۰

روسیه فرمانده نیرو‌های خود در اوکراین را جایگزین کرد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۲
روسیه فرمانده نیرو‌های خود در اوکراین را جایگزین کرد
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فرمانده ارشد نظامی این کشور در اوکراین را درست سه ماه بعد از انتصاب جایگزین کرده است. والری گراسیموف، دبیر ستاد مشترک ارتش، اکنون هدایت آنچه پوتین «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند را به عهده خواهد گرفت.
 
ژنرال گراسیموف جایگزین سرگی سورویکین می‌شود که حملات بی‌رحمانه اخیر به زیرساخت‌های انرژی اوکراین زیر نظر او انجام شد.                                     این جابجایی درحالی صورت می‌گیرد که روسیه ادعا می‌کند درحال پیشروی در شرق اوکراین در پی یک رشته شکست‌های نظامی در ماه‌های اخیر است.
 
روسیه حمله نظامی به اوکراین را روز ۲۴ فوریه شروع کرد.
 
ژنرال گراسیموف باسابقه‌ترین رئیس ستاد مشترک ارتش بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. او از سال ۲۰۱۲ در این پست بوده است.
 
ژنرال سورویکین، که اکنون معاون گراسیموف است، به خاطر تاکتیک‌های بی‌رحمانه اش در جنگ‌های قبلی - از جمله عملیات روسیه در سوریه و بمباران شدید شهر حلب - به «ژنرال آخرالزمان» معروف است.
 
به فاصله کوتاهی بعد از انتصاب او برای هدایت عملیات روسیه در ماه اکتبر، ارتش این کشور کارزاری را برای تخریب زیرساخت‌های انرژی اوکراین شروع کرد که باعث قطع برق و آب میلیون‌ها غیرنظامی اوکراینی برای مدت‌های طولانی در عمق زمستان شد. او همچنین بر عقب‌نشینی روسیه از شهر خرسون در جنوب - که پیروزی مهمی برای اوکراین بود - نظارت داشت.
 
وزارت دفاع روسیه گفت تصمیم برای جایگزینی ژنرال سورویکین با هدف سازمان دادن «ارتباط نزدیکتر میان شاخه‌های مختلف نیرو‌های مسلح و بهبود کیفیت و کارآیی مدیریت نیرو‌های روسیه» اتخاذ شد.
 
اما برخی این حرکت را نشانه تلاشی برای جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر او دانستند.
 
راب لی تحلیلگر نظامی در توییتی نوشت: «سورویکین به عنوان فرمانده واحد نیرو‌های مختلف در اوکراین، بیش از حد قدرت می‌گرفت و احتمال داشت که سرگی شویگو (وزیر دفاع) و گراسیموف را هنگام تماس با پوتین دور بزند.»
 
برخی از بلاگر‌های نظامی جنگ‌طلب روسیه، که از جنگ حمایت می‌کنند، اما اغلب به نحوه اجرای آن انتقاد دارند، از فرماندهی نظامی روسیه از جمله ژنرال گراسیموف فرمانده جدید عملیات ویژه به شدت انتقاد کرده‌اند.
 
اعلامیه روز چهارشنبه درحالی صادر می‌شود که نبرد در سولدار ادامه دارد.
 
سقوط سولِدار ممکن است به نیرو‌های روسیه در حمله به شهر استراتژیک باخموت در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غربی سولدار کمک کند، چون آن‌ها را در یک موضع خوب توپخانه‌ای که باخموت در تیررس آن است قرار می‌دهد.
 
سولدار همچنین معادن بزرگ نمک دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان جایی برای استقرار نیرو و انبار تجهیزات استفاده کرد.                                                      گروه مزدوری واگنر روسیه خود را مسئول کامل «یورش» به این شهر معرفی می‌کند.
 
ایوگِنی پریگوژین رهبر این گروه سه شنبه شب گفت که نیرو‌های او کنترل کامل سولدار را در دست دارند. با این حال وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ظاهرا این ادعا یا این موضوع که نیرو‌های گروه واگنر به تنهایی مسئول حمله به سولدار هستند را نقض کرد.
 
پریگوژین عصر چهارشنبه ادعای خود را تکرار کرد. این تفاوت در روایت می‌تواند نشانه اختلافی میان گروه واگنر و وزارت دفاع باشد.
 
از طرف دیگر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سقوط سولدار را تکذیب کرد. او در نطق چهارشنبه شب گفت: «دولت روسیه و سازمان‌های پروپاگاندای آن می‌خواهند به موفقیت در سولدار تظاهر کنند. اما نبرد‌ها ادامه دارد.» 
کد مطلب : ۱۵۵۱۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}