۰

اولین حرف‌های سارا خادم‌الشریعه پس از مهاجرت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۹
اولین حرف‌های سارا خادم‌الشریعه پس از مهاجرت
سارا خادم‌الشریعه پدیده شطرنج زنان ایران این روز‌ها نه به خاطر کسب عنوان قهرمانی یا مدالی جدید بلکه به دلیل مهاجرتش به اسپانیا به صدر اخبار رسیده است. او چندی پیش به‌عنوان نماینده ایران در رقابت‌های شطرنج آلماتی قزاقستان حاضر شد و در میان بهت مسئولان شطرنج، با برداشتن روسری در همه دور‌های این تورنمنت حاضر شد. از همان روز نخست که او چنین کرد، شایعه شد که دیگر قرار نیست به ایران برگردد و می‌خواهد به کشور دیگری مهاجرت کند. چند روز بعد، رسانه‌های اسپانیایی خبر دادند که برترین دختر شطرنج‌باز ایران راهی اسپانیا شده؛ ولی اسم شهری را که او و همسرش قرار شده در آنجا ساکن شوند مطرح نکردند.                                 یکی، دو روز بعد هم سارا با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش، مهاجرتش از ایران را تأیید کرد؛ ولی شایعه پناهندگی‌اش را تکذیب کرد. او گفت که مهاجرتش سیاسی نیست و تصمیمی خانوادگی بوده و همچنین عنوان کرد که حتما یک روز به ایران برمی‌گردد. با‌این‌حال از همان زمان تا به الان دیگر خبری از فعالیت‌های سارا خادم‌الشریعه نبود تا اینکه روز گذشته، عکس او روی جلد روزنامه مطرح «ال‌پائیس» اسپانیا رفت. سارا در گفت‌وگوی به نسبت بلندی که با این روزنامه اسپانیایی داشته، برای اولین بار بعد از مهاجرتش از ایران صحبت کرده و درباره دلیلش برای مهاجرت، انتخاب اسپانیا، ادامه دوران حرفه‌ای‌اش، زندگی زنان در ایران و البته آینده ایران حرف زده است.                                                     او در همین گفتگو هم سعی کرده به گواه پرسشگر محافظه‌کار باشد. سارا ابتدا درباره مهاجرتش از ایران می‌گوید: «اگر بخواهم به بهترین شکل احساس کنونی‌ام را توضیح دهم، باید بگویم حس مبهمی دارم. راستش قبل از تولد پسرم، هرگز به مهاجرت فکر نکرده بودیم. به‌واسطه شطرنج، من سفر‌های زیادی کرده بودم. واقعیت این است که در خاورمیانه ثباتی وجود ندارد و خیلی از مردم یک پلن B در سر دارند تا اگر شرایط خوب پیش نرفت، مهاجرت کنند. من هرگز از این بابت نگرانی نداشتم؛ چون با توجه به اینکه ورزشکار حرفه‌ای بودم، می‌دانستم که هرگز مشکلی برای دریافت ویزا نخواهم داشت. با‌وجود‌این وقتی پسرم سام به دنیا آمد، همه‌چیز تغییر کرد. رفته‌رفته موافق این نظریه شدم که باید جایی زندگی کنیم که سام بتواند بدون نگرانی و مسائلی از این قبیل بیرون برود و بازی کند. این‌طور شد که با درنظر‌گرفتن شرایط سام، به نظرم اسپانیا بهترین گزینه بود. خوشحالی او خوشحالی ما است. از طرفی، شخصیت مردم اسپانیا هم شبیه به ایرانی‌ها است. آن‌ها بسیار خونگرم هستند و همه با ما با مهربانی رفتار می‌کنند».
 
آیا سارا بعد از مهاجرت نگران افراد نزدیکش در ایران است؟ خودش می‌گوید: «امیدوارم برایشان مشکلی پیش نیاید؛ چون اگر قرار باشد کسی درباره اقدام من توضیح بدهد، آن شخص خودم هستم؛ چون چنین تصمیمی را به‌تن‌هایی گرفتم». سارا خادم‌الشریعه در شرایطی با برداشتن روسری در رقابت‌های آلماتی حضور پیدا کرد که کمی قبل از آن یکی، دو ورزشکار ایرانی هم چنین کرده بودند؛ ولی آن‌ها بعدا گفتند که آن اقدام‌شان سهوی بوده و مشکلی با حجاب نداشته‌اند. سارا، ولی در گفت‌وگوی اخیرش درباره برداشتن حجابش در رقابت‌های قزاقستان می‌گوید: «اینجا دیگر می‌خواهم با خودم روراست باشم. قبل از بازی‌های جهانی، به هر تورنمنتی که می‌رفتم، فقط جلوی دوربین حجاب می‌گذاشتم؛ چون نماینده ایران بودم. احساس خوبی نداشتم و تصمیم گرفتم به این شرایط پایان بدهم».
 
سارا در زمره شطرنج‌بازان پرافتخار ایران است. او از رقابت‌های زیر ۱۲ سال گرفته تا همین حالا که ۲۵‌ساله است کلی عنوان و مدال دارد. خودش از خاطراتی می‌گوید که بعد از سفر به چین درحالی‌که هنوز ۱۲ سالش نبوده، مدال‌آوری کرده است. «وقتی به مدرسه‌ام در تهران برگشتم، معلمم به جای اینکه به من تبریک بگوید گفت به جای این همه وقت گذاشتن برای شطرنج، زمانت را صرف ریاضی و چیز‌های به‌دردبخور کن. هیچ‌گونه مهربانی با من نداشت؛ ولی من تصمیم درستی گرفتم و به شطرنج ادامه دادم».
کد مطلب : ۱۵۵۷۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}