۰
حاشیه نگاری از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب؛

یک دیدار دانشجویی محض

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۷
یک دیدار دانشجویی محض
به گزارش عصر تعادل، ساعت از ۱۵ گذشته که خودم را به انتهای خیابان فلسطین جنوبی می‌رسانم؛ امروز حسینیه امام خمینی (ره) میزبان یکی از جذاب‌ترین جلسات سالیانه خود یعنی دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب است. برخلاف تصورم و تجربه سال‌های گذشته خبری از صف طولانی در ورودی نیست که یک معنا بیشتر ندارد، خیلی دیر رسیده‌ام و در بهترین حالت باید در قسمت انتهایی حسینیه امام خمینی (ره) برای خودم جایی دست و پا کنم! همین هم می‌شود.

وارد حسینیه امام خمینی (ره) که شدم نخستین چیزی که جلب نظر می‌کند، حدیث نبوی است که در حسینیه نصب شده است؛ «العلم امام العمل و العمل تابعه» به معنای اینکه دانش پیشوای علم و عمل پیرو آن است.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»
صدها دانشجوی آقا و خانم از سراسر کشور خود را به حسینیه امام خمینی (ره) رسانده‌اند تا در یکی از جذاب‌ترین دیدارهای رمضانی رهبر انقلاب حاضر باشند و همین موضوع شور و شوق حاضران را چند برابر می‌کند.
هرگوشه از حسینیه شعاری بلند است، شعارهایی که پس از چندثانیه باهم هماهنگ می‌شود و کل حسینیه یک صدا یک شعار را تکرار می‌کند، از شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» و «عشق فقط عشق علی رهبر فقط سیدعلی» تا شعارهایی که رنگ و بوی ضدصهیونیستی دارد چون «حزب الله پیروز است اسرائیل نابود است».

دانشجویان البته سرودی ۴ بندی را هم آماده کرده‌اند تا در ابتدای دیدارشان با رهبر انقلاب آن را بخوانند و در دقایق پیش از آغاز رسمی دیدار هم مشغول تمرین دسته جمعی آن هستند.

رفته رفته ساعت به ۱۶:۳۰ یعنی ساعت آغاز رسمی مراسم نزدیک می‌شود و دانشجویان هم که این موضوع را می‌دانند، شعار همیشگی این دقایق را تکرار می‌کنند: ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم!
رهبری ۲ دقیقه مانده به ساعت ۱۶:۳۰ وارد حسینیه می‌شوند و خیل جمعیت دانشجویان به احترام ایشان برمی‌خیزند و یکدست شعار می‌دهند. البته شعارهایشان در ابتدا چندان با هم هماهنگ یا به قول امروزی‌ها سینک نیست که در نهایت باهم هماهنگ می‌شوند و این فضا ادامه دارد تا اینکه رهبری حاضران را به نشستن دعوت می‌کنند.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»
قاری قرآن یونس شاهمرادی نفر نخست مسابقات بین‌المللی قرآن است که دانشجو هم هست؛ برای من که پای ثابت قرائت‌های دلنشینش هستم، قرائتش لذتبخش است و در همین برنامه هم قرائت قرآن او با تحسین چندباره رهبر معظم انقلاب همراه شد.

پس از قرآن نوبت به آن سرود ۴ بندی است؛ دانشجویان سرودشان را با این بیت آغاز می‌کنند: السلام یا شهرا... ماه بهترین مهمانی
شعرشان مضامینی درباره ماه مبارک رمضان، آینده اسلام و ایران و علم اندوزی، نابودی رژیم صهیونیستی و در نهایت امیدواری برای فرج امام زمان (عج) دارد.

همخوانی سرود که تمام می‌شود، دانشجویی از میان جمع با صدای بلند خطاب به رهبر انقلاب می‌گوید: آقا دستی به سر ما بکش! جمعیت حاضر به همراه رهبری می‌خندند و رهبری خطاب به آن جوان گفت: سری به دست یا دستی به سر؟ که این بیان رهبری با تشویق و صلوات حضار همراه شد و نهایتا آن دانشجوی جوان تا پیش رهبر انقلاب مشایعت شد و به خواسته خودش رسید.

حالا دیگر مجری پشت تریبون رفته و خود را که دانشجوی دکتری رسانه از دانشگاه صداوسیماست معرفی می‌کند و با تذکرهای همیشگی رعایت وقت به استقبال نمایندگان تشکل‌های دانشجویی می‌رود که باید به پشت تریبون بروند و سخنانشان را بیان کنند.

