۰
براساس پاسخ یک کارشناس سرمایه؛

چگونه می‌توان بهترین روش سرمایه گذاری را شناسایی کرد؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
چگونه می‌توان بهترین روش سرمایه گذاری را شناسایی کرد؟
به گزارش عصر تعادل، جواد بهمنی، کارشناس بازار سرمایه؛ در شرایطی که تورم نقش پر رنگی در زندگی مردم دارد، انتخاب اول افراد آگاه و آینده‌نگر، حفظ ارزش دارایی خود در مقاطع مختلف زمانی است، که این امر از طریق سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. در این روزها، سرمایه‌گذاری به روش‌های مختلفی مانند خرید طلا و سکه، املاک و مستغلات، بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال و بورس و... قابل انجام است.  البته قبل از هرگونه اقدام، باید افق سرمایه‌گذاری و انتظارات خود را مشخص کنیم. این افق به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی می‌شود. پس از انتخاب افق زمانی، لازم است که با بهترین روش‌های سرمایه گذاری در شرایط تورم آشنایی شویم.

یکی از ابزار مناسب برای انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری، بررسی تاریخچه بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری است.

براساس آمار و گزارش‌های رسمی بهترین بازار برای سرمایه گذاری طی 5 سال اخیر بازار سهام بوده  بطوریکه این بازار با کسب بازدهی بیش از هزار و 400 درصد در رتبه اول بازدهی قرار گرفته است. در طی همین مدت بازار طلا و سکه، مسکن، دلار و سپرده های بانکی به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. هر یک از بازارهای سرمایه گذاری شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند و یکی از این شرایط زمان نگهداری و قدرت نقدشوندگی، تاثیر اخبار و سیاست و حساسیت آن است.
 
بازار سهام، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال 1403

هیچکدام از بازارهای سرمایه گذاری در سال 1402 نتوانستند از تورم پیشی بگیرند و تنها بازار سرمایه نسبت به تورم شرایط بهتری داشته و سپرده بانکی با سود 23 درصد در جایگاه دوم بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. در یک نظرسنجی 48 درصد از شرکت کنندکان بازار سرمایه‌ را بهترین روش سرمایه‌گذاری و 36 درصد بازار طلا و سکه را روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری دانستند. 

طی تحقیقات به عمل آمده از بین شرکت‌های بورسی در 5 صنعت مختلف، تفاوت بین ارزش واقعی قیمت سهام با قیمت در حال معامله و بالا بودن ارزش ذاتی این شرکت ها، دلیلی بر انتخاب بازار سهام برای سرمایه گذاری در شرایط تورم است. باید توجه داشت که این بازار تخصصی بوده و برای ورود به این بازار و سرمایه گذاری، باید دانش کافی در مورد تحلیل سیاسی،  اقتصادی، مالی و...سهام شرکت های پذیرفته شده را دارا بود و بخاطر داشته باشید سرمایه گذاری در هیچ یک از بازارهای سرمایه گذاری بدون ریسک نیست و لازم است قبل از سرمایه گذاری، از ابزارهای مدیریت و کنترل ریسک شناخت کافی داشت.

افزایش ابزارهای سرمایه‌گذاری و آگاهی عموم جامعه از آن یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه دانست. افزایش صندوق های سرمایه گذاری به ویژه صندوق املاک و مستغلات، گواهی های سپرده کالا و طلا و همچنین گواهی سپرده نفت و میعانات گازی ابزارهایی هستند تا اگر قصد سرمایه گذاری در هر یک از بازارهای موازی دیگر را داشته باشید، بتوان با شفافیت ، امنیت و نقدشوندگی بهتری در این بازارها سرمایه گذاری کنید و علاوه کنترل نقدینگی کشور و کاهش تورم و ... در این بازار سرمایه گذاری کنند.
 
مشارکت در کسب و کار

یکی دیگر از بهترین روش های سرمایه گذاری در شرایط تورم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مشارکت در کسب و کارهای موفق است. شرکت‌های دان‌ بنیان با تکیه بر تخصص و دانش خود نقش مهمی در کنترل و کاهش تورم و همچنین حفظ ارزش پول و همچنین خلق ثروت دارند. اما برای محقق شدن این امر نیاز به منابع مالی برای راه اندازی ایده و فعالیت های خود هستند.

کرادفاندینگ(Crowdfunding) یا تامین مالی جمعی خرد،  ابزار مالی است که علی رغم کسب بازدهی بالا در شرایط تورمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تامین مالی جمعی اغلب توسط شرکت‌های نوپا یا کسب‌وکارهای در حال رشد به عنوان راهی برای دسترسی به وجوه جایگزین استفاده می‌شود. این روشی نوآورانه برای تامین منابع مالی برای پروژه‌ها، کسب‌وکارها یا ایده‌های جدید است.

لازم به ذکر است در سال گذشته نرخ تورم سالانه 41 درصد بوده و این در حالی است که  در بعضی از طرح های تامین مالی سود 41 الی 47 درصدی ثبت شده است.

انتهای پیام/
 
کد مطلب : ۱۵۷۵۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}