۲
گفتگوی اختصاصی

قانونی را اجرا میکنم که به آن اعتقادی ندارم!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
قانونی را اجرا میکنم که به آن اعتقادی ندارم!
تعادل نیوز در مصاحبه ای اختصاصی به گفتگو با شهردار شهر شهریار "جناب آقای مهندس مسعود رهنما" پرداخت. در این قسمت گزارشی از این نشست ارائه میشود.


• نظر شما در مورد باغات شهریار چیست اوضاع این باغات در چه حالی است؟

بحثی که قصد داریم در شهرداری به‌صورت کارشناسانه متمرکز شویم بحث باغات و قضای سبز است. درواقع به‌عنوان مجریان و متوالیان حفاظت از باغات وظیفه‌داریم که از باغات و درختان حفاظت کنیم. در وضعیت و چهارچوبی که قرار داده‌شده در بحث ساخت‌وسازها محدودیت‌هایی داریم. هر قانونی که وضع می‌شود برای رفع مشکل و درمان دردی است. ما در بحث باغات قوانین حفظ باغات و زمین‌های زراعی راداریم. اما چیزی که عملاً شاهد ان هستیم عدم موفقیت این قانون و کاهش رشد باغات هست. الآن زمان ان رسیده که مسئولین ارشد کشور فکری به حال این قانون نمایند. قانونی که صحبت از عدم اجازه ساخت‌وساز برای یک باغ را می‌دهد. اما این قانونی است که موجب کاهش رشد باغات می‌شود. شهرداری نمی‌تواند برای هر درختی یک نگهبان قرار بدهد تا صدمه‌ای به آن نرسد یا کسی درختی را قطع نکند. درواقع وقتی باغدار نتواند حصار یا دیواری برای باغ خود تهیه کند و منافع خودش رو حفظ کند، دل‌بستگی به ادامه کار خود به‌عنوان یک باغدار نخواهد داشت. هنگامی‌که باغدار برای راحتی و آرامشش نتواند در باغ خودش آلاچیق یا خانه کوچکی تهیه کند قطعاً باغ را رها خواهد کرد. و همچنین در هنگام یخ‌زدگی و برف دچار خسارات‌های فراوان حتی تا ۲۰۰ میلیون خواهد شد. کدام ارگان و یا بیمه این خسارات را بر عهده می‌گیرند؟ این آسیب‌ها و ضررها موجب رفع دل‌بستگی باغدار می‌شود. وقتی این مسائل وجود دارد چه انتظاری داریم که شهریار به‌عنوان ریه شهر تهران بشود؟
شهریار یک‌زمانی ریه تهران بود اما امروز شاهد سرطانی شدن همین ریه تهران شده‌ایم. دلیل این اتفاق تجویز همان داروی کارشناسی نشده است. مشکل تجویز یک دارو برای تمام نقاط ایران هست. من به‌جرئت می‌توانم اظهار کنم که تنها مجری قانونی هستم که به آن قانون اعتقادی ندارم. به دلیل اینکه احساس می‌کنم ریشه فضای سبز خصوصی منطقه از بین می‌رود. پس باید مسئولین امر باید به فکر ریشه‌یابی و حل مشکلات باشند. کاری کنند که باغدار نسبت به باغ خود وابستگی پیدا کند و دلگرمی او شود. باغدار از حفظ باغ خود سود باغ را می‌خواهد! تصفیه هوای شهر در درجه دوم برای باغدار قرار دارد و سود وی از باغش مهم‌ترین دلیل ادامه کار او خواهد بود. اگر محصول وی نابود شد تضمین خرید داده باشیم یا حداقل این محصولات را بیمه کنیم همچنین اگر صنایع مرتبط با باغداری را توسعه دهیم موجب افزایش رونق باغداری خواهیم شد. پس در قانون باید منافع باغدار حفظ شود و از محصولات او مراقبت به عمل آید و ارزش‌افزوده بر باغ او بیایید. اگر در رؤیا چیزی رو مصوب بکنیم و آن قانون رو برای همه‌جا اجرا کنیم نتیجه‌ای جز آسیب به بار نخواهد آورد. در دولت و مجلس باید از باغدار و منافع وی محافظت کنند.

