۰

طرح شکست خورده داعش برای کامیابی در پالمیرا

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
طرح شکست خورده داعش برای کامیابی در پالمیرا
به گفتۀ یک افسر سوری، گروه تروریستی داعش قصد داشته است با منفجر کردن یکبارۀ هزاران مین، جلوی پیشروی ارتش سوریه را در شهر تاریخی پالمیرا بگیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک افسر سوری که نامش ذکر نشده است، نوشت قبل از آزادسازی شهر پالمیرا داعش بیش از 50 کیلوگرم مواد منفجره را در خیابان‌های اصلی و جاده‌های حاشیۀ این شهر کار گذاشته بود.
 
طرح نافرجام داعش برای پیروزی در پالمیرا
نیروهای ارتش سوریه پس از آزادسازی شهر تاریخی پالمیرا در استان حمص (عکس از رویترز)

منابع نظامی سوریه در تاریخ 8 فروردین اعلام کردند نیروهای ارتش این کشور پس از درگیری شدید شبانه با تروریست‌های گروه داعش موفق شدند شهر باستانی پالمیرا را به طور کامل آزاد کنند.

به گفتۀ این افسر سوری از زمان آزادسازی پالمیرا بیش از 3 هزار مین خنثی شده است.

این منبع نظامی دربارۀ علت ناکامی داعش در اجرای این طرح سخنی نگفت، اما اظهاراتش تأییدکنندۀ سخنان پیشین رئیس سازمان باستان‌شناسی سوریه است که گفته بود تروریست‌های داعش قصد داشتند یک منطقۀ بسیار بزرگ‌تر از آن‌چه اکنون در شهر 2 هزار سالۀ پالمیرا منهدم شده است را با دینامیت تخریب کنند.

براساس گزارش این منبع نظامی، داعش تمامی بمب‌ها را به یکدیگر متصل کرده بود تا آن‌ها را با یکدیگر منفجر کند.

    وی گفت: «همۀ ساختمان‌های دولتی به صورت یک شبکه به مقرهای سرکردگی داعش متصل هستند. طرح آن‌ها این بود که وقتی ما وارد (شهر) می‌شویم همۀ آن‌ها (بمب‌ها) با یکدیگر منفجر شوند، نه یک به یک. و شمار بمب‌ها بسیار زیاد است.»

این منبع نظامی افزود: «ما نمی‌توانیم آن‌ها (بمب‌ها) را آن‌جا رها کنیم. ما 90 درصد از آن‌ها را منفجر می‌کنیم چرا که به شکل پایداری در زمین دفن شده و در میان آسفالت محکم شده‌اند.»

در حال حاضر بخش‌های زیادی از پالمیرا از جمله جادۀ حمص پاکسازی شده‌اند، اما سربازان سوری با همکاری متخصصانی از روسیه هنوز در حال خنثی یا منفجر کردن امنِ بمب‌های کار گذاشته در شهر هستند.  
نیروهای ارتش سوریه در شهر جدید پالمیرا که در کنار بخش باستانی این شهر در استان حمص قرار دارد. (عکس از رویترز)

وزارت دفاع روسیه در تاریخ 12 فروردین اعلام کرد نخستین یگان مین‌یابِ این کشور برای پاکسازی پالمیرا، وارد این شهر تاریخی در سوریه شده است.
طرح نافرجام داعش برای پیروزی در پالمیرا
به گزارش رسانه‌های روسی، متخصصان مین‌روبی و ربات‌هایِ هوشمندِ خنثی‌سازیِ مین نیروهای سوری را در پاکسازی پالمیرا که با نام تدمر نیز شناخته می‌شود، یاری خواهند کرد.

پس از آزادسازی شهر باستانی پالمیرا، ارتش سوریه اعلام کرد عملیات ضدتروریستی خود را برای آزادسازی استان رقه، پایگاه اصلی تروریست‌های داعش در سوریه و استان دیرالزور به پیش خواهد برد.

خبرگزاری سانا روز جمعه (13 فروردین) به نقل از منابع میدانی گزارش داد در ادامه عملیات پاکسازی منطقۀ مساکن الجاهزیه در شهر پالمیرا تاکنون اجساد 40 تن از جمله 20 زن و کودک کشف شده است.

این گزارش می‌افزاید این گور جمعی پس از آن کشف شد که یگان‌های مهندسی و نیروهای مردمی سوریه در حال خنثی سازی مواد منفجره و مین‌های به جا مانده از گروه تروریستی داعش در مناطق شمال شرقی پالمیرا بودند.

تروریست‌های داعش ماه می سال گذشته میلادی (اردیبهشت 1394) شهر باستانی پالمیرا را اشغال کردند. این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

سوریه از ماه مارس 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.
کد مطلب : ۷۳۵۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.