۰
در مقاله‌ای مورد بررسی قرار گرفت؛

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۵

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۹
پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۵
عصر تعادل، جواد بهمنی، کارشناس بازار سرمایه در مقاله‌ای وضعیت اقتصاد جهانی را به استناد آمار منتشر شده از منابع معتبر بین‌المللی بررسی کرد. در ادامه مشروح این مقاله را از نظر می‌گذرانید:

شرایط اقتصاد جهان

اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ علی‌رغم تشدید قابل‌توجه سیاست‌های انقباضی مالی و ابهامات مداوم در سیاست‌گذاری جهانی، از آنچه انتظار می‌رفت مقاوم‌تر عمل کرد. این در حالی است که شوک‌های متعددی ناشی از درگیری‌ها، نزاع میان کشورها و تغییرات آب‌وهوایی زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر را به مخاطره انداخته و پیشرفت به سمت توسعه پایدار را بیش از پیش دشوار کرده است. چندین اقتصاد بزرگ توسعه‌یافته با وجود تشدید قابل‌توجه سیاست‌های انقباضی پولی، انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی از خود نشان داده و بازارهای کار قدرتمند از مخارج مصرف‌کننده حمایت کردند.  همزمان، تورم در اکثر مناطق به دلیل کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی به‌تدریج افت کرد و این اتفاق به بانک‌های مرکزی اجازه داد تا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش داده یا متوقف کنند.

با این حال، این ثبات ظاهری، هم ریسک‌های کوتاه‌مدت و هم آسیب‌پذیری‌های ساختاری را پنهان می‌کند. فشارهای اساسی بر قیمت‌ها همچنان در بسیاری از کشورها بالاست. تشدید بیشتر درگیری‌ها در خاورمیانه، خطر برهم زدن بازارهای انرژی و تجدید فشارهای تورمی در سراسر جهان را به همراه دارد. با آماده شدن اقتصاد جهانی برای تأثیرات با وقفه افزایش شدید نرخ بهره، بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته بزرگ، قصد خود را جهت حفظ نرخ‌های بهره در سطح بالاتر برای مدت طولانی‌تر اعلام کرده‌اند. احتمال دوره‌ای طولانی‌تر با هزینه‌های استقراض بالاتر و شرایط سخت‌تر اعتباری، مانع بزرگی برای اقتصاد جهانی‌ای است که با سطوح بالای بدهی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما در عین حال نه‌تنها برای احیای رشد، بلکه برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و تسریع پیشرفت به‌سوی اهداف توسعه پایدار به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز است. علاوه بر این، شرایط مالی سخت‌گیرانه، همراه با خطر فزاینده‌ی تجزیه ژئوپلیتیکی، ریسک بالایی برای تجارت جهانی و تولید صنعتی ایجاد خواهد کرد.

بر اساس داده‌های تولید ناخالص داخلی، آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و هند بزرگترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند. تولید ناخالص داخلی به عنوان یک معیار کلیدی برای ارزیابی بزرگی اقتصاد یک کشور عمل می کند. رویکرد مرسوم برای سنجش تولید ناخالص داخلی یک کشور شامل روش مخارج است، که در آن کل با تجمیع مخارج کالاهای مصرفی تازه، سرمایه‌گذاری‌های جدید، هزینه‌های دولتی و ارزش خالص صادرات به دست می‌آید.

جدول زیر نگاهی به ۱۰ اقتصاد برتر/ثروتمندترین کشور جهان در سال ۲۰۲۴ هست که از داده های صندوق بین المللی پول (در ۰۲ ژانویه ۲۰۲۴) تهیه شده است:
 
Rank & Country  GDP ( میلیارد دلار) GDP Per Capita (USD thousand)
آمریکا ۲۶,۹۵۴ ۸۰,۴۱
چین ۱۷,۷۸۶ ۱۲,۵۴
آلمان ۴,۴۳۰ ۵۲,۸۲
ژاپن ۴,۲۳۱ ۳۳,۹۵
هند ۳,۷۳۰ ۲,۶۱
انگلستان ۳,۳۳۲ ۴۸,۹۱
فرانسه ۳,۰۵۲ ۴۶,۳۲
ایتالیا ۲,۱۹۰ ۳۷,۱۵
برزیل ۲,۱۳۲ ۱۰,۴۱
کانادا ۲,۱۲۲ ۵۳,۲۵
 
 
 











ایالات‌متحده آمریکا

تولید ناخالص داخلی : ۲۶,۹۵۴ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۸۰,۴۱۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۱.۶ %
ایالات ‌متحده از موقعیت خود به عنوان اقتصاد برتر جهانی و ثروتمندترین کشور حمایت می‌کند و همچنان جایگاه اول خود را از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ حفظ کرده است. اقتصاد آمریکا دارای تنوع قابل‌توجهی است که توسط بخش‌های مهم از جمله خدمات, تولید, مالی و فن‌آوری هدایت می‌شود. ایالات‌متحده از بازار مصرف‌کننده قابل‌توجهی برخوردار است, نوآوری و روحیه کارآفرینی را پرورش می‌دهد, زیرساخت انعطاف‌پذیر دارد و شرایط تجاری سودمندی را تجربه می‌کند.

چین

تولید ناخالص داخلی : ۱۷۷۸۶ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۱۲۵۴۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۵,۲ %
چین شاهد افزایش قابل‌توجهی در پیشرفت اقتصادی خود بوده‌ به طوری که از رتبه چهارم در سال ۱۹۶۰ به رتبه دوم در سال ۲۰۲۳ رسیده‌است. اقتصاد چین عمدتا ً به تولید, صادرات و سرمایه‌گذاری بستگی دارد. این شرکت با افتخار دارای نیروی کار گسترده, پشتیبانی دولتی قوی, پیشرفت‌های زیرساختی و بازار مصرف‌کننده سریع است.