• شما چه راهکاری رو برای این وضعیت پیشنهاد می‌کنید؟

پیشنهاد ما به‌کارگیری اصول خانه باغ‌های ایرانی اسلامی است. که با بهره‌گیری ازین باعث افزایش تعلقات باغدار می‌شود. ما وقتی با نقشه‌های هوایی باغی رو مشاهده می‌کنیم که این باغدار با استفاده از یک خانه ۴۰ تا ۸۰ متری توانسته باغ را حفظ کند چرا در بقیه نقاط ازین نوع باغ‌ها استفاده نکنیم؟ این خانه باغ‌های ایرانی اسلامی موجب افزایش کارایی باغ و افزایش سطح فضای سبز خصوصی است. نکته دیگر همان‌طور که اشاره شد یک قانون که در ایران وضع می‌شود برای تمام کشور یکسان هست. اما این غلط است. ایران با اقلیمی گوناگون قوانینی متفاوت برای هر منطقه نیاز دارد. نمی‌شود قانونی که برای مناطق خشک استفاده می‌شود برای مناطق مرطوب نیز همان استفاده شود. شهریار و باغات مثل باغات یزد فرق دارد. وقتی اجازه کشیده شدن دیوار داده نمی‌شود باید به این نکته توجه شود که شهریار با سایر مناطق دیگر کشور فرق می‌کند و ارزش‌افزوده یک باغ با کشیده شدن یک دیوار چقدر فرق خواهد کرد. قیمت بالای اراضی در اطراف تهران باعث افزایش انگیزه مردم به تبدیل این باغات به زمین‌های با کاربری دیگر را افزایش می‌دهد. دارویی که برای جاهای مختلف تجویز می‌شود باید متفاوت باشد.

• برنامه شما برای بهبود وضعیت اقتصادی شهر شهریار چیست؟

در شهریار از وقتی‌که عهده‌دار شدیم البته نه‌فقط در شهریار بلکه در هر شهرداری دو بازوی اقتصادی در دست شهردار و شهرداری برای تأمین منابع مالی موردنیاز هست. اولین منبع تأمین مالی صدور مجوزها و پروانه‌های ساخت‌وساز هست و دومین منبع جرائم ماده صد مرتبط با تخلفات ساختمان‌سازی است، که البته گزینه اول با توجه به اتفاقات اخیر درباره رکود وضعیت مسکن فعلاً ساخت‌وساز کم شده است و به ۴/۱ رسیده است که بنابراین صدور مجوز کمتر از قبل شده است و باکم شدن ساخت‌وساز طبعاً تخلفات نیز کاهش‌یافته است. و در این موقعیت شهرداری باید جلوی تخلفات گرفته شود و در شهریار ما توانسته‌ایم که جلوی تخلفات ساختمانی را بگیریم که البته تماماً این تخلفات به صفر نرسیده‌اند ولی به مقدار قابل‌توجه ای کم شده است. نکته‌ای که در مدت شهرداری این‌جانب بیش‌ازپیش رعایت شد، جلوگیری از ساخت‌وساز بی‌رویه در مناطقی که ظرفیت نداشتند بود. مثلاً در مقابل ساخت ساختمان‌های ۶ طبقه در کوچه‌های ۶متری خلاف مقررات بود و ما جلوی این قضیه را گرفتیم. پس به این تفاسیر دو بازوی اقتصادی شهرداری تقریباً کارایی آن‌چنانی نخواهد داشت و شهرداری ما همچون سایر شهرداری‌ها باید بر شکسته می‌شد. اما ما با طرح‌های اقتصادی خود جلوی این اتفاق را گرفتیم. درواقع ما با ارائه پکیج‌های اقتصادی همچون حل مشکل تعاونی‌های مختلف همچون تعاونی المهدی، آزادگان و وزارت دفاع و سایر تعاونی‌ها را برای درآمدزایی پیش‌بینی کردیم. و با پیش‌بینی فاز دو وایین و برطرف کردن تخلفات موجود در شهرک صدف به‌نوعی جلوی ورشکستگی‌های شهرداری را گرفتیم. و طرح دوم ما تغییر مدل مهندسی مالی پروژه‌های عمرانی بود. به این شکل که ما پتانسیل‌های موجود شهر را شناسایی کردیم و نکات مثبت شهر را در نظر گرفتیم و بررسی کردیم چه با چه عواملی توانایی تبدیل شهریار به پایتخت غرب راداریم.

