۰

اول توافق با آژانس بعد آمریکا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۷
اول توافق با آژانس بعد آمریکا
سعید عصمتی
موضوع آژانس جدا از مذاکرات ما با ۴+۱ است، درست است که این‌ها با هم مرتبط‌اند و حتی گفته‌ می‌شد که مساله آژانس و پرسش‌های بی‌پاسخ یکی از موانع توافق با ۴+۱ است اما واقعیت این است که روند مذاکرات آژانس یک روند دو جانبه میان ایران و آژانس بر سر پادمان هسته‌ای یا به عبارتی ترتیبات اجرایی پیمان NPT است، آنجا یک اختلاف نظری میان ایران و آژانس بروز کرده و دو جانبه قابل حل است.
بهتر است با خود آژانس به توافق برسیم، یعنی آن تئوری که می‌گفت ما می‌توانیم این را از طریق سیاسی حل کنیم واقعا حل نمی‌شد؛ دیگر باید چه اتفاقی رخ می‌داد که روشن شود این مساله از لحاظ سیاسی حل نمی‌شود. اگرچه این ایده تئوری درستی بود و می‌شد از طریق سیاسی هم موضوع را حل کرد اما به شرطی که طرف‌های مقابل بپذیرند که نمی‌پذیرفتند.
در واقع با آژانس راحت‌تر به توافق ‌می‌رسیم اما عده‌ای مخالف این نظر معتقد بودند که آژانس تحت سیطره آمریکا و صهیونیست‌ها است و امکان ندارد در این زمینه بدون رضایت آمریکا با ما به توافق برسند و ما حتما باید مساله را سیاسی حل کنیم. در حالیکه قبلا تجربه‌های مکرر داشتیم که ما توانستیم علیرغم مخالفت‌هایی که آمریکا و اسرائیل و دیگران داشتند، با آژانس توافق کنیم.
بنابراین این مسیری که آقای امیرعبداللهیان طرح کردند که امیدوارم هرچه زودتر آغاز شود به نظر من مسیر درستی است، ما به نتیجه خواهیم رسید و با آژانس می‌توانیم مساله را به صورت دوجانبه حل و فصل کنیم. در این مسیر قادر خواهیم بود برای این مساله راه‌حل پیدا کنیم، هیچ بن بستی وجود ندارد و راه‌حل‌های متعدد برای چنین موضوعاتی پیش‌بینی شده است؛ منتها رسانه‌ای نیست و باید اول به نتیجه برسد.
 
کد مطلب : ۱۵۲۱۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}