آیا علمالهدی تغییر کرده است؟
تاریخ انتشار
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۹
«هجمههایی که به بنده وارد می شود از طرف یک جریان خاص است که به خاطر بیباکی و شفاف حرف زدن من در تربیون نماز جمعه است. من بی پرده صحبت میکنم. طبیعی است که این هجمههایی که به بنده صورت میگیرد بی رحمانه و دروغ است. دروغهایی که بعضا درباره خانواده و اطرافیان من نیز مطرح میشود.بنده دولتستیز نیستم. منتها بعضی از عزیزان در دولت مسئولیتهایی قبول کردند که از عهده مسئولیت آن بر نمیآیند. یا توانش را ندارند یا اگر توانش را دارند، عمل نمیکنند که این خیانت به مردم است. تمام مشکلات اقتصادی که ما در حال حاضر در کشور داریم برای تحریم و تهدید به تحریم نیست.» جمعه هفته پیش بود که سید احمد علمالهدی، در خلال گفتوگو با برنامه «پارک شهر» که یکم مرداد از رادیو تهران پخش شد به انتقادی که همواره در مورد او مطرح است واکنش نشان داد و گفت «دولت ستیز» نیست منتها معتقد است بعضی از کسانی که مسئولیت پذیرفتهاند یا «توان خدمت ندارند یا خدمت نمیکنند.»
به گزارش خبرآنلاین سید احمد علمالهدی از تریبونداران جمعه در همین گفتوگو مثل اغلب خطبههای نماز جمعه چند سال گذشته از شرایط اقتصادی گلایه داشت و گفت «دشمن در جبهه اقتصادی به جنگ ما آمدهاست. در هر کشوری ستون پنجم را محاکمه صحرایی میکنند و مهلت نمیدهند، قوه قضائیه باید سریع عمل کند و مجلس و دولت باید با هم مشکلات را حل کنند. مردمی که قدرت خرید یک بطری آب را ندارند بیشترین ضرر را در حال حاضر در این شرایط اقتصادی میکنند. مستضعف نان و آبش به طلا و ارز وصل شده و سبد کالای مردم به این امور مربوط شده است. همه اموال خود را میفروشند تا طلا و سکه بخرند. خوب چرا باید این اتفاق بیافتد؟ از این بدتر چه اتفاق دیگری می تواند، بیافتد؟ آقایان باید هرجور که هست این مساله را جمع کنند.»
او همین موضوع را در خطبههای نماز جمعه روز گذشته هم تکرار کرد و گفت:«بیان مسائل مردم، دولتستیزی و جناحگرایی نیست. مشکلی که در ایران وجود دارد، چون افراد وظایف شرعی خود را انجام میدهند، چون به مذاق عدهای خوش نمیآید، شروع به تخریب کردن میشود.» (اینجا)
او گرچه خود معتقد است که تمام حرف و حدیثها خطبههایی که میخواند را نباید به دولتستیزی مرتبط دانست اما چه کسی است که نداد علم الهدی از همان فروردین 84 که به امامت جمعه مشهد منصوبشد دل در گروی احمدی نژاد داشت . زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد او هم همچون سایر اصولگرایان از هیچ حمایتی دریغ نکرد.
سیاستهای فرهنگی و اقتصادی دولت نهم و دهم همواره مورد تایید علم الهدی بود و تریبونهای جمعه او هرگز به اندازه ۵ سال اخیر با نطقهای تند و آتشین عجین نبود. خطیب جمعه مشهد، در خطبه ۲ مرداد سال 88 به صراحت اذعان کرد که از حامیان جدی محمود احمدینژاد است و گفت « احمدی نژاد عزیز ماست و ما به صلاحیت او رای دادهایم و پای رایمان هم ایستادهایم. احمدی نژاد به عنوان کسی که گفتمان عدالت را رعایت کرده است و در 4 سال دوران مسولیتاش نه خود و نه اطرافیانش هیچ گونه سو استفادهای نداشتهاند، دارای صلاحیت است و کسی است که در عرصه بینالمللی نیز شعار اسلام را سر داده و با جرات از انقلاب اسلامی دفاع میکند.»
آنچه در میان خطبههای علمالهدی به چشم میآید تفاوت نگرش اقتصادی او در دو دولت احمدینژاد و روحانی است،
او در دوران محمود احمدینژاد و در شرایط تحریم پیشنهاد داد: «اگر مرغ در دسترس نيست آن را با يك ماده پروتئيني ديگر جايگزين كنید» و خطاب به مشهدیها گفت : «مشهديها مگر اشكنه پياز داغ را يادتان رفته و آن زندگي را فراموش كردهايد؛ مگر قرار است برنامه همان باشد كه قبلاً بوده است.»
همین چندی پیش در واکنش به آشفتگی بازار ارز و طلا در دولت دوازدهم گفت: «اینکه اقتصاد مملکت مدیریت شود و در فاصله ۳ ماه از دل مدیریت ۲ تن سکه استخراج کنند و ارز فراوان به دست یک عده بیفتد نشان میدهد مدیریت یا خائنانه است یا سفیهانه است.»
