۳
مصاحبه اختصاصی «تعادل» با عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور

کاهش قیمت نفت دولت را در مسأله اقتصاد با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۴
کاهش قیمت نفت دولت را در مسأله اقتصاد با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد
حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور در گفتگو با «تعادل» گفت: وابستگی بودجه به نفت همواره نوسانات بسیاری بر اقتصاد داخلی ایران داشته است و با پایین آمدن قیمت نفت تأثیر خود را نیز بار دیگر خواهد گذاشت.

وی در ادامه بابیان این مطلب که ۸۴ درصد بودجه کشور به نفت وابسته است، افزود: کشورهای تک‌محصولی همچون کشورمان که بودجه سالانه‌شان تنها از یک محصول تأمین می‌شود درزمانی که قیمت این محصول در دنیا کاهش یا افزایش پیدا می‌کند با مشکلاتی مواجه می‌شود.

نماینده مردم شهریار، شهر قدس و ملارد با تأکید بر این‌که مطلب وابسته بودن به یک محصول در بودجه مردم آن کشور را مصرفی خواهد کرد زیرا که مردم به دنبال این هستند تا قیمت نفتی را که به دلار فروخته می‌شود را تبدیل به ریال و بعد این هزینه به‌دست‌آمده را خرج مایحتاج خود کنند.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که بودجه کشورشان تنها وابسته به یک محصول است با افزایش یافتن آن و تزریق دلار بر بازار باعث ایجاد تورم و با کاهش قیمت تک‌محصول رکود و کسری بودجه را برای کشورها به دنبال دارد. منتهی افزایش قیمت نفت اگر با شرایطی به سمت تولید و صندوق توسعه ملی سوق پیدا کند رونق تولید را به همراه خواهد داشت و در دولت‌های قبل انتظار ما این بود که قیمت حاصل از افزایش به بخش تولید واریز می‌شد امروز با مشکل اشتغال و رکود مواجه نبودیم.

گروسی با تأکید بر این مطلب که با کاهش قیمت نفت دولت با مشکلات عدیده مواجه شده است، گفت: دولت هنوز نتوانسته ۳۲ درصد سود حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کند.

وی در ادامه افزود: برای آنکه ایران بتواند با کاهش قیمت نفت در جهان مقابله کند باید به اقتصاد مقاومتی روی آورد و با اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی به تولید رونق بخشد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت اذعان داشت: آمریکا و برخی از کشورهای منطقه همواره و از بعد از انقلاب اسلامی در تلاش هستند تا به اقتصاد کشورمان آسیب وارد کنند و ازاین‌رو از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و امروز به این نتیجه رسیده‌اند که با کاهش قیمت نفت در جهان دولت و ملت ایران را تحت‌فشار اقتصادی قرار دهند.

نماینده مردم در خاتمه بابیان این مطلب که کاهش قیمت نفت در جهان دولت در امر اقتصاد با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند، تأکید کرد: دولت برای رهایی از مشکل به وجود آمده باید تمهیدات ویژه‌ای برای رونق تولید در کشور انجام دهد.
کد مطلب : ۴۳۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.