۰

پیش بینی بورس تا عید ۱۴۰۲

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۴
پیش بینی بورس تا عید ۱۴۰۲
 تابلوی بورس روز شنبه در ادامه واکنش به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس دوباره قرمز شد، هرچند شاخص کل هم‌وزن خلاف جهت بازار سرمایه بازهم افزایش یافت. جریان دادوستد‌های بازار سرمایه در روز شنبه به گونه‌ای بود که فروشندگان از آغاز بازار پرقدرت ظاهر شدند.
 
علاوه بر بودجه ۱۴۰۲، اخبار توقف یا عدم توقف عرضه خودرو در بورس کالا، آینده بازار سرمایه را در ابهام فرو برده است و این دو عامل دست به دست هم داده اند تا بورس را در جهت اصلاح پیش ببرند. در میانه بازار خریداران آرام آرام قدرت خود را بازیابی کردند و به تعداد نماد‌های سبز بازار افزوده شد؛ اما بازار باز هم قرمز بسته شد.
 
بورس پس از انتشار جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ دچار ابهاماتی شده که تا زمان تصویب بودجه توسط مجلس، این ابهامات باقی خواهند ماند؛ بنابراین بورس در ادامه مسیر خود تا شب عید ۱۴۰۲ تحت تاثیر این اخبار خواهد بود. از جمله این مسائل، سقف ۷۰۰۰ تومانی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است؛ پتروشیمی‌ها بیشترین وزن را در بازار سرمایه دارند و هرگونه اثرگذاری در سودآوری این شرکت‌ها منجر به نوسانات گسترده در تمام شاخص‌های بازار خواهد شد.
 
اما سوال اصلی این است که اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۲ بورس را به چه سمت و سویی می‌برد؟.                                                رشد بورس به واسطه کسری بودجه پنهان
 
پیمان مولوی، اقتصاددان در مورد چشم انداز بورس با توجه به اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۲ به اقتصاد ۲۴ گفت: واکنش همه بازار‌های مالی به بودجه منفی بوده و هست، زیرا بودجه ۱۴۰۲ واقع گرایانه نیست.
 
وی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد ایران، اقتصادی نباشد که رشد اقتصادی را هدف قرار بدهد و تورم را کنترل کند، هرچند در ظاهر شاهد رشد بورس باشیم، اما این رشد پایدار نیست و این‌ها بیشتر رویکرد ذینفعانه است.
 
به گفته مولوی، رویکرد غیر ذینفعانه این است که اقتصاد ایران باید رشد کند و تورم کنترل شود، در حالی که در رویکرد بودجه ۱۴۰۲ شاهد سیاست کنترل تورم نیستیم. به عنوان مثال کسری بودجه در ظاهر وجود ندارد، ولی در واقع در آن پنهان است و می‌دانیم هر زمانی که کسری بودجه وجود دارد چاپ پول هم اتفاق می‌افتد و تورم ادامه دارد. سهامدار باید به این نکته توجه کند که سال آینده بازار سرمایه تنها از مسیر تورم رشد خواهد کرد و نه از مسیری دیگر. 
کد مطلب : ۱۵۵۲۷۸
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}