌ها و واگذاری امور به بخش خصوصی، خرجی دولت کاهش و میزان کسری بودجه کمتر شود. دوم، ناترازی ارزی است که علاوه بر تحریم خارجی می‌توان از پیمان‌سپاری ارزی و اجبار صادرکننده به عرضه ارز با قیمت دستوری به عنوان دلایل آن یاد کرد. ناترازی بانکی نیز ریشه دیگر تورم است. دولت برای جبران کسری بودجه خود به منابع نظام بانکی متوسل می‌شود و افزایش بدهی دولت به بانک‌ها یکی از عوامل ناترازی است. تسهیلات تکلیفی و فقدان ابزار نظارتی درست بانک مرکزی نیز در شکل‌گیری این ناترازی نقش داشته‌ است."
یک کارگر برای خرید پژو چند سال باید پس‌انداز کند؟
اقتصادآنلاین نوشت: "در حال حاضر، رقم پایه حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ برابر با ۷ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان اعلام شده است. در چنین شرایطی و با توجه به قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار کشور، یک کارگر برای خرید خودرویی مانند پراید ۱۳۱ حداقل باید ۵۰ ماه یا بیشتر از ۴ سال از حقوق خود را پس‌انداز کند. این رقم برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ به ۹۵ ماه، برابر با بیش از ۷ سال حقوق فعلی کارگر می‌رسد. در مورد خودرو سمند، نیاز به ۸۳ ماه یا بیش از ۶ سال از حقوق فعلی یک کارگر وجود دارد. کوییک را هم می‌توان با ۶۰ ماه، یا ۵ سال از حقوق فعلی کارگر خریداری کرد. برای خرید خودروهای لوکس‌تر داخلی مانند دنا پلاس اتوماتیک، اوضاع بدتر هم می‌شود و یک کارگر با نرخ فعلی حقوق خود، باید ۱۳۹ ماه از درآمدش را پس‌انداز کند؛ این یعنی انتظاری ۱۱ ساله برای خرید خودرو محبوب ایران خودرو. همان‌طور که مشخص است، با وجود افزایش نسبی حقوق پایه کارگران در سال ۱۴۰۳، همچنان رویای خرید خودرو برای این افراد، حتی در مورد خودروهای از رده خارج شده داخلی نیز دور از دسترس به‌نظر می‌رسد."
کد مطلب : ۱۵۷۲۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}