۰
مسیریاب‌های داخلی در مقایسه با اپلیکیشن‌های بین‌المللی به‌روزتر هستند؛

معرفی تعدادی از بهترین مسیریاب‌ها

تاریخ انتشار
جمعه ۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
معرفی تعدادی از بهترین مسیریاب‌ها
به گزارش غصر تعادل، استفاده از مسیریاب در حین رانندگی به یکی از عادت‌های روزمره رانندگان تبدیل شده است چرا که این نرم افزار‌ها با بررسی روند ترافیکی پیش روی کاربر سعی می‌کند او را از مسیری که کم‌ترین تراکم جمعیت دارد به سمت مسیر خود هدایت کند. جدای از این بررسی کوچه‌ها فرعی و وضعیت اتصال آن به خیابان‌های اصلی برای مناطقی که راننده تردد زیادی در آن نداشته، کاری بسیار سخت و با ریسک بالا بوده، اما به کمک مسیریاب‌ها راننده نگران امکان تردد در مسیر‌ها نبوده و می‌تواند به رانندگی خود ادامه دهد. جدا از این قابلیت‌ها هر مسیریاب دارای امکاناتی است که آن را از سایر رقبای خود جلو می‌اندازد. در ادامه برخی از برترین مسیریاب‌های مورد استفاده در جهان و همچنین قابل استفاده در ایران را معرفی می‌کنیم:

*نقشه گوگل

گوگل مپ تنها مسیریابی است که به طور پیشفرض روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده و تمام کاربران اندروید حداقل یکبار از آن استفاده کرده‌اند. تا سه سال پیش استفاده از این نرم افزار برای مسیریابی ممکن نبود چرا که گوگل استفاده از خدمات خود برای ایران را مسدود کرده بود و صرفا امکان استفاده به عنوان نقشه از این نرم افزار ممکن بود. اما در حال حاضر این نرم افزار امکان مسیریابی برای تمام کاربرانی ایرانی وجود دارد.

جدا از این استفاده از ماهواره‌های اختصاصی گوگل توسط این مسیریاب یکی از برترین ویژگی‌های آن است. 

گوگل برای جلوگیری از پرت شدن حواس راننده به دلیل مشاهده طولانی مدت صفحه موبایل از دستیار صوتی خود در گوگل مپ استفاده کرده است که راننده می‌تواند به کمک آن فرامین مربوط به پخش موسیقی، مسیریابی جایگزین و مسیریابی صوتی را مهیا کرده است.
 
برای استفاده از گوگل مپ نیازی نیست کاربر آنلاین باشد و می‌تواند با دانلود کردن نقشه مورد نظر و به صورت آفلاین نیز بهترین مسیر را پیدا کند. گفتنی است که در حالت آفلاین از آنجایی که نرم افزار به داده‌های ترافیکی دسترسی ندارد، نمی‌تواند ترافیک و زمان رسیدن کاربر به مقصد را نمایش دهد و در بیشتر موارد مسیر‌های مستقیم و بزرگراهی را انتخاب می‌کند که قالبا دارای ترافیک هستند.

مسیریاب گوگل مپ به طور مستقیم به وب سایت گوگل متصل بوده و تمامی آدرس‌هایی که در گوگل به ثبت رسیده و کاربر از طریق سرچ آن‌ها را پیدا میکند؛ به طو رمستقیم قابلیت مسیریابی داشته و کافی است کاربر گزینه مسیریابی در نرم افزار را انتخاب کند. 

گوگل مپ توانایی پیدا کردن نزدیک‌ترین پمپ بنزین‌ها و سایر امکانات رفاهی لازم برای سرنشینان خود را نیز دارد و می‌تواند کوتاهترین مسیر تا رسیدن به این مقاصد را پیدا کند.
مسیریابی با خودرو تنها یکی از قابلیت‌های این مسیریاب بوده و گوگل مپ می‌تواند مسیر‌های ساخته شده برای دوچرخه سواری را هم به کاربران نمایش دهد، گفتنی است که مسیریابی رد این حالت کاربر را به مسیر‌های کم خطر و ساخته شده ویژه دوچرخه سواری منتقل خواهد کرد تا کاربر حداکثر ایمنی را داشته باشد. در صورتی که فرد هیچ کدام از وسایل نقلیه را نداشته باشد گوگل مپ دو روش پیاده روی و یا حتی استفاده از وسایل عمومی را برای او پیشنهاد خواهد کرد؛ مسیریابی پیاده‌روی در حال حاضر به طور کامل در ایران پشتیبانی می‌شود، اما استفاده از مسیریابی وسایل عمومی فعلا در برخی از نقاط کشور در دسترس است.