این تریبون سالهاست تریبون بیان صریح‌ترین سخنان و نقدها در حضور شخص نخست کشور است و از این جهت همواره مورد توجه است. اولین تشکلی که باید نماینده‌اش پشت تریبون برود، اتحادیه مجمع دانشجویان دانشگاه آزاد است که نماینده‌شان دانشجوی جوانی از شهر اندیمشک است.

سخنرانی‌اش را با تمجید از تفکر و رویکرد جهادی دولت و نقد دولت‌های لیبرال گذشته آغاز می‌کند و راه حل قطعی مشکلات کشور را تسهیل نقش آفرینی مردم می‌داند و به این نکته هم اشاره می‌کند که قرار بوده دولت سیزدهم نقش‌آفرینی مردم را تسهیل کند، اما نشد!
حالا دیگر وقت آن شده که از جمعیت حاضر در حسینیه واکنش بگیرد و اینجاست که بیان کلیدواژه‌هایی چون دلار ۶۵ هزار تومانی و پراید ۳۰۰ میلیونی برای بیان کوچک شدن سفره مردم با تشویق شدید حضار مواجه می‌شود.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»

او در ادامه به سکولاریسم مخفی برخی مسئولین اشاره می‌کند و در بیان مصادیقش از ماجرای عدم تصویب لایحه عفاف و حجاب نام می‌برد که این بخش هم تشویق دانشجویان را در پی دارد.

بخش دیگر سخنان او که تشویق حاضران را در پی دارد، نقد به مدیریت صداوسیما در بحث سلبریتی‌هاست که در بیان آن گفت که با شعار سلبریتی زدایی در صداوسیما بر سر کار آمدند اما اکنون درگیر سلبریتی‌ها هستند.
پایان بخش سخنان نخستین سخنران مراسم دیدار دانشجویی امسال هم چند جمله عربی خطاب به حکام منطقه بود.

سخنان این دانشجوی اندیمشکی که تمام می‌شود، در بیان درخواست شخصی خود از رهبر انقلاب می‌گوید که مادرش فرزند شهیداست و به این شرط گذاشته من امسال اینجا بیایم که انگشتر در دست شما برایش ببرم. رهبری در پاسخ به او گفت که این انگشر خیلی سخت در می‌آید ولی خب چاره‌ای نیست!
سخنران دوم نماینده دفتر تحکیم وحدت است که دانشجوی خانمی از دانشگاه امیرکبیر است.

در سخنانش ابتدا به پروژه‌بگیران کاسبی نقد می‌کند که با اطلاعات از درون سیستم خوراک برای رسانه‌های بیگانه فراهم می‌کنند و سپس به انتخابات اسفندماه سال گذشته اشاره می‌کند که این بخش از سخنانش با تشویق حضار مواجه می‌شود: حواشی این انتخابات نشان می‌دهد که برخی اصولگرایان در سایه مشارکت پایین و پشیمانی اصلاح‌طلبان گمان می‌کنند که مسئولیتشان مادام‌العمر است.

نماینده دفتر تحکیم وحدت در خصوص مسائلی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند هم می‌گوید که زمین آموزش عالی در اشغال غرب گرایان است و به راحتی دانشجویان را به مهاجرت ترغیب می‌کنند که این بخش از سخنان او نیز با تشویق حضار مواجه می‌شود.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»

خواسته او در پایان سخنرانی‌اش از جنس دیگری بود؛ او از رهبر انقلاب خواست که اعضای دفتر تحکیم وحدت را در قنوت نماز شب دعا کنند تا در مسیر جمهوری اسلامی ثابت قدم باشند.

سومین سخنران مراسم نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی است که دانشجویی از دانشگاه تهران است. نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی طی سالهای گذشته در دیدارهای رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان همواره تندترین نقدها را در سخنرانی خود داشته‌اند و در سخنرانی امسال نماینده این تشکل دانشجویی نیز انتظار می‌رود چنین باشد.

نماینده‌شان پشت تریبون قرار می‌گیرد و در سخنان خود ابتدا از کم بودن نقش مردم در امور کشور و سپس نفوذ دو جریان تجدد و تحجر بر کشور سخن می‌گوید که قدرت یافتن متحجرین با نگاه‌های امنیتی، بازگو کردن مسائل توسط مستضعفین را سد می‌کند.

او در سخنان خود به ماجرای افزایش حقوق و دستمزد کارگران در اسفندماه سال گذشته اشاره می‌کند و تصمیم‌گیری صورت گرفته در این حوزه را خلاف عدالت می‌داند که این بخش از سخنان او با تشویق شدید دانشجویان مواجه می‌شود.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی البته در سخنانش نقدهای صریح و تندی را متوجه دستگاه‌های امنیتی می‌کند و می‌گوید که حضور نیروهای امنیتی در حوزه‌های غیر مرتبط منجر به فساد می‌شود او البته بر این نکته نیز تأکید می‌کند که خواسته‌شان تضعیف نهادهای امنیتی نیست.

