مهارت آموزی موضوع مهم سند تحول:
۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان هنرستانی اضافه شد
8 خرداد 1403 ساعت 15:33
در دولت سیزدهم سهم آموزشهای فنی و حرفهای به ۴۰ درصد رسید و ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان هنرستانی اضافه شد؛ با این حال تا رسیدن به اهداف مد نظر سند تحول راه زیادی باقی مانده است.
به گزارش عصر تعادل، یکی از موضوعات مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع مهارت آموزی است.
بر اساس سند تحول، دانش آموز باید ۶ ساحت تربیتی را فرا بگیرد که این ۶ ساحت شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفهای و تعلیم و تربیت علمی و فناورانه است.
بر این اساس دست کم ۳ ساحت تربیتی زیباشناختی هنری، اقتصادی و فناورانه به صورت مستقیم با نوعی از مهارت مرتبط است.
همچنین در سند تحول به صورت صریح بر این مساله تاکید شده است که دانش آموز پس از فراغت از تحصیل باید بتواند بر حداقل یک مهارت به طور کامل مسلط باشد تا در زیست خود و امرار معاش بتواند بدون نیاز به کارآموزیهای دروغین در بازار، کسب و کاری برای خود راه بیاندازد.
بی توجهی به رشته ریاضی فیزیک و هنرستانها تا پیش از دولت سیزدهم
در زمان استقرار دولت سیزدهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سالهای قبل حدود ۱۳ درصد در میان دانش آموزان کمتر مورد توجه بود؛ در دولت رئیسی این بی توجهی به رشته ریاضی ۳ درصد بهبود پیدا کرد.
بیکاری جمعیت انبوهی از مهندسان و فارغ التحصیلان رشتههای ریاضی و فیزیک و شیمی دانشگاهها، باعث شده تا دانش آموزان همچنان با تردید به رشته ریاضی فیزیک در مدرسه نگاه کنند.
معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دو سال اخیر تلاش کرده بود تا با کمک ماشوران خود در مدارس و موضوع هدایت تحصیلی تعداد بیشتری از دانش آموزان را به رشته ریاضی مشتاق کند؛ با این حال در رسیدن به اهداف مدنظر فاصله زیادی مانده است.
دولت سیزدهم البته در زمینه تشویق دانش آموزان به انتخاب رشتههای فنی موفق تر بوده است. بر اساس آمارها در این دولت سهم آموزشهای فنی و حرفهای با رشد حدود ۵ درصدی به ۴۰ درصد رسید. همچنین بالغ بر ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان هنرستانی اضافه شد.
دانش آموزانی که میدیدند رشتههای نظری و دانشگاهی نتوانسته است؛ اشتغال جوانان نسلهای قبل را تضمین کند؛ انگیزه بیشتری برای ثبت نام در هنرستانها پیدا کردند.
در دولت سیزدهم دو طرح کارگاههایخوداتکایی و هنرستانهای جوار صنعت به صورت جداگانه پیگیری شد که اگرچه در آغاز مسیر اجرای این طرحها هستیم ولی به نظر میرسد مهارت آموزی دانش آموزان جز با تحقق این طرحها ممکن نیست.
آموزش مهارتهای مختلف در مدارس شبانهروزی و دبیرستانهای دوره اول و دوم تحت عنوان «کارگاه خوداتکایی» در این دولت شکل گرفت.
همچنین هنرستانهای جوار صنعت موجب میشود تا هنرجویان هنرستانی با فاصله بسیار نزدیک از کلاس درس، اثر مهارت و یا فن خود را ببینند.
اگر چه معاونت متوسطه در ابتدا تلاش کرد تا با جلب نظر صاحبان شهرکهای صنعتی هنرستانها را در این مناطق بسازد اما هنوز معلوم نیست چرا عدد این هنرستانها همچنان این قدر پایین است؛ به طوری که محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه چندی پیش در گفت و با مهر از ساخت ۶۰ هنرستان جوار صنعت خبر داد.
بر اساس اظهارات کاظمی به نظر میرسد سایر دستگاهها در امر مشارکت در ساخت هنرستانهای جوار صنعت به آموزش و پرورش کمک لازم را نداشتهاند.
در دولت سیزدهم هر یک از نهادها مکلف شدند در ساخت حداقل ۵ هنرستان وابسته و یا جوار با آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند؛ موضوعی که هنوز اجرایی نشده است.
کاظمی با بیان اینکه مشوقها و تسهیلات برای ایجاد هنرستانهای جوار بر اساس آئین نامهای مصوب هیأت وزیران پیشبینی شده است؛ گفت: پیش بینی شده تا پایان برنامه هفتم ۱۰۰۰ هنرستان ایجاد، نوسازی و بازسازی شوند و جذب نیروها را متناسب با آموزشهای مهارتی باید داشته باشیم.
کاشمی پیش از این گفته بود در خصوص ایجاد هنرستانهای جوار کارخانه، شهرکهای صنعتی و مراکز خدماتی، استانداران هرمزگان، یزد و اصفهان بیشترین پیگیری و حساسیت را داشتهاند. در این زمینه استان اصفهان با ساخت ۳۲ هنرستان جوار صنعت بهترین عملکردها را داشته است.
کد مطلب: 157587
آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/157587/۲۱۳-هزار-نفر-جمعیت-دانش-آموزان-هنرستانی-اضافه