۰

۲۰۲۳، سال مهم رجب طیب اردوغان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
۲۰۲۳، سال مهم رجب طیب اردوغان
در حالی که "رجب طیب اردوغان" به دنبال گسترش حکومت خود به دهه سوم است حتی آنانی که آرزوی کنار رفتن او از قدرت را در سر می‌پرورانند نیز نمی‌توانند با قطعیت بگویند چه کسی می‌تواند جانشین وی شود و یا چه آینده‌ای بدون او در انتظار ترکیه خواهد بود.                         نتیجه انتخابات در ترکیه ژئوپولیتیکی و اقتصادی در واشنگتن، مسکو و هم چنین پایتخت‌های سراسر اروپا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقا را شکل خواهد داد. "ضیا مرال" دانشیار ارشد موسسه Royal United Services برای مطالعات دفاعی و امنیتی می‌گوید: "آن چه در ترکیه رخ می‌دهد فقط در ترکیه باقی نمی‌ماند. ترکیه ممکن است یک قدرت متوسط باشد، اما قدرت‌های بزرگ در نتیجه انتخابات آن کشور و پیامد‌های آن سهیم هستند".          نفوذ آنکارا در امور جهانی گویای دستاورد‌های اردوغان در دوران طولانی در راس قدرت بودن او بوده است. با این وجود، در داخل و خارج از ترکیه دورنمای انتخاباتی او احساسات متفاوتی را بر می‌انگیزد. کسانی که آرزو می‌کنند او در تاریخ ۱۹ ژوئن از قدرت کنار برود نمی‌توانند در مورد این که چه کسی جایگزین او خواهد شد و یا آن که چه آینده‌ای در انتظار ترکیه خواهد بود با قطعیت سخن بگویند.
 
رهبران غربی از کنار رفتن اردوغان از قدرت خوشحال خواهند شد. اردوغان امنیت ناتو را با دستیابی به سامانه‌های دفاع موشکی از روسیه تضعیف کرده، با ممانعت از عضویت سوئد و فنلاند ناتو را ناامید کرده و بار‌ها تهدید کرده که پناهجویان را به اروپا سرازیر می‌کند و در ماه‌های اخیر لفاظی‌های خصمانه فزاینده‌ای را علیه یونان مطرح کرده است. روابط آنکارا با واشنگتن تا حدی تیره و تار شده که مقام‌های ارشد ترکیه به طور معمول آمریکا را به حمایت از کودتا علیه اردوغان و همدستی با گروه‌های تروریستی متهم می‌کنند. 
کد مطلب : ۱۵۵۰۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}