سخنرانی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی که تمام می‌شود، نزد رهبر انقلاب می‌رود و آنجا خطاب به رهبری می‌گوید که در سال ۱۳۸۰ توصیه‌هایی در باب عدالت داشتید، میخواهیم بدانیم کماکان بر همان عقیده درباره عدالت هستید، که رهبر انقلاب نیز در پاسخ گفتند به همان توصیه‌های سال ۱۳۸۰ عمل کنید.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»

مجری پس از آنکه با طعنه به نماینده جنبتش عدالتخواه می‌گوید که عدالت را در وقت هم رعایت کنید، سخنران بعدی را که نماینده انجمن مستقل است دعوت می‌کند تا برای سخنرانی پشت تریبون بیاید.

نماینده انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از دانشگاه خوارزمی تهران است که سخنرانی خود را با نقد جریان‌های سیاسی در انتخابات اخیر آغاز می‌کند و کنایه‌اش که می‌گوید لیست‌ها یک شبه اند، هم چنارها و هم پاجوش‌ها با تشویق حضار همراه می‌شود.

او در سخنرانی‌اش نقدهای صریحی پیرامون شوراهای عالی موقتی مانند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مدیریت صداوسیما و مدارس غیرانتفاعی مطرح می‌کند و در ادامه از تناقض در مواجهه با مسائلی مانند برخورد تنبیهی با بازداشت‌شدگان حوادث سال ۱۴۰۱ از سویی و نسخه برخورد مومنانه در برابر خودی‌ها از سوی دیگر انتقاد می‌کند.

نماینده انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل هم درخواست قابل توجهی دارد، یک کتاب از کتابخانه شخصی رهبر انقلاب!
پنجمین سخنران نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است که دانشجویی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.

سخنرانی او بیشتر حول محورهای کلی است که واکنش چندانی هم از سوی دانشجویان حاضر در جلسه ندارد.
او در سخنرانی‌اش البته این نکته مهم را اشاره می‌کند که برنامه امسال تشکیلات دانشجویی‌شان خودسازی معرفتی دانشجویان است.

اما آخرین سخنران این دیدار، نماینده بسیج دانشجویی است که وقتی مجری برنامه از او دعوت می‌کند پشت تریبون بیاید با تشویق شدید بخش قابل توجهی از حاضران در جمع که به نظر اعضای بسیج دانشجویی هستند مواجه می‌شود.

نماینده بسیج دانشجویی، دانشجویی از دانشگاه امام صادق است که آغاز صحبت‌هایش رنگ و بوی فلسطینی داشت که با تکبیرهای پی در پی حضار همراه بود.

او در ادامه علاوه بر تمجید از حضور میدانی رئیس جمهور در میان مردم که باعث زنده شدن امیدها شده، از روحانی و خاتمی انتقاد می‌کند و در بیان این موضوع که خاتمی با صندوق رای قهر کرده است، می‌گوید مردم با آنها قهر کرده‌اند که این بخش از سخنانش با تشویق شدید و تکبیر دانشجویان همراه است.

نماینده بسیج دانشجویی درباره مسائل و مشکلات کشور به رهایی از اقتصاد نفتی اشاره می‌کند و معطل ماندن ظرفیت‌های کشور مانند سواحل مکران، او در این بخش از سخنانش برای خطاب قرار دادن مسئولان از عبارت «مهمانان ۴ روز پیش این حسینیه» استفاده می‌کند که اشاره به دیدار رمضانی مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب دارد.

نماینده بسیج دانشجویی در ادامه درخواست اعزام به مرزهای فلسطین را از رهبر انقلاب می‌کند و می‌گوید به بسیج دانشجویی اجازه دهید که عازم مرزهای فلسطین شود که بیان این سخن همانا و سر دادن تکبیر سراسری حاضران و شعارهای پی در پی همان.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»

ساعت ۵ دقیقه به ۱۸ است؛ سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی تمام شده و حالا همه منتظر آغاز سخنرانی رهبر انقلاب‌اند.

رهبر انقلاب، در ابتدای سخنان خود محیط دانشجویی را محیط شاد، زنده، مطالبه‌گر و شوق‌آفرین عنوان می‌کنند و می‌گویند که مسئولین باید آنچه اینجا بیان می‌شود را بشنوند و روی آنها فکر کنند و بعضی از پیشنهادها که کاملا عملی است را نیز دنبال کنند.

