۰

تقویت صادرات باعث رشد 17 درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۵
تقویت صادرات باعث رشد 17 درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم شد

به گزارش عصر تعادل، صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین و پیشروترین صنایع در جهان است که در این صنعت از مواد خامی از جمله پنبه یا پشم به عنوان ماده اولیه استفاده و در نهایت برای ساخت پارچه به کار می رود.
این صنعت از آنجایی که یکی از مهمترین نیازهای طبیعی بشر در استفاده از پوشاک و سایر محصولات است، نه تنها منجر به ایجاد اشتغالزایی در کشور شده است بلکه با ارزش افزوده بالا دستاوردهایی از جمله ارزآوری و تولید ثروت ملی را به همراه داشته است.

در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم با سیاست‌گذاری ها و شفاف‌سازی در زنجیره‌های تولید و مدیریت کردن منابع مالی اقدامات مهمی را انجام داده است که یکی از مهمترین این مباحث شناسایی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد، رفع مشکلات، پرداخت تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات ، شناسایی کشورهای هدف برای صادرات و طرح شفاف‌سازی در سامانه جامع تجارت است.

بر اساس طرح شفاف سازی جریان کالا، تولیدکنندگان موظف هستند تا نسبت به دریافت شناسه و کد نقش در سامانه جامع تجارت اقدام کنند، از این رو در این طرح وضعیت محصولات از ابتدا تا انتهای زنجیره، مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.


شناسایی ۴۰ کشور برای صادرات در حوزه صنعت نساجی

شناسایی کشورهای هدف برای صادرات نساجی یکی از راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در همین راستا کارگروه تخصصی تشکیل و اقدامات کلیدی انجام شده است.

در همین باره وزیر صمت گفته است که ۴۰ کشور برای صادرات صنعت نساجی به بنده معرفی شده است که بر روی آنها کار خواهیم کرد تا به فهرست کشورهای صادراتی در این صنعت اضافه شوند.
بر اساس گفته «عباس علی آبادی» باید کشورهای هدف نساجی را شناسایی کنیم و با امضای تفاهم‌نامه‌ها بر روی بازارهای هدف تمرکز و برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در طراحی و نوآوری صنعت نساجی استفاده کنیم، امروز باید با توسعه صادرات در صنعت نساجی و پوشاک به کشورهای همسایه وارد شویم همچنین اگر توانستیم به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

تقویت صادرات نساجی با نوآوری در دولت سیزدهم

رشد ۸ درصدی صنعت نساجی

یکی دیگر از عوامل مهم در این صنعت، تولید خوب، باکیفیت، قابل‌رقابت و صادراتی بودن است که در این دولت با اقداماتی که صورت گرفته است شاهد رشد صادرات هستیم. در این باره مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت گفته است که ۱۸۸ هزار تن صادرات صنعت نساجی، پوشاک و کیف و کفش چرم در ۶ ماه نخست سال گذشته صادر شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی را نشان می دهد.

طبق گفته «محسن گرجی»، ۳۶۸ میلیون دلار سهم صادرات این صنعت در ۶ ماه نخست سال گذشته بود که این آمار نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که ۳۴۵ میلیون دلار بوده، رشد ۶ درصدی را ثبت کرده است.
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، در سال ۱۴۰۱، رشد ١٧.٣ درصدی در صنعت نساجی و رشد ٧.۵ درصدی در صنعت پوشاک و کیف به ثبت رسید که این امر حاصل تلاش صنعتگران و پیگیری‌های اتحادیه‌ها بوده است.

صنعت نساجی در کنار ارزآوری و تامین نیاز داخل کشور، با هفت هزار واحد صنعتی فعال برای یک میلیون نفر در کشور شغل ایجاد کرده است. ضمن اینکه ٩۶ هزار واحد صنفی و تولیدی در صنعت نساجی وجود دارد.
همچنین طبق گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دولت سیزدهم، در جهت تقویت صنعت نساجی، ۴۱ خوشه در حوزه پوشاک و نساجی در کشور شناسایی شده است که امکان‌سنجی ۲۰ خوشه انجام شده است، سه پروژه توسعه خوشه ای در حال اجراست و ۱۲ پروژه توسعه خوشه ای نیز خاتمه یافته است.

انتهای پیام/ 
  •  
کد مطلب : ۱۵۷۲۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}