۰
لایحه جامع انتخابات بار دیگر به دولت رفت

بازی سیاسی با لایحه شش ساله

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۷
بازی سیاسی با  لایحه شش ساله
محسن اسلامی مدیرکل انتخابات وزارت کشور خبر داده است که لایحه جامع انتخابات تهیه و به دولت ارسال شده است. او در این زمینه گفته است که «در راستای تحقق وعده ها و برنامه‌های مقام عالی وزارت مبنی بر تدوین لایحه جامع انتخابات با هدف تجمیع قوانین انتخابات، ایجاد وحدت رویه، سهولت و شفافیت، کارگروه تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان وزارت کشور با محوریت معاونت سیاسی تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر، لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین شد.» اسلامی ابراز امیدواری کرده که این لایحه به سرعت در دستور کار هیات دولت جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
اولین بار در سال ۹۵ چنین لایحه‌ای در دولت تصویب شده بود. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی پس از آنکه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری را در سال ۹۴ برگزار کرد به این نتیجه رسید که اجرای انتخابات با وجود چهار قانون برای چهار انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری  و شوراهای اسلامی شهر و روستا  کار سختی است و بهتر است یک قانون جایگزین این قوانین پراکنده شود. بر همین اساس وزارت کشور در سال ۹۵ لایحه جامع انتخابات را تهیه کرد اما پس از آنکه سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد، وزارت کشور این لایحه را در مهر ۹۵ پس گرفت و آن را بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، مجددا تنظیم کرد.
این لایحه در یهمن ۹۷ به مجلس دهم ارسال شد اما نمایندگان بررسی آن را در اولویت قرار ندادند زیرا خودشان طرحی در مجلس در دست بررسی داشتند که البته طرح آنها هم به سرانجام نرسید و عمر این مجلس هم به پایان رسید. دولت از مجلس یازدهم خواست تا این لایحه را مورد بررسی قرار دهد که البته گوش شنوایی برای دولت روحانی در مجلس یازدهم وجود نداشت و نمایندگان طرح دیگری را برای اصلاح قانون انتخابات ارائه دادند که البته این طرح هم به تصویب نرسید و انتخابات ۱۴۰۰ با همان قانون قبلی برگزار شد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، لایحه جامع انتخابات از مجلس پس گرفته شد و وزارت کشور تهیه لایحه دیگری را آغاز کرد. مجلس یازدهم هم همزمان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات را شروع کرد. با این حال نمایندگان مجلس در روز ۱۶ آذر امسال با کلیات این طرح مخالفت کردند و در روز ۲۱ آذر هم وزارت کشور از نهایی شدن این لایحه و ارسال آن به دولت خبر داد.
هرچند هنوز متن این لایحه منتشر نشده است ولی اسلامی مدیر کل وزارت کشور وجود سامانه شفافیت مالی نامزدهای انتخابات، ساماندهی تبلیغات انتخابات، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، پیش ثبت نام نامزدها، در نظر گرفتن یک بازه مناسب‌تر در فرایند ثبت نام و احراز صلاحیت ها و پیش‌بینی هیات‌های اجرایی مرکزی را از ویژگی‌های لایحه جامع انتخابات برشمرده است.
این لایحه اکنون در نوبت بررسی در دولت و سپس بررسی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد. از اولین باری که لایحه جامع انتخابات در سال ۹۵ تهیه شده، بیش از شش سال گذشته اما این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است. انتخابات مجلس دوازدهم  و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم در ۱۱ اسفند سال آینده برگزار خواهد شد ولی باید منتظر ماند که آیا بالاخره لایحه جامع به انتخابات ۱۴۰۲ می‌رسد و می‌تواند مشکل وجود قوانین پراکنده انتخاباتی و سایر مشکلات انتخابات را حل کند؟
 
کد مطلب : ۱۵۳۹۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}