۰
در یادداشتی بیان شد؛

نقش شرکت‌ها در کنترل تورم از طریق تامین مالی چیست؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
نقش شرکت‌ها در کنترل تورم از طریق تامین مالی چیست؟
عصرتعادل، جواد بهمنی،کارشناس بازار سرمایه در یادداشت زیر مسئله کنترل تورم از طریق تأمین مالی شرکت‌ها را بررسی کرد:

منابع نقدی کشور در شرایط نامطلوب اقتصادی به سمت بازارهای سوداگرانه حرکت می‌کند. چراکه در این شرایط، کمبود نقدینگی به بحران اصلی بدل شده و بازار توسط دلالان اداره می‌شود؛ این موضوع مشکلات اساسی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورده و برای مهار این بحران بزرگ در بدنه اقتصادی باید نقدینگی را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کرد.
 
بانک‌ها بر اساس منطق سودجویی، تمایل دارند اعتبارات خود را به فعالیت‌هایی تخصیص دهند که بازدهی کوتاه مدت، ریسک کم وثیقه کافی دارند. در حالی که این موضوع هم منجر به افزایش تورم و ضربه به تولید می‌شود.

در سال‌های گذشته با افزایش مجوز فعالیت نهادهای مالی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنان تامین مالی از بازار سرمایه، نامی آشنا در بین شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان نبوده است. از سوی دیگر با افزایش نرخ بهره بانکی بدون هیچ منطق و پشتوانه‌ای باعث عدم جذابیت نرخ سود این نوع روش تأمین مالی در فعالیت‌های تولیدی برای سرمایه‌گذاران خرد شده است. طراحی مشوق‌ها توسط بانک مرکزی به منظور ترغیب و جهتدهی جریان نقدینگی به سوی بانک‌ها و در پی آن سرمایه‌گذاری آنان در بازارهای سوداگرانه و غیرمولد باعث افزایش چاپ پول و همچنین بالا رفتن شاخص قیمت‌ها و در نتیجه افزایش تورم می‌گردد.

جهت محقق‌سازی کنترل تورم و کاهش آن، ابتدا باید سیاست‌هایی اتخاذ گردد که فعالیت تمامی واحد‌های اقتصادی، باعث بروز تورم نگردد سپس به فکر کاهش آن باشیم.

مهار تورم از طریق بازار سرمایه

تامین سرمایه واحدهای تولیدی جهت توسعه سبد خدماتی آنان، دستیابی و تحقق بخشیدن به اهداف و توسعه کسب و کار موضوعی پرچالش برای شرکت‌ها است. همین موضوع سبب شده است که سازمان بورس و اوراق بهادار با توسعه ابزارهای مالی متنوع سعی بر رفع چالش‌های پیشرو داشته باشد. ابزارهایی مبتنی بر سرمایه و بدهی مانند صندوق‌های جسورانه و تامین مالی جمعی ابزارهایی هستند که در یک سال اخیر استقبال خوبی از آن‌ها در بین اهالی بازار سرمایه شده است. توجه ویژه به این شرکت‌ها و سهولت در فرایند تامین مالی می‌تواند منجر به ارتقای سطح تولید و به دنبال آن افزایش عرضه و کیفیت محصولات در بازاری رقابتی شود که نتیجه‌ای جز کاهش قیمت تمام شده محصولات برای مصرف‌کنندگان ندارد.

 حمایت بیشتر سازمان‌ها و نهادهای مالی از بخش خصوصی و فعالیت‌های مولد، زیرساختی و کاهش هزینه‌های مالی فرایند تامین مالی و همچنین پایین آمدن نرخ بهره بانکی باعث ترغیب سرمایه‌گذاران و مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

نقش نهادهای مالی در فرایند تامین مالی

مهمترین  وظیفه نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری در وهله اول ارتقای دانش مالی و رفتاری و ایجاد فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری مولد در جامعه است. در ابتدا لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای آموزش‌ صحیح به سرمایه‌گذاران و هدایت آنان به سوی فعالیت‌های مولد در نظر گرفته شود. البته آموزش منحصر به افراد حقیقی نیست و شرکت‌ها به عنوان بنگاه‌های سرمایه‌پذیر حقوقی برای ترغیب مردم به مشارکت در کسب و کارهای مولد نیز باید آموزش ببینند. در این صورت شرکت‌ها با استفاده از روش تامین منابع مالی از سوی بازار سرمایه جریان نقدینگی کشور را به سمت پروژه های با پتاسیل بالا هدایت می‌کنند. این امر علاوه بر کنترل و مهار تورم، باعث ارتقای کیفی و کمی خدمات بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

شرکت‌های تولید، خدماتی ، بازرگانی ، دانش‌بنیان و ... می‌توانند با توجه به ماهیت پروژه خود تامین مالی را از بازار سرمایه انجام دهند. حضور یک مشاور مالی در کنار این شرکت‌ها باعث دستیابی به بهترین روش تامین مالی می‌شود. انتشار اوراق صکوک اسلامی و گزارش‌دهی منظم از روند پروژه‌های زیرساختی و پوشش خبری این فعالیت‌ها از جمله ماموریت‌های اساسی نهادهای مالی در فرایند تامین مالی است.


انتهای پیام/
 
کد مطلب : ۱۵۷۲۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}