۰
الهام عرب،مدل ایرانی خبرساز بازداشت شد

اقبال مدلینگ در ایران نشان از چه دارد ؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۴
اقبال مدلینگ در ایران نشان از چه دارد ؟
به گزارش عصر تعادل ، چند روز پیش بود که جعفری دولت آبادی، دادستان تهران پرده از اجرای پروژه عنکبوت 2 در فضای مجازی به منظور مقابله با پدیده مدلینگ در شبکه های اجتماعی برداشت. دادستان تهران در نشست مشترک با قضات دادسرای جرایم رایانه ی با اشاره به این که تمرکز دشمنان غربی برای نفوذ در بنیان خانواده و شکستن حرمت ها، از طریق فضای مجازی صورت می گیرد، خبر از افزایش چشمگیر آمار جرایم در سطح مجازی داد. علاوه بر جرایمی مانند کلاهبرداری و دزدی اینترنتی، شکستن حریم خصوصی افراد از جمله جرایمی بود که توجه دستگاه امنیتی کشور را جلب کرده بود.
براساس گفته های دادستان تهران، بیش از بیست درصد ترافیک اینستاگرام در اختیار چرخه مدلینگ است و بیش از شصت درصد کاربران این شبکه اجتماعی در ایران، پیگیر عکس ها و پروژه های مدلینگ هستند. در جریان این عملیات با بیش از 150 مزون، آتلیه و آرایشگاه که در چرخه مدلینگ فعالیت داشتند برخورد قضایی صورت گرفت، پس از آن ،دادستانی به سرغ اخرین حلقه، یعنی مدل ها رفت. اهداف این عملیات، مقابله با نفوذ فرهنگی غرب و گسترش بی بند و باری و در نهایت افزایش امنیت اجتماعی مردم  عنوان شده است. عملیاتی که نباید مختص به برخورد صرف با مدل ها شود. یکی از این مدل ها که به دادستانی احضار شد،  در سخنان خود پرده از پول های کلان جاری در این صنعت و همین طور انگیزه های دختران برای ورود به این حوزه سخن گفت.  متاسفانه پدیده چشم تو هم چشمی و تلاش برای دیده شدن در جامعه رو به توسعه ایران، گسترش چشمگیری داشته و بعد خطرناک این پدیده، دامن زدن برخی از خانواده ها به آن است. علاقه ی جوانان به دیده شدن و مشهور بودن، در تمام جوامع انسانی به یک میزان وجود دارد و نمی توان آن را یک آسیب و تهدید برشمرد. موضوع از آن جایی جالب توجه می شود که برخی از خانواده ها فرزندان خود را تشویق به دیده شدن می کنند، حال به هر روشی که می خواهد باشد، عیبی ندارد. دسته دوم خانواده هایی هستند که  بی توجه به نیازهای فرزندان هستند، این خانواده ها بزرگترین حوزه پرورش بزهکاران اند. همان طور که در پرونده ستایش شاهد بودیم، خانواده قاتل کمترین اطلاعی از رفتارها و تفکرات فرزند خود نداشت و این بی اطلاعی از شرایط فرزند، زمینه ساز آن جنایت هولناک شد. در این مطلب قصد بر آن نیست که مدل ها را بزهکار و عامل غرب معرفی کنیم. یکی از مهمترین ایرادات در جامعه ایران که در طول صد ها سال اخیر بسیاری از سیاستمداران نیز گرفتار آن شده اند، نگاه مطلق سیاسی به مسائل اجتماعی و دخیل دانستن عناصر بیگانه در شکل گیری  آنان است. مدل هایی که با سودای پول و دیده شدن وارد این عرصه شده اند، نه توسط جاسوس های غرب، بلکه توسط عده ای سودجو برای کسب درآمد های میلیاردی اغوا شده اند. صرف دستگیری و بستن صفحات مجازی نمی توانیم چنین پدیده هایی را کنترل کنیم. برای نمونه به پدیده مواد مخدر اشاره کنیم که با وجود این سطح از دستگیری ها و فشارها، باز هم نه تنها موج آن کاهش نمی یابد، بلکه هر ساله سن ابتلا به آن در جامعه کاهش می یابد.
به گزارش عصر تعادل ،خبر پروژه عنکبوت زمانی در سطح بین المللی جنجالی شد که پای مدل مشهور آمریکایی، کیم کارداشیان به معرکه باز شد. به طور کلی خانواده کارداشیان ها، با وجود شهرت گسترده در جامعه آمریکا، عموما مورد نفرت روشنفکران و طبقات باسواد جامعه این کشور هستند، زیرا از دیدگاه خانواده های طبقه متوسط و تحصیل کرده، اعضای این خانواده کارداشیان ماشین های تبلیغات اجناس مصرفی و جنسی و در درجه مهم تر افرادی فرومایه به حساب می آیند. بدون شک نباید چنین چهره هایی که با تبلیغ برهنگی و بی بند و باری که حتی در جامعه آمریکا نیز مورد انتقاد و نفرت خانواده ها هستند، این گونه و تنها به عنوان عامل سیا معرفی کنیم. اگر دخترانی که می خواهند پا در عرصه مدلینگ بگذارند، از منفور بودن این خانم در میان خانواده ها مطع شوند و بدانند که تنها مردان برای هوسرانی صفحه اینستاگرامی او را دنبال می کنند، بدون شک در تصمیمات خود تجدید نظر می کنند.
نکته آنجاست که برخورد صرفا سیاسی با پدیده های اجتماعی ،ما را به سر منزل مقصود نمیرساند.پدیده اجتماعی و فرهنگی را باید اجتماعی و فرهنگی دید و بررسی کرد و نه صرفا قضایی و امنیتی.
مدلینگ چرا در ایران با استقبال مواجه شده ؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ درست داد؟آیا این نشان از گسترش مصرف گرایی و تقلید گرایی بی هدف و کور در جامعه ما ندارد؟! 
کد مطلب : ۷۵۹۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.