آلمان

تولید ناخالص داخلی : ۴۴۳۰ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۵۲۸۲۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۰,۱%-
اقتصاد آلمان به شدت بر صادرات متمرکز است و به خاطر دقت آن در بخش‌های مهندسی, خودروسازی, شیمیایی و دارویی مشهور است . این شرکت از نیروی کار ماهر خود, تحقیقات قوی و ابتکارات توسعه و تعهد آشکار به ترویج نوآوری سود می‌برد.

ژاپن

تولید ناخالص داخلی : ۴۲۳۱ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۳۳۹۵۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : %۱,۳
اقتصاد قابل‌توجه ژاپن با فن‌آوری پیشرفته, مهارت تولید و صنعت خدمات آن متمایز می‌شود. بخش‌های برجسته شامل ابعاد خودرو, الکترونیک , ماشین‌آلات و مالی هستند. علاوه بر این, ژاپن به خاطر اخلاق کاری تزلزل‌ناپذیر خود, پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشگام، صادرات استثنایی و کیفیت برتر به رسمیت شناخته می‌شود.

هند

تولید ناخالص داخلی : ۳۷۳۰ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۲۶۱۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : %۵,۹
هند در رده‌بندی پنجم تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۴ قرار دارد. اقتصاد هند به تنوع و رشد سریع می‌بالد, که توسط بخش‌های کلیدی مانند فن‌آوری اطلاعات, خدمات, کشاورزی و تولید تقویت می‌شود. ملت در بازار وسیع داخلی خود, نیروی کار جوان و با تکنولوژی ماهر و طبقه متوسط رو به گسترش خود, فعالیت می‌کند.

انگلیس

تولید ناخالص داخلی : ۳,۳۳۲ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۴۸,۹۱۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۰,۳ %-
اقتصاد بریتانیا شامل ترکیبی از خدمات, تولید, مالی و بخش‌های خلاق است. لندن به عنوان یک مرکز مالی جهانی عمل می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را اغوا می‌کند. توسعه اقتصادی بریتانیا با اتحاد تجاری و جهانی شدن شکل می‌گیرد.

فرانسه

تولید ناخالص داخلی : ۳,۰۵۲ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۴۶,۳۲۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۰.۷ %
انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲,۹۲۰ میلیارد دلار آمریکا باشد . اقتصاد فرانسه با تنوع بر صنایعی مانند هوافضا, گردشگری, کالاهای لوکس و کشاورزی شناخته می شود. فرانسه به خاطر سیستم رفاه اجتماعی مستحکم, زیرساخت توسعه‌ یافته و سرمایه‌گذاری اساسی در تحقیق و توسعه مشهور است.

ایتالیا

تولید ناخالص داخلی : ۲,۱۹۰ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۳۷,۱۵۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۰.۷ %
ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا به بازار بسیار توسعه‌یافته می ‌بالد. این کشور به خاطر بخش تجاری موثر و پیشگام خود و صنایع سخت‌کوش و رقابتی کشاورزی شناخته شده ‌است.

برزیل

تولید ناخالص داخلی : ۲,۱۳۲ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۱۰,۵۱۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۰.۹ %
اقتصاد برزیل گستره وسیعی از بخش‌ها شامل کشاورزی, معدن, تولید و خدمات را نشان می‌دهد. به ویژه که یک مرکز جهانی مهم برای تولید کشاورزی و صادرات است. عوامل متعددی از جمله قیمت کالا, مصرف داخلی و پیشرفت زیرساخت‌ها, رشد اقتصاد برزیل را شکل می‌دهند.

کانادا

تولید ناخالص داخلی : ۲,۱۲۲ میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی توسط سرانه کشور : ۵۳,۲۵۰ دلار
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی : ۱.۵ %
اقتصاد کانادا به شدت به منابع طبیعی فراوان خود, شامل نفت, گاز, مواد معدنی و الوار متکی است. علاوه بر این, کشور به بخش خدمات پیشرفته, یک صنعت تولید خوب تثبیت ‌شده و تلاش استوار برای پرورش نوآوری و پیشرفت‌های تکنولوژیکی می‌بالد.

پیش بینی شرایط اقتصادی جهان

رشد ‌اقتصادی‌کشورهای‌ پیشرفته ‌در‌سال 2024‌ به 1.2‌ درصد‌کاهش‌ پیدا‌ خواهد‌کرد و‌ در ‌سال 2025‌ به‌  1.6 درصد ‌خواهد ‌رسید. رشد ‌اقتصادی‌ آمریکا‌ در ‌سال‌ جاری ‌میلادی‌ با‌کاهش ‌همراه ‌خواهد ‌بود‌ در‌حالی که‌رشد‌ اقتصادی ‌ناحیه ‌یورو‌ اندکی ‌افزایش ‌خواهد‌ یافت. انتظار ‌می‌رود ‌در ‌سال 2025‌ اقتصاد ‌اروپا‌ به‌ روند ‌رو‌ به ‌بهبود‌ خود ‌ادامه‌ دهد ‌و ‌اقتصاد ‌ایالات ‌متحده ‌آمریکا ‌تحت ‌تاثیر‌کاهش ‌تورم ‌و‌ بهبود ‌سیاست‌ های ‌پولی ‌به ‌میانگین ‌بلند مدت ‌خود ‌نزدیک ‌شود.

انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۵۷۶۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}