۲
«کارخانه‌ای» در گفتگو با تعادل:

فضای احساسی در مسائل علمی و فنی و تخصصی جایگاهی ندارد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۲
فضای احساسی در مسائل علمی و فنی و تخصصی جایگاهی ندارد
ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تعادل» در خصوص بهره گرفتن از منتقدین دررسیدن به توافق نهایی گفت: نقدها باید همواره به‌صورت شفاف و روشن از سوی منتقدین مطرح شود.

وی در ادامه افزود: منتقدین باید در نقدهای خود به نقاط ضعف و قوت بیانیه توجه کنند زیرا که چنین شیوه برخوردهایی درنهایت به تیم مذاکره‌کننده در جهت تدوین توافق‌نامه جامع کمک خواهد کرد.

این نماینده مجلس با تأکید بر این مطلب که نمی‌توانیم بیان کنیم که تیم مذاکره‌کننده بهترین راه را درروند مذاکرات انتخاب کرده‌اند که نقدی بر آن وارد نیست، بیان کرد: در سطح کشور و در بین اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان و کارشناسان افراد کمی وجود ندارند که حرفی برای گفتن درزمینهٔ هسته‌ای نداشته باشند و معتقدم باید در کشور راهی باز شود تا افرادی که نقد کارشناسانه دارند بتوانند حرف‌های خود را مطرح کنند و تیم مذاکره‌کننده نیز به‌صورت مشفقانه نقد منصفانه نقدهای منتقدین را بپذیرند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: متأسفانه فضایی در جامعه ایجادشده که منتقدین را کم فکر و همگام با دشمنان تلقی می‌کنند و این شیوه برخورد قطعاً راه نقد را در کشور خواهد بست درحالی‌که این نقد و انتقاد سازنده است که باعث می‌شود نقاط ضعف‌ها مطرح و اصلاح شود و روند مذاکرات به وجه متناسب‌تری به‌پیش رود.

نماینده مردم فامنین در خانه ملت گفت: امروز با فضای غبارآلودی که تحت عنوان بیانیه‌هایی که به‌صورت مشترک میان کشورهای ۱+۵ و کاخ سفید آمریکا مطرح‌شده است و بیانه‌ای که وزارت خارجه ایران در این خصوص منتشر و صحبت‌هایی که عراقچی و ظریف مطرح کرده‌اند ابهامات بسیار زیادی وجود دارد.

وی در ادامه به سخنان ظریف در خصوص فکت شیت آمریکایی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ظریف در سخنانی مطرح کرده است که فکت شیت ارائه‌شده از سوی آمریکایی‌ها دروغ است و از طرفی دیگر اعضای تیم هسته‌ای کشور هنوز به‌صورت رسمی فکت شیت خود را منتشر نکرده‌اند و به نظر می‌آید که باید هرچه سریع‌تر به‌صورت رسمی فکت شیت ایرانی توسط تیم هسته ایران به‌صورت شفاف و روشن و هر آنچه در مذاکرات موردبحث و بررسی قرارگرفته است و تصمیم‌گیری شده و تیم هسته‌ای آن تصمیمات را پذیرفته‌اند را منتشر شود.

کارخانه‌ای در ادامه خاطرنشان کرد: در رابطه با تحریم ابهامات بسیاری وجود دارد چراکه وزیر امور خارجه ایران مطرح می‌کنند که تمامی تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا با اجرای توافق‌نامه یکجا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف خواهد شد درحالی‌که واقعیت این است که لغو تحریم‌ها بعد از اعلام راست آزمایی آژانس صورت خواهد گرفت و راست آزمایی آژانس چندین ماه به طول خواهد انجامید.

