۰
اجرای طرح‌های سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی؛

گام مهم و تاریخی دولت سیزدهم در ارتقای امنیت قضایی

تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸
گام مهم و تاریخی دولت سیزدهم در ارتقای امنیت قضایی
به گزارش عصر تعادل، یکی از راهبردهای مهم دولت سیزدهم هدف قرار دادن سفره غذایی مردم و کمک به ارتقای امنیت غذایی آنان بود. در راستای دستیابی به این هدف، وزارت تعاون چند طرح موازی با یکدیگر را پیاده سازی کرد تا همزمان بتواند به سه قشر کودک، زنان باردار و عموم مردم خدمت‌رسانی کند.

در طرح مربوط به ارتقای امنیت غذایی کودکان، همه کودکان واجد شرایط از نگاه وزارت بهداشت، با معرفی به وزارت تعاون بدون محدودیت می‌توانند تا پنج سالگی تحت پوشش قرار گیرند. مشمولان این طرح کودکان دهک‌های یک تا هفت درآمدی هستند که به ازای هر کودک نیازمند تغذای مضاعف در دهک یک تا پنج درآمدی یک میلیون تومان و کودکان در دهک‌های ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. در طرح مربوط به امنیت غذایی کودکان، سبد غذایی از ۱۱ قلم معمول (۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۳) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد) به ۱۶ قلم افزایش پیدا کرد تا دایره مواد مغذی آن گسترده‌تر شود.

تا کنون از این طرح ۸۰ درصد استقبال شده است. وزارت بهداشت در ابتدای طرح ۱۴۳ هزار کودک و در نوبت دوم ۱۵۴ هزار کودک را معرفی کرد که در نهایت بیش از ۱۳۰ هزار کودک که در دهک یک تا هفت درآمدی جامعه بودند مشمول این طرح شدند.

طرح مادران شیرده یا باردار (یسنا) طرحی است که مشمولان آن را مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک اول درآمدی جامعه در تشکیل می‌دهند. در قدم نخست، این طرح سال گذشته در هشت استان کشور به مرحله اجرا درآمد و قرار است در استان‌های دیگر نیز مادران مشمول شناسایی شوند تا طرح در گسترده ملی پیاده‌سازی شود. بودجه اجرای مرحله نخست این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان است که برای حمایت از ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر در نظر گرفته شده است.

حرکت تاریخی دولت سیزدهم در ارتقای امنیت غذایی کودکان، مادران و عموم مردم

طرح دیگر کالابرگ الکترونیکی است که طرح فجرانه آن با ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف از بهمن سال گذشته کار خود را آغاز کرد و آخرین مرحله آن نیز روز بیستم فروردین واریز شد. طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک طرح سه ماهه‌ای است که از ۱۸ بهمن ماه شروع شده و ۱۸ اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد. طبق آخرین آمار در این مدت ۹۸ میلیون بسته غذایی توزیع شده است.

برای اجرایی شدن سه ماهه طرح فجرانه دولت ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و مردم حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان آورده داشتند که عدد تزریق شده به سفره مردم را به حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

در مرحله نخست میزان استقبال انجام شده از طرح فجرانه بیش از ۸۶ درصد اعلام شد که نشان می‌داد بیش از ۸۸ درصد دهک یک تا سه درآمدی در این طرح شرکت کرده‌اند.

در این طرح بیشترین کالایی که توسط مردم خریداری شده است، در دسته لبنیات (ماست ۲۱۴ هزار تن، پنیر ۳۴ هزار تن، شیر ۲۲۰ هزار تن) قرار می‌گیرد که بیش از ۴۶۸ هزار تن را به خود اختصاص داده است. حبوبات بیش از ۱۰۰ هزار تن، ماکارونی ۶۰ هزار تن، گوشت سفید ۸۸ هزار تن، تخم مرغ ۸۹ هزار تن، شکر ۴۴ هزار تن، روغن ۷۰ هزار تن و برنج ۱۷۶ هزار تن محصولات دیگری است که از سبد غذایی ۱۱ قلم کالا توسط مردم خریداری شده است.

انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۵۷۲۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}