از طرفی هم با توجه به عدم استقرار خودرو‌های فیزیکی گوگل در سطح شهر یکی از عواملی است که باعث شده این مسیریاب گاهی اوقات کاربر خود را به مسیر‌هایی هدایت کند که در دست تعمیر و یا مسدود هستند؛ در حالی که مسیریاب‌های بومی به دلیل دسترسی به برنامه‌های شهرداری‌ها و همچنین امکان استفاده از خودرو در سطح شهر‌ها توانایی بروزرسانی دائمی اطلاعات خود را دارند.

*اپلیکیشن ویز

مسیریاب ویز پرطرفدارترین نرم افزار در گروه مسیریاب‌ها است که به دلیل دقت بسیار بالا در پیدا کردن موقعیت مکانی و همچنین بررسی دقیق مسیر اعلام شده به کاربران توانسته است به برترین نرم افزار مسیریاب در جهان تبدیل شود. این مسیریاب مانند سایر مسیریاب‌ها به GPS عمومی متصل می‌شود، اما کدنویسی آن طوری انجام شده که به کمک اینترنت موبایل می‌تواند دقیق‌ترین موقعیت مکانی را برای کاربر نمایش دهد. 

ویز توانایی نمایش زمان دقیقی که کاربر در ترافیک خواهد ماند را دارد و با توجه به اتفاق غیر منتظره‌ای که ممکن است در مسیر کاربر اتفاق بیوفتد، به طور خودکار زمان ترافیک را افزایش خواهد داد. ویز روی وضعیت ترافیکی تمرکز زیادی داشته و حتی حداکثر سرعت خودرو‌های در حال حرکت در ترافیک را نیز به کاربر نمایش خواهد داد.

جدا از این کاربران در صورتی که در مسیر خود با پلیس، ترافیک یا مانع ترافیکی مواجه شوند، میتوانند برای سایر کاربران نیز آن را گزارش کنند تا علاوه بر تغییر مسیردهی برای کاربران توسط ویز، کاربران دیگر نیز به اشتباه آن مسیر را طی نکنند.

به طور کلی مسیریاب‌ها به دلیل اختلال در شبکه اینترنت یا gps دچار اختلال می‌شوند که این موضوع می‌تواند مسیر یا مقصد کاربر را تحت تاثیر قرار دهد چرا که این ابزار‌ها بستر اصلی فعالیت مسیریاب‌ها هستند، به همین دلیل حتی شرکت‌های سازنده مسیریاب به کاربران توصیه می‌کنند یکبار قبل از شروع حرکت حتما مسیر نمایش داده شده توسط مسیریاب‌ها را بررسی کنند تا در طول سفر خود دچار مشکل نشوند.

دو مسیریاب معرفی شده بین المللی بوده و از آنجایی که تحریم‌های نرم افزاری نیز بر علیه ایران تنظیم شده، در بیشتر اوقات دچار اختلال می‌شوند و ممکن است مسیر کاربر را به طور ناگهانی تغییر دهند یا به اشتباه کاربر را به مسیر دیگری ببرند. اما مسیریاب‌های بومی دارای این مشکل نیستند و به واسطه تصویربرداری‌های دقیق شهری و دسترسی به اطلاعات لازم ماهواره‌ای از مسیر‌ها و جاده‌های کشور می‌توانند بهترین تجربه استفاده را برای کاربران داشته باشند.  در ادامه برخی از برترین مسیریاب‌های بومی را معرفی می‌کنیم:

*اپلیکیشن بلد

دیگر مسیریاب پردانلود بومی مسیریاب بلد است که به واسطه امکانات و دقت موقعیت یابی خود توانسته است به دانلود بیش از ۲۰ میلیون بار در فروشگاه‌های داخلی برسد. این مسیریاب از gps برای دریافت موقعیت مکانی دقیق کاربر و شبکه اینترنت استفاده می‌کند. این مسیریاب همانند نشان قابلیت مسیریابی چندگانه را دارد و کاربر می‌تواند از آن برای مسیریابی عادی، حمل و نقل عمومی، پیاده و تاکسی‌های اینترنتی را انتخاب کند.

