۰

اشتباهات عجیب روسیه در جنگ

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۱
اشتباهات عجیب روسیه در جنگ
تحقیقات «نیویورک‌تایمز» برای پاسخ به این پرسش که «چرا پوتین در حمله به اوکراین تا این حد متزلزل ظاهر شد؟» نشان می‌دهد، اشتباهات خیره‌کننده ارتش روسیه باعث شکست‌های عمیق شده است.
 
 آنها هیچ فرصتی نداشتند. به گفته آنها، نیروهای تیپ۱۵۵ پیاده‌نظام نیروی دریایی روسیه که کورکورانه در مزارع فرود آمده بودند، هیچ نقشه، کیت پزشکی یا دستگاه واکی تاکی نداشتند. تا چند هفته قبل‌تر، آنها کارگران کارخانه و رانندگان کامیون بودند و قبل از اینکه در ماه سپتامبر به خدمت سربازی بروند، ویترین بی‌پایانی از پیروزی‌های احتمالی ارتش روسیه را در خانه در تلویزیون دولتی تماشا می‌کردند. این «آنها» اشاره دارد به شهروندانی که قبل از اینکه وارد خدمت سربازی و ورود به میدان جنگ شوند به کاری غیر از نظامی‌گری اشتغال داشتند. آنها یا کارگر بودند یا راننده یا پزشک یا از اصناف و مشاغل دیگر. به‌هرروی، یکی از این سربازان «پزشک»ی بود که پیش‌تر «قهوه‌چی» بود و هرگز آموزش پزشکی ندیده بود.شش نفر از گزارشگران نیویورک‌تایمز («مایکل شوویرتز»، «آنتون ترویانوفسکی»، « یوسور الهلو»، «ماشا فرولیاک»، «آدام انتوس» و «توماس گیبون نف») در گزارشی تحقیقی (و تقریبا ۱۶هزارکلمه‌ای) برای نیویورک‌تایمز به ناگفته‌هایی از جنگ روسیه در اوکراین اشاره می‌کنند. این به‌اصطلاح سربازان می‌گویند اکنون روی سقف خودروهای زرهی به شکل پر ازدحامی تلنبار شده‌اند. آنها تفنگ‌های کلاشنیکفِ نیم‌قرن پیش را بر دوش دارند، تقریبا چیزی برای خوردن ندارند و در مزارع پاییزی «چوب‌بری» می‌کنند. روسیه بیشتر سال را در حال جنگ در اوکراین بود و این در حالی است که ارتش روسیه چندان آماده به نظر نمی‌رسد. اعضای این تیپ در مصاحبه‌ها گفتند که برخی از آنها قبلا حتی یک گلوله هم شلیک نکرده‌اند چه رسد به اینکه اسلحه به‌دست بگیرند. آنها می‌گفتند گاهی اوقات هیچ فشنگی نداشتند و حتی هیچ پشتیبانی هوایی یا توپخانه‌ای هم نداشتند. آنها می‌گفتند اما این خیلی آنها را نترساند. فرماندهانشان قول داده بودند که هرگز نبردی نخواهند دید.
 
تنها زمانی که گلوله‌ها شروع به باریدن کرد و رفقایشان را تکه‌تکه کرد، متوجه شدند که چقدر فریب‌خورده‌اند. یک سرباز روس به نام «میخائیل» که روی زمین پرت شده بود، به یاد می‌آورد که چشمانش را با شوک باز کرد: اجساد تکه‌تکه شده همرزمانش که روی زمین پخش‌شده بود. ترکش‌ها شکم او را هم پاره کرده بود. او که ناامید از فرار بود، به سمت انبوه درختان خزید و سعی کرد با دستانش خندقی حفر کند. میخائیل که تلفنی از یک بیمارستان نظامی در خارج از مسکو صحبت می‌کرد، گفت که از ۶۰عضو جوخه‌ او در نزدیکی شهر «پاولیوکا» در شرق اوکراین در آن روز در اواخر اکتبر، حدود ۴۰نفر کشته شدند. او گفت که تنها هشت نفر از جراحات جدی گریخته و جان به در بردند. میخائیل که با نفس‌های سنگین و به‌سختی سخن می‌گفت، افزود: «این جنگ نیست. این نابودی مردم روسیه توسط فرماندهانشان است.»
 
هرگز قرار نبود جنگی که پوتین از آن خبر می‌داد این‌گونه باشد. زمانی که سال گذشته رئیس «سیا» به مسکو سفر کرد تا درباره حمله به اوکراین هشدار دهد، او کرملینی با اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده را دید. در آن زمان، مشاور امنیت ملی پوتین به خود می‌بالید که نیروهای مسلح پیشرفته روسیه آن‌قدر قوی هستند که حتی در مقابل آمریکایی‌ها بایستند. طرح‌های تهاجمی روسیه که نیویورک‌تایمز به آن دست پیدا کرده است، نشان می‌دهد که ارتش انتظار داشت صدها مایل در سراسر اوکراین ورود کرده و ظرف چند روز پیروز میدان جنگ شود. به افسران گفته شد که اونیفورم‌ها و مدال‌های خود را در انتظار رژه‌ نظامی در کی‌یف، پایتخت اوکراین بسته‌بندی کنند. اما پوتین به‌جای آن پیروزی مهیب، با کشته شدن ده‌ها هزار نفر از نیروهایش و نابودی بخش‌هایی از ارتشش پس از نزدیک به ۱۰ ماه جنگ، با چیز دیگری مواجه است: بزرگ‌ترین فاجعه انسانی و استراتژیک کشورش از زمان فروپاشی شوروی.
کد مطلب : ۱۵۴۲۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}