رهبری البته برخی از پیشنهادها را هم غیرعملی قلمداد می‌کنند و می‌گویند: اینکه این جوان عزیزمان گفتند ما را بفرستید فلسطین، این یک حرف است (این بخش با خنده حضار همراه شد)؛ مطمئن باشید که اگر میشد جوانها را بفرستیم به فلسطین، قبل از اینکه شما بگویید این کار اقدام شده بود و میشد.

آیت‌الله خامنه ای در ادامه به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که باید پیشنهادها واقع بینانه و بررسی شده به معنای کامل کلمه باشند.

رهبری همچنین در این بخش از بیانات خود، بار دیگر به سوال نماینده جنبش عدالتخواه اشاره کردند و گفتند: حالا یکی از دوستان گفتند که تصور شده که نظر رهبری در مورد مسئله عدالت با سال هشتاد فرق کرده است، اگر فرقی کرده باشد در این جهت فرق کرده که اصرار بر مسئله عدالت بیشتر شده است!

آیت‌الله خامنه‌ای که حالا مانند پدری با تجربه در حال انتقال تجربیات خود به فرزندان جوان از جنس دانشجو است خطاب به دانشجویان می‌گویند که توجه کنند امروز در بدنه دولت، کسانی مشغول به کار هستند که تا چند سال قبل از این، مثل شما در همین جلسه شرکت کردند و اینجا سخنرانی کردند، یعنی این توقعی که بنده همواره ابراز می‌کردم که جوانهای دانشجو بیایند در مدیریت‌های میانی و بلکه بالایی حضور پیدا کنند و کار کنند، الان برآورده شده.

رهبر انقلاب در فراز دیگری از سخنرانی خود به خاصیت ماه مبارک رمضان می‌پردازند و از جوانان میخواهند که نورانیتی را که در این ماه پیدا کرده اند، حفظ کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای وظیفه اصلی دانشجو را درس خواندن عنوان می‌کنند که در کنار آن آینده نگری، نگاه به جامعه و مردم و مشکلات جزو وظایف حتمی دانشجو است.

ایشان دانش را رکن اصلی دانشگاه عنوان کردند و سه وظیفه اصلی دانشگاه را به ترتیب «تربیت عالم»، «تولید علم» و «جهت دادن به تربیت عالم و تولید علم» برشمردند و در تشریح این موضوع خاطرنشنان کردند: دانشگاههای دنیا در وظیفه سوم یعنی جهت دادن به تربیت عالم و تولید علم دچار مشکل هستند و به همین علت محصولات آنها ابزار دست قدرتهای استکباری و صهیونیستی می‌شود.

تریبون سخنان صریح در حسینیه امام خمینی(ره) / «آقا خیلی دوست دارم»
رهبر انقلاب همچنین در توصیه‌های خود به تشکل‌های دانشجویی تاکید کردند که تشکل‌های دانشجویی باید بویژه در محیط دانشجویی و داخل دانشگاه اثرگذار باشند در حالی‌که این اثرگذاری اکنون دیده نمی‌شود یا اندک است.

ایشان با اشاره به وجود تلاش‌هایی در دانشگاهها برای اینکه دانشجویی ایرانی، تشخّص خود را در دنباله‌روی از غرب بداند، خاطرنشان کردند: تشکلهای دانشجویی باید در مقابل این تلاش‌ها فعالانه بایستند.
رهبر انقلاب، اعضاء تشکلهای دانشجویی را به تقویت پشتوانه‌های فکری و نظری توصیه کردند و گفتند: بدون پشتوانه قوی فکری نمی‌توان تفکر انقلابی را گسترش داد ضمن اینکه ممکن است در اثر این ضعف، خود تشکلها تحلیل بروند که در مواردی نیز این اتفاق افتاده و زیر عنوان اسلام، بر خلاف فکر اسلامی، کار و اطلاعیه داده شده است.

رفته رفته ساعت به وقت اذان نزدیک می‌شود و این یعنی سخنان رهبر انقلاب در حال پایان است که ناگهان دانشجویی از میان جمع با صدای بلند می‌گوید: آقا خیلی دوسِت دارم! همین یک جمله کافیست تا دانشجویان با دست زدن به نشانه تایید حرف او را تایید کنند که رهبر انقلاب هم در پاسخ به این دانشجو می‌گویند: «خوش به حال شما که من را می‌بینید و دوست دارید، من شما را نمی‌بینم و دوستتان دارم».

ساعت چند دقیقه‌ای هم از اذان گذشته که رهبر انقلاب دعای پایان جلسه را می‌خوانند و بلافاصله هم موذن اذان می‌گوید و ما هم آماده نمازی دیگر به امامت رهبر انقلاب.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۵۷۲۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}