۰

مطهرنیا: ترامپ، نقشه‌های شومی در سر دارد

تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۳
رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که ظرف یک ماه نیروهای خود را از کشور سوریه خارج می کند و در این راستا به پنتاگون دستور داد تا هر چه سریع تر زمینه های خروج نظامیان آمریکایی را فراهم کند. این تصمیم فقط شامل سوریه نمی شود چرا که ترامپ تصمیم دارد بخش هایی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان نیز خارج کند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا بلافاصله پس از اعلام ترامپ، بازنشسته شد تا دولت آمریکا در روزهای پایانی سال شاهد جنجالی ترین و طوفانی ترین دوران خود طی این دو سال باشد. آیا تصمیم‌های ترامپ خبر از تحولات مهمی در آینده دارد؟ خبرگزاری خبرآنلاین، در گفتگو با دکتر مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل بین المللی، پیامد تصمیم های ترامپ را مورد بررسی قرار داده که در ادامه مشروح آن را می خوانید :
خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و همچنین خروج بخشی دیگر از خاک افغانستان حاوی چه پیامی است؟
خروج نیروهای ایالت متحده آمریکا از سوریه و همچنین کاهش بخشی از نیروها در افغانستان باید در مفهوم و بافت خاص خود بررسی شود. به عبارتی دیگر بررسی بافت موضوعی، بافت موقعیتی و بافت متن این موضوع باید بررسی شود. در بافت متن آمریکا به دنبال ایجاد یک فضای معناداری است که در آن پارادایم آشوب، دکترین بازیگر دیوانه، سیاست کلان ابهام و پیچیدگی و در نهایت استراتژی "جوجیتسو" قرار دارند. بدین معنا که در مرحله اول تحریک می کند، سپس جا خالی می دهد و در آخر نیز پرتاب می کند. در همین راستا هدف آمریکا از خروج نیروهایش ایجاد آشوب در منطقه است. در همین حال باید پذیرفت که حضور نظامی آمریکا در سوریه اگرچه پیامدهای ناخوشایندی داشته است، نتایجی هم در ارتباط با ایجاد فضاهای ضد داعشی در محدوده هایی و در راستای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در خود نهفته داشته است.


همچنین پس از مذاکرات جدی واشنگتن و مسکو دربارۀ حضور ایران در سوریه، آمریکا فرصتی را برای اسرائیل در جهت ایجاد فضایی ضد ایرانی به منظور کاهش دغدغه های این رژیم فراهم کرد. به همین دلیل پیام اصلی خروج آمریکا از سوریه این است که به زودی منطقه می تواند شاهد بازآفرینی نیروهای بنیادگرا و تکفیری در جهت ایجاد برنامه هایی باشد که قادر است آشوب در منطقه را رقم بزند.   
همین طور در افغانستان نیز شاهد هستیم که آمریکا پس از مذاکره با طالبان و جهت گیری های همگرایانه ای که در چند ماه اخیر رخ داد باعث کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان شد. به همین منظور و با توجه به سیاست های پیچیده و ابهام آمیز ترامپ، وی اعلام می کند که از سوریه خارج می شود که این اقدام به تجهیز منطقه برای رفتن به سمت آشوب کمک می کند. رئیس جمهور آمریکا به این اقدام ها بسنده نمی کند و ما شاهد هستیم که وی همزمان با توئیت های خود سیگنال های دیگری را  مثلا در حوزه خلیج فارس و بازگشت ناو آمریکایی با دو راکتور اتمی و هشت کشتی پشتیبان می فرستد که باید مد نظر داشت این اقدام به علاوه آن چیزی است که قبال در خلیج فارس دپو شده است. از نمونه های مشابه دیگر می توان به پایگاه های نظامی دائمی در افغانستان و عراق و همچنین در شبه جزیره کره اشاره کرد. متعاقبا این اقدامات و تحرکات نیازهایی را متوجه ایالات متحده آمریکا می کند و بیانگر ایجاد یک فضای معنادار برای حرکتی جدید است که استعفای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا را باید در این راستا مورد ارزیابی قرار داد که آیا نگرانی وی از اقدام ترامپ صرفا به دلیل خروج نیروهای آمریکایی است یا بیم آن دارد که در آینده ای نزدیک جنگ دیگری در نقطه ای تازه در منطقه آغاز شود.
 
کد مطلب : ۱۴۵۰۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.