۰

پاکستان سقوط می‌کند؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۲۱
پاکستان سقوط می‌کند؟
سال گذشته پاکستان به لبه پرتگاه کشانده شد. مجموعه‌ای از بلایا از جمله سیل‌های فاجعه بار، فلج شدگی وضعیت سیاسی، تورم انفجاری و تکرار تهدیدات تروریستی اکنون باعث در معرض خطر قرار گرفتن یک بازیگر کلیدی شده و احتمال تبدیل وضعیت در پاکستان به بحرانی تمام عیار وجود دارد. همان گونه که برخی کارشناسان هشدار می‌دهند اگر بدترین اتفاق بیفتد فاجعه‌ای که در پاکستان رخ می‌دهد عواقبی بسیار فراتر از مرز‌های آن کشور خواهد داشت.                                 عزیر یونس» مدیر ابتکار عمل پاکستان در مرکز جنوب آسیا در اندیشکده شورای آتلانتیک می‌گوید: «این کشور ۲۲۰ میلیون نفری دارای تسلیحات هسته‌ای و دچار منازعات و اختلافات جدی داخلی است. جهان از سیل پناهجویان و خارج شدن تسلیحات از کشور‌هایی مانند سوریه و لیبی راضی نبود. اکنون باید گفت که هرگونه بی‌ثباتی در پاکستان پیامد‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از وضعیت در لیبی و سوریه به دنبال خواهد داشت».
 
اگر اقتصاد پاکستان در حالت رو به مرگ باقی بماند و کمبود کالا و انرژی منجر به بروز بحران سیاسی در خیابان‌های شهر‌های بزرگ پاکستان شود این وضعیت به طالبان شاخه پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی اجازه خواهد داد تا به شکلی مستقیم‌تر به دولت ضربه وارد نمایند. یونس که معاون گروه آسیا یک شرکت مشاوره استراتژیک نیز می‌باشد می‌افزاید: «می توانیم شاهد تضعیف قابل توجه دولت پاکستان و ظرفیت آن برای برقراری نظم باشیم».
 
دشوار است که درباره وضعیت فعلی پاکستان اغراق کنیم. مجموعه‌ای اسفبار از رویداد‌های اخیر همراه با سوء مدیریت مزمن یک تهدید بالقوه مرگبار برای نظام سیاسی پاکستان ایجاد کرده اند. یونس که این وضعیت را «بدترین تهدید برای انسجام ملی پاکستان» توصیف کرده می‌گوید: «در حال حاضر در پاکستان سه بحران در حال تلاقی است: یک بحران اقتصادی، یک بحران سیاسی، و یک بحران امنیتی که از زمان سقوط کابل تشدید شده است. یونس وضعیت فعلی را» بدترین تهدید برای انسجام ملی پاکستان از سال ۱۹۷۱ میلادی «یعنی زمان جنگ پاکستان با بنگلادش که در نهایت به استقلال بنگلادش منتهی شد قلمداد می‌کند».                        ذخایر خارجی پاکستان تنها به ۳.۷ میلیارد دلار کاهش یافته که به سختی برای چند هفته واردات انرژی برای حفظ شهر‌ها و مشاغل موجود در شهر‌ها کافی است در حالی که بدهی عمومی آن کشور به میزان ۲۷۰ میلیارد دلار رسیده است. پاکستان به طور خاص از جنگ روسیه علیه اوکراین متحمل ضربه سختی شد. همراه با دیگر کشور‌های در توسعه جنگ اوکراین برای پاکستان نیز به جنگی بر سر دستیابی به گاز طبیعی مایع کمیاب تبدیل شد گازی که اسلام آباد قادر به تهیه آن نبوده است.                                              بدهی پاکستان «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان را مجبور کرده که از صندوق بین المللی پول درخواست کند تا کمک مالی‌ای را که اوایل سال گذشته متوقف شده بود از سر بگیرد. مذاکرات ادامه دارد، زیرا گزارش شده که صندوق بین المللی پول خواستار ارائه امتیازات دردناکی از سوی اسلام آباد است که وضعیت دشواری به خصوص در آستانه انتخابات بعدی محسوب می‌شود انتخاباتی که قرار است اواخر سال جاری برگزار شود.
 
در همین حال، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند فشار اقتصادی بر اساسی‌ترین نیاز‌های پاکستانی‌ها تاثیر خواهد گذاشت. پاکستان در اواخر ژانویه با قطع برق در سراسر کشور برای بیش از ۲۴ ساعت دچار خاموشی بی‌سابقه‌ای در سراسر کشور شد. اگرچه علت قطعی نامشخص است، اما می‌تواند مانعی در مسیر تحولات پیش روی آن کشور باشد.
 
«یوسف نظر» تحلیلگر اقتصادی پاکستانی و مدیر سابق بانکی می‌گوید: «ظرفیت تولید برق پاکستان به طور قابل توجهی به واردات مداوم سوخت وابسته است. می‌توانید تصور کنید اگر در شرایطی که کشور با تورم ۴۰ درصدی نیز مواجه است شاهد قطعی و قطعی برق یا حتی کمبود سوخت برای حمل و نقل باشیم چه اتفاقی رخ خواهد داد».                                       
کد مطلب : ۱۵۷۰۱۰
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}