۰

تکلیف FATF  امروز یا شنبه آینده روشن می‌شود

عضو مجمع تشخیص در گفت‌وگو با «عصر تعادل»: موافقان و مخالفان FATF بزرگنمایی می‌کنند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
تکلیف FATF  امروز یا شنبه آینده روشن می‌شود
هر از گاهی خبری مبنی بر تایید و رد لایحه FATF وCFT  و پالرمو به گوش می‌رسد، خبری که خیلی زود و بعد از چند ساعت از سوی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت رد می‌شود. بالغ بر یکسال است که این طرح ها روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده ولی نه آن را تصویب و نه رد می‌کنند. هر کدام از اعضای این مجمع نیز برای این رویه دلایل خاص خود را دارند.
آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی «عصر تعادل» با علی آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام در همین باره است.
***
 
*وضعیت لایحه  FATF به کجا رسیده است آیا مجمع تشخیص مصلحت به این لایحه رای مثبت می‌دهد ؟
کمیسیون های تخصصی مجمع تشخیص، کمیسیون مشترکی را با هم تشکیل داده‌اند و چند جلسه‌ایی که مباحث مختلف را از زبان موافقین و یا مخالفین شنیده‌اند. در این کمیسیون موضوع را ارزیابی و مورد بحث و نقد قرار می دهند و اگر امکان جمع بندی بحث ها برای امروز(سه شنبه) وجود داشته باشد به رای منتهی می‌شود و اگر قانع کننده نباشد جلسه بعدی در روز شنبه هفته آینده تشکیل خواهد شد.
* اعضای این کمیسیون چه کسانی هستند؟
اعضای این کمیسیون از کمیسیون های تخصصی اقتصادی و حقوقی و سیاسی هستند.
* مهمترین دلیلی که تا به امروز FATF به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نرسید، چیست؟
مهمترین علتی که می‌توان عنوان کرد، کارآمدی این کار در شرایط تحریم است. نکته دوم، اینکه ما در پلانی که وزیر اقتصاد اسبق آقای طیب نیا به این مجموعه اهدا کرده است 41 بند داشتیم که 39 بند آن اجرا شده است ولی هیچ عکس العمل مناسبی دریافت نشده است. نکته سوم، اینکه در مورد مباحث نظرات تفصیلی زیادی وجود دارد و هر کسی برای مباحث خود دلایلی را بیان می‌کند. به هرحال این مساله‌ای ریز است و پذیرش و یا عدم پذیرش آن بدون تبعات نیست. پس تصمیم مهم این است که کدام ارجح است و تصمیم گیری بین صد و صفر نیست و باید تصمیم گیری بین 40 و 60 باشد و باید دید کدام جنبه مصلحت بیشتری دارد تا در همان موضوع تصمیم نهایی صورت بگیرید. نباید فقط جنبه احساسی موضوع را دید هر تصمیمی که در مورد این لایحه گرفته می‌شود تبعات خاص خودش را دارد پس نباید فقط برخی منافع را در نظر گرفت.
* با توجه به شرایطی که در مجمع تشخیص مصلحت حاکم است و هر کدام از افراد نظرات خاصی ارائه میدهند، فکر می‌کنید FATF تصویب شود؟
بحث شرایط حاکم بر مجمع نیست. استدلال ها تعیین کننده است و اعضا در مجمع سود جویی ندارند تا حتما موافق یا مخالف باشند. تلاش اعضا بر این است که آنچه به نفع مملکت است انجام بگیرد و در این زمینه روالی منطقی بر تصمیم گیرها حاکم می باشد. به این ترتیب روال منطقی، استدلال ها، بحث‌ها و گفتگو هایی که صورت می‌گیرید و وقتی که اعضا برای این موضوع وقت صرف می‌کنند نشانی از دقت و توجه آنها بر این تصمیم مهم است.
* خیلی ها بر این باور هستند که با عدم تصویب این لایحه ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع می شود و سرمایه گذاری نخواهیم داشت و پولهای ما در خارج از کشور بلوکه می شود نظر شما چیست؟
نظراتی که داده می‌شود بسیار غلیظ می‌شود، چون به دلیل تمایل به نظری تلاش می‌کنند که آن سمت برجسته شود. ولی ما در مجمع از این زاویه به مسائل نگاه نمی‌کنیم و استدلال ما به این صورت است که حرف ‌ها و نظر ها را می‌شنویم،‌ استدلال مقابلی وجود دارد و منافع و مقیدات را بررسی می‌کنیم. هر دو طرف حالتی دارند که نظر خود را بزرگنمایی می‌کنند و این طبیعی است که هر کدام زاویه مورد نظر خود را بزرگ نمایی کنند. ولی وقتی مسئولیت چنین امری با این نهاد است به طور طبیعی تندی ها و سستی ها را در نظر گرفته و در نهایت تصمیم گیری خواهد کرد.
* یکی از دلایلی که برای عدم تصویب این لایحه ذکر شده است این بود که دور زدن تحریم ها را برای ایران سخت می‌کند.
استدلال های زیادی وجود دارد و فقط این نیست. در مقابل طرف دیگر نیز دلایل دیگری دارند ما نمی‌خواهیم در اینجا دلایل موافقین و یا مخالفین را بحث کنم و به شما می‌گویم که در نهایت بهترین به سرانجام می‌رسد. و جو و شرایطی که من در مجمع شاهد آن هستم کاملا بر اساس علم و آگاهی و خداترسی و مصالح ملی تصمیم گیری خواهد کرد.
* بحث پالرمو را چطور می بینید؟
فعلا CFT در مرحله بررسی است.
*در چه مرحله‌ایی است؟
این لایحه نیز مثل FATF در کمیسیون ها در بررسی است و باید بررسی های دقیق و ملی روی این لایحه نیز صورت بگیرد.
کد مطلب : ۱۴۶۳۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}