• چه نکات و توانایی‌هایی در مدل اقتصادی شما است؟

ما باید به خودباوری می‌رسیدیم که مدل‌های اقتصادی داریم. و برای ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران آهنرباهای اقتصادی مختلفی در دل پروژه‌های عمرانی دفن کردیم که این آهنرباها کار جذب سرمایه‌گذاران رو تسریع کرد.

• اطلاع‌رسانی طرح‌های اقتصادی‌ شما چگونه بود؟

خب ما با توجه به مدل‌های اقتصادی موجود در شهریار راه‌های مختلفی را برای اطلاع‌رسانی انتخاب کرده‌ایم. ما برای این پروژه‌ها چهار بار در نشریات بزرگ فراخوان‌های متعددی زدیم و از سایت شهرداری هم استفاده کردیم. یک همایش با عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان شهریار برگزار کردیم. و پروژه‌های شهر را در اینجا رونمایی کردیم

• اطلاع‌رسانی به‌صورت خصوصی بود یا عمومی؟

این اطلاع‌رسانی‌ها به‌صورت عام بود و با دعوت از تمامی سرمایه‌گذاران خواستیم که در این پروژه‌ها شریک شوند. ما با استفاده از بانک اطلاعاتی که داشتیم از سرمایه‌گذاران دعوت کردیم برای این پروژه حاضر بشوند.

• مدعوین شامل چه ارگان‌هایی می‌شد؟

ما با کمک استانداری، فعالان اقتصادی (با توجه به همان بانک اطلاعاتی) مکاتبات داشتیم و بانک سرمایه بانک شهر و سایر ارگان‌ها بود.

• استقبال از این همایش‌ها چطور بود؟

استقبال آن‌چنان که ما فکر می‌کردیم مناسب و خوب نبود. واقعیت این است که بنگاه‌های کشور نیم‌نگاهی به مذاکرات ۵+۱ هست و رکود اقتصادی که در کشور هست. اما خوشبختانه باید عرض شود که ما توسط این همایش‌ها و جذب سرمایه‌گذاران ۶ پروژه از ۱۶ پروژه را شروع کرده‌ایم و جوازهای کار آغاز شده است ۵ پروژه کارهای ابتدایی آن اتمام یافته است و قدرالسهم شریک و شهرداری آماده شده است و تا ۲۰ روز آینده در شورای شهر بررسی می‌شود.

• موانع آشکار و یا نهانی که موانع ایجاد این پروژه‌ها هستند چه تأثیری بر پیشرفت این پروژه‌ها خواهند داشت؟

خب به‌هرحال هر کار اجرایی موانعی دارد. برخی از این موانع آشکار و برخی پنهان هستند.درواقع پشت هر مرد موفق ۴۰ مرد هستند که مخالف پیشرفت یک نفر هستند. اما با علم به این نکته توان ما باید ۴۱ باشد تا یک گام باعث پیشرفت شود.

• در مقابل این مقاومت ها چقدر موفق بوده اید؟

ما موفق بوده‌ایم. به عقیده بنده این مخالفتها و مقاومت ها موجب استهلاک ما خواهد شد اما این تلاش و کار موجب شده است که خود مخالفان با مشاهده پیشرفت‌ها و تمام شدن فراخوان‌ها خواهان برگشت به مسیر ما هستند و خواستار عضویت در پروژه‌ها و سهم در موارد اقتصادی می‌شوند. این نشان‌دهنده این است که در کارها موفقیت هستیم.
به اعتقاد بنده با ایجاد یک فضای آرام در مدیریت شهری ایجاد شود. حداقل به‌جز ۶ پروژه رو که شروع کردیم اگر بتونیم انجام بدیم ۱۰۰۰ میلیارد منفعت مالی به شهر می‌رسد و ما خواهیم توانست برای اولین بار با ادامه این سیاست‌ها شهر شهریار را به درآمدی پایدار برساند. شهری مثل شهریار که بودجه ۱۰۰ میلیاردی دارد و بودجه عمرانی ۴۰ میلیاردی اما سال گذشته با همین مدل‌های اقتصادی ما قرارداد ۵۳ میلیاردی امضا کرده‌ایم! چگونه؟ ما مدل مالی رو تعریف کرده‌ایم و پتانسیل‌ها را معرفی کردیم و پس‌ازاین سازمان‌هایی مثل قرارگاه خاتم‌الانبیا و یا آبادگران فارس آمده‌اند و قرارداد بسته‌اند که ما کار می‌کنیم و در عوض در سود این مدل‌های اقتصادی شریک شویم.

