۰

تو نیز بین خطوط بران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۲
تو نیز بین خطوط بران
عصر تعادل: تا شش سال پیش کمتر کسی تصور می کرد فضای مجازی  و به طور خاص اپلیکشن هایی همانند فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام تا حدی در میان مردم فراگیر گردند که علاوه بر ایجاد فرصت ارتباط، تبدیل به منبع خبری و محلی برای آغاز حرکت های سیاسی و اجتماعی شوند. با وجود مضرات فراوان فضای مجازی و ایجاد فرصت های جدید در برابر سودجویان، کلاهبرداران و حتی دشمنان خارجی، بدون شک نمی توان از فوائد کم شمار این تکنولوژی نوظهور نیز غافل شد. یکی از جدیدترین حرکت ها و به قول معروف کمپین هایی در فضای مجازی و به خصوص تلگرام به راه افتاده، کمپین «#بین_خطوط می رانم» است. کمپینی که با هدف قرار دادن یکی از بزرگترین معضلات ترافیکی کشور, در صدد است با فرهنگ سازی، تمام رانندگان را تشویق به رعایت آن کند.
حرکتی برای جلوگیری از اتلاف وقت
روش انجام آن نیز به این صورت است که هر کدام از شرکت کنندگان در این حرکت, برگه ای که نام کمپین روی آن نوشته شده را بر پشت شیشه ماشین خود می چسبانند تا دیگران را هم ترغیب به آن کنند. موضوع حرکت بین خطوط رانندگان، یکی از موضوعاتی است که در دو سال اخیر بسیار مورد توجه پلیس راهنمایی و رانندگی بوده و تلاش های زیادی در جهت بهبود وضعیت آن صورت گرفته است. از بنر های تبلیغاتی گرفته تا برنامه های پلیس به منظور نصب دوربین های کنترل خطوط. کارشناسان ترافیکی تاکید بسیار زیادی بر مسئله حرکت در بین خطوط به منظور کاهش بار ترافیکی خیابان ها و اتوبان ها دارند و عدم رعایت این موضوع را یکی از بزرگترین دلایل ترافیک طاقت فرسای تهران می دانند. البته تمام اشکال را نمی توان متوجه رانندگان نمود و در این میان باید به مسئله استاندارد نبودن بسیاری از معابر اشاره کرد. به عنوان مثال اتوبان هایی که باریک و پهن می شوند یا نقاطی از خیابان ها و اتوبان ها که فاقد خط کشی هستند, نقش عمده ای در بر هم خوردن نظم ترافیکی بازی می کنند. با این وجود اگر رانندگان رفتار های ترافیکی خود را تغییر دهند، بدون شک ایراد های کم شمار معابر شهری بیش از پیش ناپیدا خواهد شد. کمپین «بین خطوط برانیم» یکی از معدود حرکت های اجتماعی است که در صورت موفقیت نه تنها می تواند وضعیت ترافیکی شهر را بهبود ببخشد, بلکه تاثیر زیادی بر جلوگیری از اتلاف وقت مردم و استهلاک خودرو ها ایفا خواهد کرد. علاوه بر بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی که از این کمپین استقبال کرده اند، به نظر می رسد هنرمندان نیز در حال پیوستن به آن هستند. حرکت در بین خطوط، موضوعی جا افتاده در کشور های توسعه یافته همانند آلمان و ژاپن است. به نحوی که رانندگان در کشورهای اروپایی حتی نسبت به حرکت درخط سبقت نیز اکراه دارند و عموما ترجیح می دهند آن را برای عبور و مرور ماشین های امدادی و خودروهای عبوری که درگیر کاری های فوری هستند، باز بگذارند. در حالی که در شهری همانند تهران, حرکت برخی از رانندگان از میان خودرو های عبوری و بر هم زدن نظم ترافیکی، زرنگی و باهوش تلقی می شود، در کشوری همانند آلمان و یا فرانسه نهایت بی فرهنگی تلقی شده و پلیس درنگی در برخورد با خاطیان نخواهد کرد. در این کشورها به دلیل اندک بودن چنین رانندگان قانون شکنی، پلیس مشکل خاصی در برخورد با ان ها ندارد، اما درکشور خودمان که حتی رانندگان قانون مدار نیز برخی اوقات مجبور به حرکت بر روی خطوط می شوند، پلیس دست بازی برای برخورد با رانندگان این چنینی ندارد. با این وجود در صورتی که اکثریت قریب به اتفاق رانندگان، به حرکت در بین خطوط پای بند باشند, بسیاری دیگر از رانندگان دیگر که تا پیش از آن این گونه قوانین را نادیده می گرفتند, ترغیب به رعایت ان خواهند شد. با این حال همواره در تمام جوامع بشری، اقلیتی بسیار اندک نیز وجود دارند که کمترین احترامی برای هیچ کدام از قوانین اجتماعی و ترافیکی قائل نیستند و گاها برای انجام تخلفات خود با دیگر رانندگان و مردم نیز درگیر می شوند. حال که چنین حرکت زیبا و مفیدی در شبکه های اجتماعی آغاز شده و به نظر می رسد با استقبال بسیاری از رانندگان مواجه شده، لازم است که دستگاه های اجرایی از جمله ماموران راهنمایی و رانندگی با شدت بیشتری با متخلفان برخورد کنند و اوضاع را به سمتی متمایل سازند که تمام رانندگان ترغیب به رعایت قوانینی شوند که در تمامی کشورهای توسعه یافته به عنوان اصولی پذیرفته شده رعایت می شوند, در نهایت باید گفت، من بین خطوط می رانم، تو نیز بین خطوط بران.    
کد مطلب : ۷۴۰۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.