رویکرد او در مورد سیاستهای فرهنگی نیز همین گونه بود. علمالهدی در طول ۸ سال حضور احمدی نژاد در پاستور معتقد بود «احمدينژاد روند دولت خاتمي در سركوب فرهنگي ديني را متوقف كرد.» اما با روی کار آمدن دولت روحانی این رویکرد متوقف شد و نه تنها از سیاستهای فرهنگی به ویژه در زمینه حجاب بیش از گذشته انتقاد میکرد بلکه کم کم به سمتی رفت که مشهد سیاست های فرهنگی متفاوتی را نسبت به سایر نقاط کشور در پیش گرفت.
به گزارش خبرآنلاین سید احمد علمالهدی از تریبونداران جمعه در همین گفتوگو مثل اغلب خطبههای نماز جمعه چند سال گذشته از شرایط اقتصادی گلایه داشت و گفت «دشمن در جبهه اقتصادی به جنگ ما آمدهاست. در هر کشوری ستون پنجم را محاکمه صحرایی میکنند و مهلت نمیدهند، قوه قضائیه باید سریع عمل کند و مجلس و دولت باید با هم مشکلات را حل کنند. مردمی که قدرت خرید یک بطری آب را ندارند بیشترین ضرر را در حال حاضر در این شرایط اقتصادی میکنند. مستضعف نان و آبش به طلا و ارز وصل شده و سبد کالای مردم به این امور مربوط شده است. همه اموال خود را میفروشند تا طلا و سکه بخرند. خوب چرا باید این اتفاق بیافتد؟ از این بدتر چه اتفاق دیگری می تواند، بیافتد؟ آقایان باید هرجور که هست این مساله را جمع کنند.»
او همین موضوع را در خطبههای نماز جمعه روز گذشته هم تکرار کرد و گفت:«بیان مسائل مردم، دولتستیزی و جناحگرایی نیست. مشکلی که در ایران وجود دارد، چون افراد وظایف شرعی خود را انجام میدهند، چون به مذاق عدهای خوش نمیآید، شروع به تخریب کردن میشود.» (اینجا)
او گرچه خود معتقد است که تمام حرف و حدیثها خطبههایی که میخواند را نباید به دولتستیزی مرتبط دانست اما چه کسی است که نداد علم الهدی از همان فروردین 84 که به امامت جمعه مشهد منصوبشد دل در گروی احمدی نژاد داشت . زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد او هم همچون سایر اصولگرایان از هیچ حمایتی دریغ نکرد.
سیاستهای فرهنگی و اقتصادی دولت نهم و دهم همواره مورد تایید علم الهدی بود و تریبونهای جمعه او هرگز به اندازه ۵ سال اخیر با نطقهای تند و آتشین عجین نبود. خطیب جمعه مشهد، در خطبه ۲ مرداد سال 88 به صراحت اذعان کرد که از حامیان جدی محمود احمدینژاد است و گفت « احمدی نژاد عزیز ماست و ما به صلاحیت او رای دادهایم و پای رایمان هم ایستادهایم. احمدی نژاد به عنوان کسی که گفتمان عدالت را رعایت کرده است و در 4 سال دوران مسولیتاش نه خود و نه اطرافیانش هیچ گونه سو استفادهای نداشتهاند، دارای صلاحیت است و کسی است که در عرصه بینالمللی نیز شعار اسلام را سر داده و با جرات از انقلاب اسلامی دفاع میکند.»
آنچه در میان خطبههای علمالهدی به چشم میآید تفاوت نگرش اقتصادی او در دو دولت احمدینژاد و روحانی است،
او در دوران محمود احمدینژاد و در شرایط تحریم پیشنهاد داد: «اگر مرغ در دسترس نيست آن را با يك ماده پروتئيني ديگر جايگزين كنید» و خطاب به مشهدیها گفت : «مشهديها مگر اشكنه پياز داغ را يادتان رفته و آن زندگي را فراموش كردهايد؛ مگر قرار است برنامه همان باشد كه قبلاً بوده است.»
همین چندی پیش در واکنش به آشفتگی بازار ارز و طلا در دولت دوازدهم گفت: «اینکه اقتصاد مملکت مدیریت شود و در فاصله ۳ ماه از دل مدیریت ۲ تن سکه استخراج کنند و ارز فراوان به دست یک عده بیفتد نشان میدهد مدیریت یا خائنانه است یا سفیهانه است.»
رویکرد او در مورد سیاستهای فرهنگی نیز همین گونه بود. علمالهدی در طول ۸ سال حضور احمدی نژاد در پاستور معتقد بود «احمدينژاد روند دولت خاتمي در سركوب فرهنگي ديني را متوقف كرد.» اما با روی کار آمدن دولت روحانی این رویکرد متوقف شد و نه تنها از سیاستهای فرهنگی به ویژه در زمینه حجاب بیش از گذشته انتقاد میکرد بلکه کم کم به سمتی رفت که مشهد سیاست های فرهنگی متفاوتی را نسبت به سایر نقاط کشور در پیش گرفت.