۰

شاخ و شانه علی‌اف

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۷
شاخ و شانه علی‌اف
الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان در اظهاراتی جدید گفته است که چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد، دالان زنگزور را در خاک این کشور تاسیس خواهد کرد. دولت جمهوری ارمنستان معتقد است که در توافق آتش‌بس نوامبر ۲۰۲۰، موضوع دالان زنگزور مطرح نشده است و جمهوری آذربایجان با این ادعا قصد دارد بخشی از خاک ارمنستان را اشغال تا امکان ارتباط سرزمینی با جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد کند.
 
 الهام علی‌اف در حالی از تاسیس دالان زنگزور در هر شرایطی سخن گفته است که معلوم نیست قرار است باکو از چه ابزار‌هایی برای وادار کردن ارمنستان به واگذاری این بخش از سرزمین خود به آذربایجان اقدام کند.                                .سخنان جدید رییس‌جمهور آذربایجان چند هفته بعد از آن مطرح می‌شود که دالان لاچین، مسیر اتصال جمهوری ارمنستان به قره‌باغ توسط عده‌ای از «شهروندان خودجوش» جمهوری آذربایجان مسدود شد. در پی مسدود شدن دالان لاچین، شهروندان منطقه قره‌باغ دست به اعتراض‌های گسترده‌ای زدند و نخست‌وزیر ارمنستان خواستار رسیدگی به این موضوع در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.
 
تهدید‌های جدید الهام علی‌اف، مبنی بر افتتاح کریدور زنگزور حتی در صورت مخالفت ارمنستان، نگرانی‌ها در مورد از سرگیری درگیری‌های نظامی در قفقاز جنوبی را افزایش داده است. به نظر می‌رسد اقدام جدید باکو برای انسداد گذرگاه لاچین، با هدف تشدید فشار بر ایروان برای تن دادن به خواسته‌های آذربایجان در خصوص دالان زنگزور باشد. تابستان سال جاری، بعد از ماه‌ها آرامش نسبی در منطقه، بار دیگر درگیری‌ها در مرز‌های دو کشور تشدید شد و ایروان، جمهوری آذربایجان را به اقدام نظامی علیه مواضع ارمنستان متهم کرد.
 
علی‌اف: کار‌های گسترده‌ای برای افتتاح کریدور زنگزور در حال انجام است
الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان در پیامی به مناسبت روز همبستگی آذربایجانی‌های جهان و سال نو میلادی خطاب به مردم کشورش گفت: «کار‌های گسترده‌ای برای افتتاح کریدور زنگزور با راه‌آهن و جاده‌های ماشین‌رو در حال انجام است. کریدور زنگزور چه ارمنستان بخواهد یا نه قطعا افتتاح خواهد شد. ما تعهد قاطع خود را نشان می‌دهیم و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.» وی افزود: «خواسته ما منطقی و عادلانه است، ما باید با جمهوری خودمختار نخجوان که جزو لاینفک آذربایجان است خط ارتباطی داشته باشیم و خواهیم داشت.»
 
وی به خرید تجهیزات نظامی آذربایجان از کشور‌های مختلف اشاره کرده و افزود: «امسال ما قدرت نظامی خود را بیشتر تقویت کردیم. این منطقه خاص همیشه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و آذربایجان قدرت نظامی خود را در جنگ دوم قره‌باغ نشان داد. طی دو سال گذشته پس از جنگ، ما به لطف اجرای اصلاحات، ایجاد واحد‌های مسلح جدید و تامین تسلیحات و تجهیزات پیشرفته ارتش خود، پتانسیل نظامی خود را تقویت کرده‌ایم. چندین مانور نظامی انجام شده در سال جاری بار دیگر آمادگی رزمی بالای ارتش ما را ثابت کرد.»
 
رییس‌جمهور آذربایجان ادامه داد: «عملیات انتقام و درگیری‌های نظامی در مرز آذربایجان با ارمنستان در شهریور ماه امسال پیروزی درخشان دیگری را برای ما به ارمغان آورد. در نتیجه درگیری‌های مرزی، آذربایجان در بسیاری از مواضع راهبردی جای پای خود را به دست آورده است.».                                                                                          
 
کد مطلب : ۱۵۴۷۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}