۰

افزایش صادرات نفتی در سال ۱۴۰۲

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۹
افزایش صادرات نفتی در سال ۱۴۰۲
به گزارش عصر تعادل، به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، محمد رضوانی‌فر با بیان اینکه تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶ درصد افزایش به رقم ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید، اظهار کرد: از این میزان تجارت خارجی کشور، ۸۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار به صادرات با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی و ۶۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.
وی در خصوص میزان صادرات بدون احتساب صادرات نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت مقدار صادرات بدون احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی، ۱۳۶ میلیون و ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بود که به لحاظ ارزش ۸.۸۷ درصد کاهش و از حیث وزن ۹.۸۲ درصد افزایش داشت.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: در این مدت ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار نفت، ۳۷۰ میلیون دلار برق و یک میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی صادر شد، همچنین در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی - مهندسی و برق حدود ۱۶.۸۷ میلیارد دلار کسری تجارت خارجی داشتیم و با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق با ۲۰.۶ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی روبه‌رو بودیم.
رضوانی‌فر در خصوص سه قلم عمده کالای صادراتی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: گاز طبیعی مایع‌شده با ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، پروپان مایع‌شده ۳ میلیارد و ۶۲ میلیون دلار و قیر نفت با ۲ میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار سه قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بودند.
وی گفت: در میان ۱۰ قلم عمده کالای صادراتی بیشترین رشد به لحاظ ارزش به گازهای نفتی و هیدروکربن‌های گازی مایع‌شده با ۶۲.۶۸ درصد، سنگ آهن با ۶۲.۴۶ درصد و قیر نفت با ۲۱.۸۴ درصد و بیشترین کاهش در ارزش به گازهای طبیعی مایع‌شده با ۵۹.۱۱ درصد، پروپان مایع‌شده با ۱۹.۲۶ درصد و بوتان مایع‌شده با ۵.۸۴ درصد اختصاص یافت.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: چین با ۱۳ میلیارد و ۹۱۵ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۶ میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار و هند با ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار پنج کشور نخست مقصد کالای صادراتی ایران بودند که در مجموع ۷۴.۵۳ درصد از وزن و ۷۳.۱۳ درصد از کل ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
کد مطلب : ۱۵۷۲۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}