وی در ادامه به اجرای تمام تعهدات ایران طبق توافق‌نامه نهایی اشاره کرد و اذعان داشت: اگر ایران بخواهد طبق توافق‌نامه نهایی تمام تعهدات خود را در کشور درزمینهٔ هسته‌ای اجرا کند و خود را در برابر غرب خلع سلاح کند و سپس بعدازاین همه اقدامات آژانس از بازرسی و نظارت نظر خود را ارائه دهد و راست آزمایی ایرانیان را نیز تأیید کرد اما آمریکایی‌ها بهانه‌ای را در خصوص توقف تحریم‌های خود بتراشند ایران همه‌چیز خود را در مسئله هسته‌ای ازدست‌داده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: با توجه به تعهدات ایران که تعهدات فنی و کارشناسی و فیزیکی است و زمانی که طبق توافق‌نامه نهایی سانترفیوژها در کشورمان جمع‌آوری و زیرساخت‌ها برچیده شدند ایران در بازگرداندن این اقدامات به حالت اولیه به زمان بسیاری زیادی نیاز دارد تا پاسخ آمریکایی‌ها را در خصوص اقدام خلاف واقع در لغو تحریم‌ها را بدهد.

کارخانه‌ای با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: کشورهای ۱+۵ به‌ویژه آمریکا باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را یکجا بعد از پذیرش توافق‌نامه جامع لغو کنند چراکه غرب تنها کار تصمیمی انجام بدهند و نیازی به هزینه فیزیکی و اقتصادی برای کشورهای ۱+۵ در بر نخواهد داشت اما اگر ایران بخواهد طبق توافق‌نامه اولیه ژنو تمام تعهدات خود را ظرف شش ماه انجام دهد و بعد آمریکایی‌ها بسیاری از موارد را زیر پا بگذارند و حتی علیه ایران تحریم‌های جدیدی تصویب کنند ایران نخواهد توانست در جهت اقدام آمریکا کاری از پیش برد.

رئیس کمیسیون کمیسیون انرژی مجلس گفت: تیم هسته‌ای ایران باید از تجربیات توافق‌نامه اولیه درس بگیرند و اشتباهات توافق‌نامه ژنو را بار دیگر تکرار نکند و رفع تحریم‌ها ضرورت دارد جز توافق‌نامه باشد تا زمانی که توافق‌نامه قطعی شد به مجرب اجرایی شدن آن دیگر نباید تحریمی علیه ایران باقی بماند.

کارخانه‌ای گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم تحریم‌ها جز توافق‌نامه نیست بلکه بعد از راست آزمایی آژانس که آن‌هم نتیجه توافق خواهد بود لغو خواهد شد و این‌یکی از مواردی است که منتقدین آن‌ها را مطرح می‌کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به نقدهای منتقدین، بیان کرد: نقدهایی را که منتقدین در خصوص لغو تحریم‌ها مطرح می‌کنند به دلیل دفاع از منافع ملی و همه‌کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند و همه افرادی که این نظام را قبول دارند و پای این نظام خون داده‌اند، است.

وی مسئله هسته‌ای را یک مسئله‌ای ملی برشمرد و گفت: مسئله هسته‌ای مسئله یک جناح و دسته نیست که بگویند که جناحی موافق و جناح دیگر مخالف آن هستند و بخواهند با کوته‌فکر خواندن منتقدین بخواهند منتقدین را از میدان بیرون کنند.

کارخانه‌ای تصریح کرد: منتقدین بر اساس دلسوزی و دفاع از منافع ملی در کشور حرف می‌زنند فضا باید در کشور به گونه ایجاد شود که منتقدین و دلسوزان که جزء هر طیف و گروه هستند بتوانند آزادانه حرف‌ها و نقدهای خود را مطرح کنند و تیم مذاکره که به رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها دسترسی دارد پاسخ منتقدین را بدهند و اگر چنین فضایی در کشور ایجاد شود خواهیم توانست به یک تصمیم همه‌جانبه شفاف و روشن و مبتنی بر منافع ملی که اذهان ملت ایران آن‌ها را پذیرفته در توافق‌نامه جامع هسته‌ای دست‌یابیم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: وقتی مسائل به‌صورت کارشناسی فنی و تخصصی است ایجاد فضای احساسی در این رابطه عملاً منجر به این خواهد شد تا واقعیت‌ها و حقایق و آنچه که جزء منافع ملی کشور ما محسوب شود نتواند خود را نشان دهد.
وی تصریح کرد: در مسائل علمی و فنی و تخصصی فضای احساسی جایگاهی ندارد.
کد مطلب : ۳۶۸۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.