۰

7000 نفری که قرار است رو به خیابان ها چشم بدوزند و بنویسند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۹
7000 نفری که قرار است رو به خیابان ها چشم بدوزند و بنویسند
ز اجرای طرح امنیت اجتماعی دو سه روز نگذشته، نوع نامحسوس این گشت نیز آغاز به کار کرد. شیوه‌ای بسیار جدید که هرچند مجوزهای قانونی برای اجرایش دریافت شده ولی نگرانی هایی ایجاد کرده است.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه ماموران پلیس با استقرار در بزرگراه های سطح شهر تهران، رانندگانی که حجاب و پوشش شان مناسب نبود را متوقف کرده و به این شکل مرحله جدید طرح امنیت اجتماعی را در پایتخت به اجرا در آوردند، از روز گذشته دور جدیدی از این طرح شروع شد که آن هم به ارشاد رانندگان متخلف اختصاص یافته اما در سطحی بسیار بسیار وسیع تر به اجرا در آمده است.

آن گونه که روز گذشته سردار ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران درباره این مرحله از طرح امنیت اجتماعی سخن گفته، قرار است بیش از 7000 تن در طرح نامحسوس به کار گرفته شده و بی هیچ مواجهه ای با شهروندان، شماره پلاک خودروهای افراد متخلف را یادداشت نمایند تا بعد به مالکان این خودروها اطلاع داده شده، ایشان به پایگاه های پلیس احضار شده و مجازات های تنبیهی علیه ایشان اعمال شود.

رئیس پلیس تهران به این دلیل به عدم مواجهه ماموران نامحسوس با شهروندان تاکید می‌کند تا از ایجاد مزاحمت و هر گونه سو استفاده از شهروندان به این بهانه جلوگیری به عمل آید و مردم بدانند که هیچ کسی اجازه ندارد با عنوان مامور نامحسوس به ایشان رجوع نماید؛ تاکیدی که گشت و گذار در دنیای مجازی نشان می‌دهد چندان به گوش عموم نرسیده و هستند افرادی که راه اندازی این گشت های نامحسوس را با رونق گرفتن بازار مامورانِ قلابی مساوی می‌دانند.


البته این نگرانی به اینجا محدود نمانده و برخی معتقدند که نوشتن شماره پلاک خودروها هم می‌تواند محل اشکال باشد و حتی دستمایه تصویه حساب های خاص قرار گرفته و آفت های دیگر به دنبال داشته باشد. از جمله اشتباه هایی که مالکان خودرو برای اثباتشان می‌بایست به ادارات پلیس مراجعه کرده و پروسه ای که احتمالا خوشایند نیست را به این منظور طی نمایند.


اشکال دیگری که در شبکه های مجازی به این موضوع گرفته شده و به نظر بسیار وارد هم هست، پیش بینی نشدن راه رسیدگی به گلایه ها و شکایات مردم در این خصوص است، به ویژه آنکه به توجه به تعداد زیاد افراد به کار گرفته شده در این طرح، احتمال بروز خطا و اشکال در این طرح زیاد خواهد بود.

بماند که به باور برخی، نامحسوس بودن مزیتی به حساب نخواهد آمد و اتفاقا در راستای طرح امنیت اجتماعی، حضور محسوس 7000 مامور اثر بهتری می‌توانست ایجاد کند. نیروهایی که اگر لباس فرم نیروی انتظامی به تن می‌کردند و راهی معابر می‌شدند، می‌توانستند در تمامی حوزه ها به ارتقای امنیت اجتماعی کمک کنند نه اینکه صرفا به رانندگان متخلف رسیدگی نمایند.

این در حالی است که رئیس پلیس پایتخت توضیحی درباره چرایی نامحسوس بودن این افراد ارائه نکرده و اشاره نداشته که چرا وقتی در حوزه های ترافیکی، شاهد برچیده شدن بساط کمین زدن ماموران راهور در جاده ها و ایجاد جایگاه های مشخص برای حضور ایشان هستیم، در حوزه شهری، پلیس ترجیح داده مخفی باشد، نه آشکار؟

پلیس مخفی هایی که شمارشان برای کنترل معابر هم ابهام دیگر ماجراست چراکه می‌شود پرسید مگر چند خیابان در تهران داریم که برای بررسی عملکرد رانندگانی که در این خیابان ها تردد می‌کنند به بیش از هفت هزار نفر مامور نیاز باشد؟ اصلا چگونه این هفت هزار نفر قرار است رو به خیابان ها ایستاده و از فاصله های زیاد تخلف رانندگان و سرنشینان در مقوله حجاب را رصد کرده و گزارش نمایند و بعد نامحسوس هم بمانند؟!
کد مطلب : ۷۴۴۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.