۰

پدر معلم فداكار خاشي تنها یک خواسته دارد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۵
پدر معلم فداكار خاشي تنها یک خواسته دارد
پدر حميدرضا گنگوزهي معلم فداكار سيستاني و بلوچستاني خواستار تامين احتياجات خانواده اين معلم ايثارگر شد.

حميدرضا گنگوزهي معلمي بود كه ايثار و گذشت، شجاعت و مهرورزي را به خوبي معنا كرد و به شاگردانش آموخت كه مي توان در شرايط سخت هنر نوع دوستي و امدادرساني را به شيوه اي زيبا در زندگي جاري كرد.

سالهاست كه از فداكاري ها و دلسوزي ها و گذشت معلمان ايثارگر در كشور سخن گفته مي شود اما ايثارگري معلم سيستاني و بلوچستاني چيزي ديگر است كه در دلها ماندگار شد.

به منظور ديدار با خانواده معلم فداكار عازم روستاي گزو واقع در 50 كيلومتري خاش محل تولد و زندگي خانواده گنگوزهي شده و با زندگي ساده و بدون دغدغه روستاييان و خانه هاي خشت و گلي و فعاليتهاي كشاورزي و دامداري در اين روستاي زيبا و سرسبز و پر از نخل آشنا شديم و با اهالي و ساكنان منطقه و خانواده شهيد گنگوزهي به گفت و گو پرداختيم.

پدر اين خانواده بعنوان كشاورز و دامدار براي انجام مصاحبه رضايت داد اما مادر و همسر وي به واسطه درد و ناراحتي و غم از دست دادن جوان فداكارشان از انجام گفت وگو عذرخواهي كردند.
حميدرضا گنگوزهي معلم فداكار خاشي با 25 سال سن داراي دو فرزند دختر سه و چهار ساله بنام هاي عسل و فاطمه است كه عسل از بيماري قلبي و سندرم رنج مي برد.

وي پس از پايان تحصيلات و دوران خدمت مقدس سربازي از مهر سال 94 به استخدام آموزش و پرورش در آمده و در مدرسه شهيد رحيمي روستاي نوك جو از توابع منطقه مرزي روتك بخش مركزي خاش مشغول به كار، فعاليت و خدمت و عهده دار آموزش 53 دانش آموز ابتدايي و 13 دانش آموز مقطع متوسطه اول شد.

« پسند گنگوزهي» پدر معلم فداكار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد:

صبوري، متانت، اخلاق و گذشت ويژگي مهم و ممتاز فرزندم بود و افتخار مي كنيم كه با اين ايثار و فداكاري نه تنها نام بلوچ و اهل سنت بلكه نام عزتمند اسلام و جامعه ايراني را سربلند كرد.

وي اظهار كرد: حميد رضا فرزندي صالح و مطيع بود و با احترام گذاشتن به پدر و مادر و خدمت به خلق به چنان مرتبه اي رسيد كه موجب رضايت خدا و بندگان خدا شد و اميدواريم در آخرت براي ما شفاعت كند.

وي ادامه داد: فرزند ما عشق ورزيدن به آب و خاك و وطن را وظيفه مهم خود مي دانست و سعي و تلاشش جمع كردن مال و كسب منافع دنيوي نبود به همين خاطر حضور در منطقه مرزي و كار كردن در شرايط سخت را برگزيد.

پدر معلم فداكار گنگوزهي از ابراز محبت و عنايت مسئولان به ويژه شخص رئيس جمهوري محترم، وزير آموزش و پرورش، نمايندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، استاندار سيستان و بلوچستان، مديركل آموزش و پرورش استان، فرماندار و مقامات، علما و معتمدان و اقشار مختلف قدرداني كرد و ضرورت تامين احتياجات خانواده اين معلم فداكار را خواستار شد.

پسند گنگوزهي ادامه داد: همسر و دو فرزند كوچك حميدرضا به حمايت و توجه دولت احتياج دارند كه اميدواريم عزيزان ما در جهت رفع مشكلات به ما كمك كنند.

عبدالصمد گنگوزهي برادر بزرگتر اين معلم فداكار نيز به ايرنا گفت: برادر فداكارم با گذشتن از جان خويش و نجات چهار نفر از خطر مرگ نمونه اي از ايثار و فداكاري ملت ايثارگر ايران اسلامي را به نمايش گذاشت.