• خب این کارها و اقدامات شهر فروشی نیست؟

بحث شهر فروشی این هست که بیاییم ساختارهای شهر را نابود کنیم. وقتی در خیابان تراکم مازاد بدیم یا پارکینگ‌ها را حذف کنیم یا بالکن‌ها رو اضافه کنیم شهر فروشی است. وقتی بدون رعایت فضا و پارکینگ فروشگاه اضافه بشود این شهر فروشی است. اما پروژه‌های ما چیست؟ پروژه‌های ما سیتی سنتر، هایپرمارکت، شهربازی، پارک آبی و پایانه درون‌شهری است. بنده خودم طراحی پایانه درون‌شهری است که به صورتی طراحی‌شده است که بجای اینکه فقط یک پارکینگ باشد به صورتی شبکه است که به دو بزرگراه راه دارد و اطراف این پایانه به تجاری تبدیل شد. خب این طرح علاوه بر تأمین زیرساخت شهر باعث درآمدزایی نیز خواهد شد. در مثالی دیگر وقتی نیاز به یک مدرسه در شهر است، مقداری از فضای ۵۰۰۰ متری مدرسه را به میزان ۷۰۰ متر که تجاری شده است و پیمانکار بجای دریافت ۴ میلیارد دستمزد برای ساخت این مدرسه با تقبل ساخت مدرسه در فضای تجاری شریک می‌شود.
این طرح‌ها و روش‌ها در تعامل با شهر است نه در تقابل شهر.

• با توجه به این نکات شورای شهر با نظرات شما همسو است یا مخالف این طرح‌هاست؟

به‌هرحال شورای شهر با دیدگاه‌های خاصی برای بحث‌های مدیریت شهری ورود پیداکرده و شهرداری هم به‌عنوان مجری ملزم به اجرای این مصوبات است. و به‌طور خلاصه این مسائل و دیدگاه‌ها در مدیریت شهری می‌توانند مؤثر باشند.
شورای شهر حق سؤال استیضاح و عزل شهردار را داراست. شاید بیش از ۲۵ سؤال از ما پرسیده‌اند و ما به آن‌ها پاسخ داده‌ایم و این باعث شفاف‌سازی روابط بین شورا و شهرداری می‌شود. این حرکات دوسویه هستند و شهرداری و شورا دریک تعامل دوسویه هستند. باید این تفکر ایجاد شود که شورا و شهرداری هر دو در یک کشتی هستند. و اگر موفقیتی در شهر ایجاد شود ماحصل حضور جدی شورا و شهرداری است و اگر اختلافی ایجاد شود نتیجه آن این است که اهداف با سرعت موردنیاز به ثمر نخواهد رسید.

• به نظر شما چه مدت‌زمان نیاز دارید که طرح‌های خود را به‌طور کامل پیاده کنید؟

ایده آل ترین حالت برای مدیریت شهری این است که هم برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت به نتیجه برسد. معمولاً برنامه‌های درازمدت در یک پروسه ۶ ساله است. درواقع یک مدیر موفق زمانی می‌تواند برنامه‌هایش را محقق شده ببیند که ۶ سال بتواند حضور موفق و مدام داشته باشد و هرچه این زمان کمتر باشد موفقیت در پروژه‌ها کمتر خواهد شد.

• با تشکر از شما جناب آقای مهندس مسعود رهنما در اختیار تعادل نیوز قرار دادید.
خواهش میکنم من هم از شما تشکر میکنم.
کد مطلب : ۲۴۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.