پشت پرده درگذشت این 2 کارگردان

27 شهريور 1403 ساعت 22:26

ابوالحسن داودی در مراسم یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی گفت: «بهتر است این سوال را بپرسیم که پشت این اتفاقات چه بوده است؟ در پس این ظن‌ها و سو ظن‌ها چه چیزی بود و نتیجه آن چه شده است؟ بنابراین بهتر است وضعیت موجود را آسیب شناسی کنیم؟»


مراسم اختتامیه «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» با حضور سینماگران دوشنبه ۲۶ شهریور در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم یاد کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی گرامی داشته شد.
در ابتدای مراسم پژمان بازغی، رئیس انجمن صنفی بازیگران خانه سینما به‌عنوان گرداننده مراسم روی صحنه رفت، او درباره آیین «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» گفت: «فکر می‌کنم کسانی‌که هفته پاسداشت روز ملی سینما را دنبال کردند با من هم عقیده باشند که در این یک هفته کارهای خوبی انجام شد. آخرین بار سال ۱۳۹۸ جشن روز ملی سینما را برگزار کردیم، اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و حوادث سال ۱۴۰۱ در این چند سال جشنی برگزار نشد. امسال اعضای خانه سینما تصمیم گرفتند جشن روز ملی سینما را میان مردم و با عنوان «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما برگزار کنند.»
 در ادامه ویدئویی از هفته پاسداشت روز ملی سینما که در مراکز فرهنگی شهر تهران برگزار شد برای حضار به نمایش درآمد.

در ادامه مراسم اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، محسن امیر یوسفی، کارگردان با حضور مقابل حاضران در سالن اجتماعات خانه هنرمندان، درباره روز درگذشت داریوش مهرجویی گفت: «من در ساعت اولیه که خبر آن جنایت آمد به محمدشهر رفتم و شاهد آن فضای سورئال بودم، یادم هست که در مراسم درگذشت کیارستمی مهرجویی فریاد زد قاتلان میان ما هستند، شاید عده‌ای آن روز خرده گرفتند، ولی انگار او راست می‌گفت.»
امیریوسفی ادامه داد: «شش ماه بعد از فوت کیومرث پوراحمد آن اتفاقاً عجیب برای مهرجویی و همسرش ا رخ داد، بعد از این دو حادثه ما وارد فضای عجیبی شدیم، حالا با کارگردان‌هایی مواجه هستیم که از مرز رد می‌شوند، یا کارگردان‌هایی که دیگر نخواستند فیلم بسازند، همین وضعیت را در بازیگران هم داریم، امروز بازیگرانی هستند که پرونده قضایی دارند.»
این کارگردان با اشاره وعده‌های مطرح شده برای حل پرونده‌های قضایی سینماگران گفت: «وعده‌هایی برای حل مشکلات قضایی سینماگران داده شده اما ما چندان امیدوار نیستیم، به نظرم صادقانه‌ترین رفتار در وضعیت موجود را از طرف آقای صالحی وزیر ارشاد دیدیم که با اکراه این مسئولیت را قبول کرد، شاید می‌دانست که نمی‌گذارند کاری انجام شود، با این وجود ما هنوز امیدوار هستیم.»
در ادامه مراسم برای یادبود کیومرث پوراحمد ویدیویی از آثار او برای حضار پخش شد.

کسی‌که فیلم‌هایش همگی نشان از زندگی و امید دارد، چرا خودکشی کرده است؟
بعد از پخش ویدیوی یادبود کیومرث پوراحمد، ابوالحسن داوودی مقابل علاقه‌مندان به سینما در روی صحنه حاضر شد و گفت: «در این زمانه که لفظ استاد بی‌ارزش شده داریوش مهرجویی یک استاد واقعی بود.»
او ادامه داد: «وقتی خواستم به این مراسم بیایم گمان کردم در ازدحام جمعیت انتظار خواهم کشید و چهره های زیادی را خواهم دید اما چنین اتفاقی نیفتاد. امیدوارم با توجه به رویکرد افزایش وفاق ملی پیگیری کنیم و متوجه شویم که چرا سینماگران قهر کردند چرا اصلاً مردم قهر کردند و بیشتر از اینکه این ماجرا برای ما مهم باشد، باید برای دولتمردان مهم باشد.»

ابوالحسن داوودی با اشاره به مرگ دو کارگردان سینمای ایران گفت: «بهتر است این سوال را بپرسیم که پشت این اتفاقات چه بوده است؟ در پس این ظن‌ها و سو ظن‌ها چه چیزی بود و نتیجه آن چه شده است؟ بنابراین بهتر است وضعیت موجود را آسیب شناسی کنیم؟»
او ادامه داد: «اصلاً تمام این شک‌ها را کنار بگذاریم و بپذیریم که کیومرث پوراحمد خودکشی کرده است، آیا این ماجرا برای خانه سینما جای سوال نیست که کسی‌که سیر فیلم‌هایش همگی نشان از زندگی و امید دارد، چرا خودکشی کرده است؟»
در ادامه آنونس فیلم‌های هامون از داریوش مهرجویی و بی‌بی چلچله از کیومرث پوراحمد برای حضار به نمایش درآمد.
در پایان مراسم بعد از نمایش ویدیوی جشن خانه سینما در سال‌های گذشته علیرضا حسینی، عضو هیات رئیسه خانه سینما روی صحنه آمد و گفت: «کلیپ آخر که پخش شد دلمان خواست که چرا دیگر از این جشن‌ها نداریم، دو سال شیوع ویروس کرونا و حوادث سال ۱۴۰۱ سبب شد همکاران خانه سینما بگویند تا وقتی مردم حال خوبی ندارند با برگزاری جشن مخالف هستند.»
او ادامه داد: «بعد از منتفی شدن برگزاری جشن روز ملی خانه سینما، جمع‌بندی اعضای خانه سینما این شد که به مدت یک هفته پاسداشت فرهنگی در سطح شهر تهران برگزار کنیم و آقای شادمهر راستین هم دبیر اجرای این برنامه شدند.»
حسینی گفت: «در این یک هفته، چهارده برنامه داشتیم، که شامل رونمایی از کتاب، برگزاری پنل‌های تخصصی بود. در این مدت بیش از دو هزار خبر درباره پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما توسط رسانه‌ها منتشر شد.»
او با بیان این‌که «در اولین فرصت برنامه‌ریزی می‌کنیم که مجدد جشن خانه سینما را برگزار کنیم.» گفت: «امیدوارم به سینمای خوب آقای کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگردیم، سینما می‌تواند با زبان ساده و به دور از ابتذال با مردم صحبت کند. لازم به ذکر است تعداد ۲۱ پرونده باز از هنرمندان سینمایی و پنج پرونده باز از دیگر هنرمندان توسط خانه سینما در حال پیگیری است.»
خانه سینما با همکاری مراکز فرهنگی هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را از ۱۸ تا ۲۶ شهریور در مراکز فرهنگی شهر برگزار کرد.


کد مطلب: 157697

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/157697/پشت-پرده-درگذشت-این-2-کارگردان

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir