۰

مسکن دولتی ماهی ۲۰ میلیون!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۵۴
مسکن دولتی ماهی ۲۰ میلیون!
تابستان سال گذشته همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، تولید مسکن و پایان دادن به بخشی از کابوس اجاره‌‌نشینی برای مستاجران در سراسر کشور به عنوان یکی از سیاست‌ها و اهداف کلان دولت مطرح شد. این تصمیم دولت که پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» مصوب مجلس شورای اسلامی را هم دارد، بارقه‌های امید را برای اقشار فاقد مسکن در اوایل تشکیل دولت کنونی به وجود آورد.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس احداث چهار میلیون واحد مسکونی در برنامه چهار ساله دولت سیزدهم قرار گرفت. در این میان بنا بر اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، سهمیه این استان از طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر ۴۰ هزار واحد مسکونی در سال است که ۲۲ هزار واحد در مناطق شهری و ۱۸ هزار واحد در مناطق روستایی احداث می‌شود. در این میان مردم خراسان جنوبی با توجه به افزایش متوالی اجاره‌‌بها و هزینه‌های بالای ساخت‌و‌ساز، از طرح نهضت ملی مسکن استقبال چشمگیری داشتند و بیش از ۷۴ هزار نفر در خراسان جنوبی ثبت‌‌نام کردند که از این تعداد تاکنون ۳۱ هزار و ۷۶۳ نفر پایش و برای ساخت مسکن واجد شرایط پنج‌‌گانه اعلام شده‌‌اند.                                                 اما با وجود تمامی تلاش‌ها این طرح همچنان درگیر تامین زمین، رفع مشکلات زیرساختی‌‌ مانند برق و آب و ناتوانی متقاضیان در پرداخت آورده نقدی است.
 
در متن زیر به موضوع چالش‌‌های پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با چند انبوه‌ساز مقیم می‌‌پردازیم.
 
مشکلات فراوان سد راه طرح موفق
مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت باستیان بنا با اشاره به آغاز ساخت ۸۰۰ واحد مسکن ملی در منطقه زعفرانیه بیرجند گفت: ساخت‌و‌ساز این واحدها شروع شده و در مرحله اتمام فونداسیون است. دیوار و سقف نیز آماده شده و در آستانه اجرا است.
 
محمد خوشنام با اشاره به موانع و مشکلات اجرای این واحدها تشریح کرد: مشکل اصلی انبوه‌سازان در اجرای مسکن ملی تامین نقدینگی است. با توجه به تورم مصالح ساختمانی و نیز هزینه بسیار گران قیمت تمام شده ساخت و در عین حال با توجه به مبلغ تسهیلاتی که بانک به ازای هر واحد پرداخت می‌کند، تامین وجه و آورده از سوی مردم دچار مشکل شده و اکنون بزرگ‌ترین معضل ما این مساله است.
 
وی با اعلام اینکه واحدهای در دست ساخت ۱۰۲ متر مربع هستند که متراژ مفید آنها ۹۰ مترمربع است؛ گفت: قیمت قرارداد ما ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است که با ارزش افزوده و سایر مواردی که در تعهد عضو است، قیمت تمام‌شده بدون تعدیل نرخ، به متری ۸ میلیون تومان می‌رسد و اگر تعدیل نرخ هم به آن بخورد، بیش از این مبلغ می‌شود. با احتساب متری ۸ میلیون تومان، قیمت ساخت هر واحد به ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسد که ۳۵۰ میلیون تومان از آن در قالب تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و متقاضی باید ۴۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده بیاورد.
 
خوشنام یادآور شد: واریز این مبلغ از سوی متقاضی در یک بازه زمانی دوساله که طرح تعریف شده، به این معناست که عضو باید ماهانه ۲۰ میلیون تومان پرداخت کند که واریز چنین رقمی در توانایی کمتر کسی است. هرچند متقاضیان محدودی هستند که با داشتن وجه نقد می‌توانند در این طرح مشارکت کنند؛ اما عموم متقاضیان دچار مشکل هستند و اگر مبلغ وام افزایش پیدا نکند؛ به نظر می‌رسد در آینده نزدیک بسیاری از متقاضیان ریزش کنند.
 
به گفته وی تاکنون هر عضو ۸۰ میلیون تومان پرداخت کرده و طی سه ماه آینده باید ۶۰ میلیون تومان دیگر واریز کند که به نظر می‌رسد تعداد زیادی از متقاضیان معرفی‌شده به دلیل ناتوانی در واریز این مبلغ در آن زمان ریزش کنند. اگر دولت بخواهد این طرح با موفقیت انجام شود، به یقین باید سازوکارهایی بیندیشد که ازجمله مهم‌ترین آنها افزایش مبلغ تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است تا عضو بتواند با یک آورده حداقلی مشارکت کند و صاحب خانه شود. 
کد مطلب : ۱۵۳۴۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}