۰

طرح ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان به مناطق تحت کنترل دمشق

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۸
طرح ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان به مناطق تحت کنترل دمشق
وب‌سایت‌های حامی مخالفان و گروه‌های تروریستی اعلام کردند که یک هیئت از اطلاعات ترکیه یکشنبه به دمشق سفر کرده است.
در حالی که هیچ منبع رسمی از دو طرف این خبرها را تایید نکرده، وب‌سایت‌های یاد شده به نقل از یک منبع نزدیک به دولت ترکیه اعلام کردند که در هر صورتی نشست‌ها در سطح مسؤولان فنی و حرفه‌ای دستگاه‌های اطلاعات سوریه و ترکیه ادامه خواهند داشت.
این منبع نزدیک به آنکارا با اشاره به اینکه اطلاعی از ورود هیئتی از اطلاعات ترکیه به دمشق در روز یکشنبه ندارد، گفت: نکته مهمتر موضوع این نوع دیدارها است و این دیدارها پیشرفتی را در مسیر همکاری میان دو طرف رقم می‌زند.
منبع یاد شده درباره چگونگی این همکاری‌ها در ارتباط با بازگشت پناهجویان از ترکیه فاش کرد: ترکیه طرحی برای بازگرداندن بخشی از آنها از طریق گذرگاه‌های مرزی تحت کنترل دولت سوریه و به طور مشخص گذرگاه "کسب" دارد.
او گفت: این رویکرد پس از آن اتخاذ شد که تصمیم‌گیرندگان در ترکیه به این نتیجه رسیدند نوار مرزی تحت کنترل آنچه او "اپوزیسیون" می‌خواند، گنجانش تعدادی را که آنکارا برای بازگرداندن آنها به سوریه برنامه‌ریزی کرده، ندارد و ارزیابی‌ها حاکی از احتمال بازگشت حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری به مناطق تحت کنترل دولت سوریه هستند.
منبع مذکور افزود: علاوه بر گروه‌های تروریستی حتی درباره بخش دیگری از پناهجویان سوری که قرار است به مناطق تحت کنترل اشغالگران ترکیه‌ای و مزدورانش بازگردانده شوند، مذاکراتی در حال انجام است که شامل موضوعاتی چون امنیت این مناطق و تضمین هدف قرار نگرفتن آنها و نیز حصول اطمینان از این است که هیچ کدام از آنها وابسته به گروه‌های تروریستی نیستند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پس از جلسه دولت در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان ترکیه و سوریه در برقراری صلح و ثبات در منطقه موثر باشد.
آکار گفت: مذاکرات با طرف سوری پس از ۱۱ سال توقف با رویکرد مثبت و برای برقراری صلح در منطقه انجام شد.
وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش برای دستیابی به راه‌حل‌هایی دائمی برای دو مشکل تروریسم و مهاجرت تلاش می‌کند، نسبت به فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت داوطلبانه و ایمن سوری‌ها به کشورشان ابراز امیدواری کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، تاریخ دیدار میان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او هنوز تعیین نشده است.
این در حالی است که روزنامه "آیدینلیک" چاپ ترکیه پیشتر نوشته بود، اردوغان احتمالا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با اسد دیدار می‌کند.
این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه نوشت، انتظار می‌رود دیدار اسد و اردوغان در چارچوب مرحله سوم عادی‌سازی روابط ترکیه-سوریه انجام شود.
پنجم ماه گذشته میلادی اردوغان اعلام کرد که پیشنهاد برگزاری دیداری میان سران ترکیه، روسیه و سوریه و پیش از آن نشست روسای دستگاه‌های اطلاعات، دفاع و امور خارجه سه کشور را به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود داده است.
وزرای دفاع سه کشور اواخر سال گذشته میلادی مذاکرات سه‌جانبه‌ای را در مسکو برای بررسی راه‌حل‌های بحران سوریه انجام دادند.
 
کد مطلب : ۱۵۵۱۲۲
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}