این مسیریاب از مسیریابی اختصاصی برای دوچرخه پشتیبانی نمی‌کند، اما از آنجایی که به یکی از تاکسی‌های اینترنتی متصل است می‌تواند به طور مستقیم برای کاربر هزینه سفر را نمایش داده و درخواست تاکسی داشته باشد. در بخش مسیریابی به کمک حمل و نقل عمومی نیز مسیریاب پس از نمایش میزان فاصله با اولین ایستگاه مترو یا اتوبوس، کاربر را به سمت خط درست هر کدام از این وسایل راهنمایی کرده و در نهایت فاصله پیاده روی تا مقصد را نیز برای کاربر نمایش می‌دهد.

از دیگر امکانات بلد می‌توان به مشخص کردن طرح‌های آلودگی هوا و ترافیک اشاره کرد و کاربران می‌توانند مشخص کنند که مسیریابی برای آن‌ها از داخل این طرح‌ها انجام شود یا مسیر تغییر پیدا کند. بلد نزدیک‌ترین و برترین رستوران‌ها و مراکز تفریحی از دید سایر کاربران خود که در نزدیکی کاربر باشند را برای وی نمایش میدهد و می‌تواند به طور مستقیم به هر کدام از این مراکز مسیریابی داشته باشد. از دیگر قابلیت‌های بلد می‌توان به نمایش کیفیت و میزان آلایندگی هوا در موقعیت کاربر اشاره کرد.

امکان دانلود نقشه و استفاده آفلاین از بلد نیز برای کاربران وجود دارد، اما با این کار دسترسی نرم افزار به وضعیت‌های ترافیکی به طور کامل از بین خواهد رفت و ممکن است کاربر در مسیر با ترافیک یا مسیر‌های مسدود مواجه شد.

*اپلیکیشن نشان

این مسیریاب جزو پردانلودترین مسیریاب‌های بومی کشور است که به دلیل تصویربرداری درست و تعیین دقیق موقعیت کاربر می‌تواند بهترین مسیر را به او نشان دهد. جدا از این نشان به طور کامل امکان استفاده به صورت آفلاین را داشته و می‌تواند در مکان‌های بدون اینترنت نیز برای کاربر مسیر یابی انجام دهد، گفتنی است که این مسیریابی صرفا به واسطه نقشه‌های از پیش دانلود شده روی گوشی انجام می‌شود و در صورتی که نقشه مکان مورد نظر فرد دانلود نشده باشد امکان مسیریابی وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این نشان قابلیت مسیریابی چند مکانی را دارد و کاربر می‌تواند بین مقصد نهایی خود یک توقف ثبت کند که این توقف می‌تواند یک موقعیت مکانی، پمپ بنزین یا هرکدام از امکانات رفاهی مورد نظر کاربر باشد.

مسیریاب نشان دارای قابلیت تایپ صوتی بوده تا حواس راننده پرت نشود و بتواند با حرف زدن مقصد خود را پیدا کند. جدا از این قابلیت کنترل موسیقی نیز در این نرم افزار وجود دارد و مسیریاب نشان به طور پیشفرض نیز دارای یک رادیو بوده که می‌تواند برای کاربر به صورت زنده و با اتصال اینترنتی موسیقی پخش کند.

اما مهم‌ترین ویژگی که در حال حاضر در مسیریاب نشان قرار داده شده امکان نمایش مکان‌های تفریحی و گردشگری در اطراف کاربر است و کاربر با انتخاب هر کدام از این مکان‌ها می‌تواند به صورت مستقیم مسیریابی داشته باشد.

گفتنی است که قابلیت‌های مسیریابی برای استفاده از وسایل نقلیه همگانی، پیاده، دوچرخه و موتور نیز در نشان وجود دارد که در بخش مسیریابی به کمک وسایل نقلیه همگانی، نرم افزار کاربر را به سمت خطوط مترو و اتوبوس شهری هدایت خواهد کرد و زمان پیاده روی و هزینه سفر نیز به کاربر نمایش داده خواهد شد.

در حالت مسیریابی برای دوچرخه نیز کاربر امکان مشاهده شیب زمین را خواهد داشت تا بهترین آمادگی برای دوچرخه سواری را داشته باشد. از ایراداتی که در مسیر یابی این نرم افزار وجود دارد به مشترک بودن مسیریابی برای موتور و خودرو و همچنین وجود اختلال در برخی مناطق برای تشخیص موقعیت مکانی کاربر می‌توان اشاره کرد. علاوه بر این نشان امکان نمایش و کنترل مسیریابی از طرح‌های ترافیک و آلودگی هوا را نیز داراست.
 
انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۵۷۱۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}