۰

۴۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه! علت چیست؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
۴۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه! علت چیست؟
چند روز پیش نیز، انور حبیب‌زاده بوکانی، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته بود: «قطعا در سال ۱۴۰۲ کسری بودجه خواهیم داشت که بسیار بالا هم هست و مهم‌ترین مشکلی که ایجاد می‌کند، بالا رفتن تورم خواهد بود. مشکلاتی که تورم ایجاد کرده، عامل نارضایتی مردم است.»
 
بر خلاف تمام این اظهارات، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هر گزارشی درباره کسری بودجه ۱۴۰۱ را به کل تکذیب کرد و گفت: «ما در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.» با این حال، موسوی لارگانی معتقد است که روی کاغذ با لطایف الحیل درآمد‌ها و هزینه‌ها را برابر می‌کنند، اما در عمل کسری رخ می‌دهد.                            این نماینده مجلس گفته است: «دلیل بروز اشکالات این است که سازمان برنامه و بودجه نتوانسته به تدوین یک لایحه بودجه مبتنی بر واقعیات کشور اقدام کند.»
 
این در حالی است که برخی کارشناسان دخالت نمایندگان در بودجه و افزایش هزینه‌های دولت را دلیل کسری بودجه می‌دانند.
 
همچنان که حسن روحانی به تازگی بر همین موضوع دست گذاشته و گفته است: «سال ۱۴۰۰، بودجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود، مجلس کرد ۱۲۰۰ میلیارد تومان. ما گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. بعد گفتند این دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای ما گذاشته است. دولت نگذاشته، مجلس برای شما گذاشته است.»
 
حال پرسش این است که دلایل کسری بودجه چیست، چرا رخ می‌دهد و چه تبعاتی برای اقتصاد کشور و در نهایت مردم دارد؟   
کد مطلب : ۱۵۵۰۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}