۰

کمیته «چین» در مجلس نمایندگان آمریکا

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۴
کمیته «چین» در مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا –که پس از انتخابات میان‌دوره‌ نوامبر ۲۰۲۲ کنترل اکثریت آن به دست حزب جمهوری‌خواه افتاده– کمیته‌ای منتخب برای «رقابت استراتژیک میان آمریکا و حزب کمونیست چین» تشکیل داد که وظیفه‌اش تحقیق درباره این مسئله و ارائه پیشنهاد است.
تشکیل این کمیته با ۳۶۵ رای موافق و ۶۵ رای مخالف تصویب شد.
تمامی ۶۵ نماینده‌ دموکرات که به این کمیته رای منفی دادند، نگران این بودند که این کمیته با رهبری جمهوری‌خواهان، بیش از حد شاهد نفوذ باورهای حزبی جمهوری‌خواهان باشد. با این حال، ۱۴۶ نماینده دموکرات به آن رای مثبت دادند.
جیم مک‌گاورن، معاون کمیسیون اجرایی چین در کنگره آمریکا – گروهی از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که سیاست این کشور در قبال چین را مطالعه می‌کنند – گفت که فارغ از این نگرانی‌ها، به آن رای مثبت داده است.
او با اشاره به ادبیات جمهوری‌خواهان در گذشته –از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جموری سابق آمریکا که ویروس کرونا را «ویروس چینی» خوانده بود– گفت: ما قطعا نمی‌خواهیم این کمیته به جایی تبدیل شود که به آسیاهراسی تداوم بخشد.
کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم در حمایت از این طرح گفت: به شما قول می‌دهم که این کمیته حزبی نخواهد شد، بلکه یک کمیته دوحزبی (جمهوری‌خواه و دموکرات) خواهد بود.
به گفته مک‌کارتی، وظایف این کمیته انتقال مشاغل از چین به آمریکا، تامین امنیت دارایی‌های معنوی و از بین بردن وابستگی این کشور به زنجیره تامین چین خواهد بود.
علاوه بر این مسائل، آمریکا در دیگر زمینه‌ها هم با چین دچار مشکل است، از جمله فشار پکن بر جزیره خودگردان تایوان، درگیری‌های تجاری و عدم شفافیت چین درباره ویروس کرونا که از چین نشات گرفت.
مایک گالاگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، ریاست این کمیته را بر عهده خواهد داشت.
انتهای پیام
 
کد مطلب : ۱۵۵۱۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}