۵
گفتگوی اختصاصی «تعادل» با «سعید ستاری»؛

بداهت سرقت در جامعه/ صندوق‌های صدقات تافته جدا بافته نیستند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
بداهت سرقت در جامعه/ صندوق‌های صدقات تافته جدا بافته نیستند
سعید ستاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «تعادل» در خصوص راهکار جلوگیری از دسترسی سارقان به این صندوق‌ها بیان کرد: در خصوص جلوگیری از سرقت، برنامه‌های کاربردی بسیاری گذاشته‌شده است. اولین راه جلوگیری از سرقت صندوق‌ها، تخلیه مکرر و به‌طور مرتب وجوه داخل صندوق است تا پولی در صندوق باقی نماند. هر صندوق ماهی حداقل ۴ – ۳ بار آن‌هم بنا برحسب مسیرهای تردد، تخلیه می‌شود. راهکار بعدی مهار صندوق‌ها با سازه‌هایی است که از درون تعبیه‌شده است که تابه‌حال این راهکار بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

وی در ادامه افزود: درنهایت پدیده جمع‌آوری افراد معتاد و سارقین است که آن‌هم بر عهده نیروی انتظامی است که باید پیگیر موضوع باشد. کمیته امداد در این خصوص با نیروی انتظامی، بسیج و قوه قضاییه تعامل بسیار خوبی داشته و دارد، چون تنها با تلاش جمعی است که می‌توان جلوی این قبیل اتفاقات را گرفت.
ستاری درباره صندوق‌های صدقات منازل نیز تأکید کرد: مردم در جریان باشند که حتی جدا از مأمورین تخلیه صندوق‌های خیابانی، افرادی که به در منازل برای تحویل صندوق می‌روند نیز باید دارای کارت و برگه حکم مأموریت و ماشین با آرم کمیته امداد امام خمینی (ره) باشند.

عملکرد کمیته امداد در سال ۹۳
با توجه به تجارب کسب‌شده در ۳۵ سال اخیر، هم‌اکنون بالغ‌بر ۲۳ میلیون نفر از مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی نیکوکاران با نهاد مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام همکاری می‌کنند و سالانه اعانات و کمک‌های خود را به‌منظور حمایت از ۶ میلیون هم‌وطن نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر جامعه در اختیار این نهاد قرار می‌دهند. معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام (ره) در این خصوص عنوان کرد: بخشی از کمک‌ها از طریق مراکز نیکوکاری وابسته به این نهاد و مساجد با فرآیندهای ترسیم‌شده جمع‌آوری و وصول می‌گردد و توسط معتمدین و خیرین مراکز نیکوکاری و با نظارت این نهاد در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و مستندات آن نیز توسط کمیته امداد امام جمع‌آوری و فرآیند تأیید آن انجام می‌شود.

ستاری درباره عملکرد کمیته امداد امام در سال جاری بیان کرد: از ابتدای سال جاری تابه‌حال مبلغ ۱۴ هزار و ۶۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کمک مرمی درزمینهٔ کمک‌های نقدی، غیر نقدی و خدمات برای نیازمندان جامعه توسط مردم پرداخت‌شده است. همه درآمدهای نقدی از طرق مختلف بیشتر در زمینه‌های واریز به‌حساب امداد امام، صدقات، زکات، وجوه امانی و کمک‌های غیر نقدی، شرکت در مناسبت‌ها و پایگاه‌های جمع‌آوری، شرکت در مراسم مختلف و گل‌ریزان جمع‌آوری‌شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این کمک‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است یا خیر، افزود: درآمدهای این حوزه در سال جاری نسبت به سال قبل بالغ‌بر ۵۰ درصد افزایش داشته که این حاکی از اعتماد مردم به این نهاد و تعاملات گسترده‌ای است که با کلیه گروه‌های هدف و مخاطبین وجود دارد.

مصرف وجوهات بر اساس نیات مردمی
سعید ستاری در خصوص نحوه تقسیم این وجوهات جمع‌آوری‌شده بیان کرد: درآمدهای حاصله مطابق نیت خیرین و برابر ضوابط شرعی هزینه می‌شود. به‌عنوان‌مثال وجوه مربوط به اکرام به ایتام مربوطه، وجوه مربوط به اطعام درزمینهٔ اطعام نیازمندان و وجوه مربوط به زکات واجب مطابق احکام شرعی به امور فقرا هزینه می‌گردد.

وی در ادامه افزود: در کمیته امداد امام (ره) حساب‌های مالی صدقات واجب و مستحب تفکیک بوده و هیچ‌گونه اختلاطی پیرامون آن وجود ندارد و مبالغ جمع‌آوری‌شده هرکدام دقیقاً به مصرف شرعی مربوطه رسانده می‌شود. به‌عنوان‌مثال وجوه مربوطه زکات فطریه در حساب خاص و وجوه مربوط به صدقات مستحبی (صندوق‌های صدقات) به‌حساب جداگانه‌ای منتقل می‌گردد.

شور نیکوکاری درراه است
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) از اهداف برگزاری جشن‌های نیکوکاری گفت و اظهار کرد: امسال بیست و پنجمین سال برگزاری مراسم جشن نیکوکاری با عنوان شور نیکوکاری است. اجرای سنت حسنه، رفع مشکل نیازمندان در پایان سال و ایام نوروز، استفاده از ظرفیت مردم و شبکه‌های مردمی از اهداف اصلی برگزاری این مراسم باشکوه است. همان‌گونه که برای ایام عید به فکر خرید برای خود و خانواده‌مان هستیم باید به فکر این عزیزان نیز باشیم و هم نوعمان را دریابیم.

ستاری افزود: مراسم جشن نیکوکاری امسال به جهت تقارن با شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س)، در روزهای ۱۳ اسفند در سطح مدارس همراه با نواختن زنگ جشن نیکوکاری، ۱۴ اسفند در سطح معابر و شهرها و ۱۵ اسفند در مسیر ورزش‌های همگانی و مراسم نماز جمعه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. اولویت با کمک‌های نقدی است اما در صورت کمک‌های غیر نقدی از هم‌وطنان عزیز خواهشمندیم که اجناس نو و قابل‌استفاده هدیه بدهند تا خدشه‌ای به کرامت مدد جویان وارد نشود.
وی در خاتمه یادآور شد: برگزاری مناسبت‌ها در قالب طرح جشن رمضان، جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری در سال برای حمایت از هم‌وطنان همه‌ساله با شور خاصی برگزار می‌شود.
کد مطلب : ۲۸۷۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.