وي افزود: تصميم گرفتن در شرايط سخت و تلاش براي نجات انسانها بويژه شاگردانش اهميت كار يك معلم فداكار را نشان داد و قطعا مردم عزيز ايران هم داراي همين ويژگي ممتاز كمك كردن به همنوغان هستند اما اين ويژگي در برادر ما از زمان كودكي و نوجواني مشهود بود بطوريكه در دوران نوجواني علاقه زيادي براي كمك كردن به مردم را داشت.

وي ابراز اميدواري كرد با حمايتهاي دولت و ياري مسئولان، همسر اين معلم فداكار ادامه دهنده راهش باشد و بتواند با خدمت صادقانه و همتي بلند ياد و نام او را زنده و سربلند نگه دارد.

عبدالصمد گنگوزهي ادامه داد: برادرم با داشتن ويژگي و شاخصه مهم خدمت و ايثار شايسته تجليل و دريافت نشان ايثار است زيرا همواره براي كمك به همنوعان خود عاشقانه پيشقدم بود و خدمت به بندگان خداوند را وظيفه ذاتي خود مي دانست.

عبدالرئوف شهنوازي معلم فداكار ديگري كه همكار و همراه گنگوزهي در حادثه نجات دانش آموزان حضور داشت و زخمي شد، از لحظات سخت مقابله با توفان و گردباد شديد و تلاش شان براي نجات دانش آموزان به خبرنگار ايرنا گفت: در لحظه اي كه اين اتفاق ناگوار افتاد ما بيرون از كلاس درس و در محوطه مدرسه بوديم كه حميد رضا متوجه دانش آموزان بازي گوش در كنار ديوار شد و هر دو نفرمان از دور فرياد زديم؛ بچه ها از ديوار كناره گيري كنيد اما آنها به تذكر ما اهميت ندادند، با توجه به شدت گردباد و احتمال تخريب ديوار كه از قبل به واسطه بارندگي هاي زياد نم كشيده بود مرحوم گنگوزهي خطر را احساس كرد و به سرعت با هم به سمت دانش آموزان دويديم و بچه ها را از خطر ريزش ديوار نجان داديم اما در يك لحظه ديوار فرو ريخت و مرحوم زير آوار ماند و من نيز از ناحيه پا تا كمر گرفتار آوار شدم.

اين معلم فداكار با اندوه فراوان كه بغض گلويش را گرفته بود ادامه داد: مرحوم گنگوزهي در لحظات پاياني عمر خود نيز جوياي احوال من و دانش آموزان بود و گفت به شما كه آسيبي نرسيده است در صورتي كه خودش بيشتر از من آسيب ديده بود.

مجتبي شجاعي بخشدار مركزي شهرستان خاش كه در منزل پدر مرحوم گنگوزهي حضور يافته بود گفت: فداكاري اين دو معلم فداكار و ايثارگر در تاريخ ماندگار شد زيرا اعتقاد و باور همه ما اين است كه اين عزيزان كاري جهادي انجام داده اند، خدمت در شرايط سخت مرز با كمترين امكانات و دوري از خانواده و در نهايت ايثارگري و فداكاري ويژگي و شاخصه مهم اين مردان خدايي است.

مدير آموزش و پرورش شهرستان خاش هم با اشاره به اينكه مدرسه محل خدمت اين معلم فداكار به نام خود وي ثبت شده است گفت: پيشنهاد داده ايم كه شهيد گنگوزهي بعنوان شاخص فرهنگي كشور معرفي شود.

قاسم كوچكزايي افزود: عنايت ويژه رئيس جمهوري محترم، وزير محترم آموزش و پرورش، استاندار و مسئولان استان و شهرستان نشان از حمايت اين بزرگواران از خانواده معلم فداكار و زنده نگه داشتن ياد و نام او است.

وي تاكيد كرد: بر حسب وظيفه و توان خود براي رفع مشكلات خانواده اين شهيد تلاش خواهيم كرد.

رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر خاش نيز گفت: در نشست ديشب شورا و با تصميم قاطع اعضاي شوراي اسلامي و همكاري شهرداري خاش يك ميدان در اين شهر به نام معلم فداكار و ايثارگر حميدرضا گنگوزهي نامگذاري شد.

نادر ميربلوچزهي اظهار داشت: اقدام ارزشمند معلم ايثارگر و همكار وي در جهت كمك به شاگردانشان ستودني است لذا تجليل از مقام شامخ شهداي راه تعليم و تربيت بايد در دستور كار مسئولان دستگاهها و اقشار مختلف جامعه باشد.

خاش در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.
 
 
 
کد مطلب : ۷۳۸۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.