۰

جیب ایرانی، شغل ایتالیایی!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۳
جیب ایرانی، شغل ایتالیایی!
به گزارش «عصر تعادل»،‌ «در دیوانه‌ترین رؤیاهایم هم نمی‌دیدم هواداران به‌خاطر من به خیابان بریزند». زمان زیادی از این جمله معنادار آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی این فصل استقلال نمی‌گذرد. او که قریب به 18 روز قبل چمدان‌هایش را به مقصد رم در ایتالیا بست و از ایران رفت، فکرش را نمی‌کرد برای هواداران فوتبال استقلال تبدیل به «الهه تکرارناپذیری» شود. خیابان منتهی به باشگاه استقلال، فردای روزی که استراماچونی رفت، تا حدود ساعت 14 در دست معترضان بود و دست‌آخر دخالت نیروی انتظامی، هواداران عصبانی را متفرق کرد. استراماچونی دستمزدش را از باشگاه استقلال نگرفته بود و به همین خاطر با فسخ یک‌طرفه قراردادش، پیش از بازی تیمش با پیکان در رقابت‌های لیگ برتر، از ایران رفت. البته او در زمان رفتن هم «باهوش» عمل کرد؛ استقلال را بعد از نزدیک به چهار سال به صدر جدول رسانده بود تا زمینه خوبی برای بازگشتش به این باشگاه را البته با «شرایط خودش» فراهم کند. خروجش از ایران با گفت‌وگوهای متعددی همراه شد که سرفصل بسیاری از آنها این بود که بعد از «6» سال استقلال را به صدر جدول رسانده و «مجبور» به جدایی شده. صدرنشینی آبی‌ها در لیگ، بازی‌های تماشایی استقلال برابر رقبا و البته از همه مهم‌تر، هواداران ناراضی، دست به دست هم داد تا وزیر ورزش با معاون وزارت امور خارجه جلسه‌ای فوری بگذارند و پرونده بازگشت آن مرد ایتالیایی را باز کنند.
 وزارت ورزش که می‌خواست ثابت کند پرسپولیس و استقلال برایش فرقی ندارد، در اقدامی شتاب‌زده به مسئولان باشگاه استقلال که قرار بود با استراماچونی برای ادامه مسیر مذاکره کنند، امر کرد هر «شرطی» داشت، پذیرفته شود! شروع این بازی از همان نقطه آغاز، بوی شکستی تلخ می‌داد؛ یا طرف ایرانی باید «باج» بدهد یا اینکه خبری از «بازگشت» نیست. مسئولان باشگاه استقلال که چراغ سبز ویژه‌ای گرفته بودند، «باج‌دهی» را سرلوحه کار قرار دادند و تقریبا به همه خواسته‌های استراماچونی چشم گفتند؛ به این امید که او بیاید و جایگاه همین افراد در باشگاه استقلال و نزد هواداران عزیز بماند. بااین‌حال و با وجود هشداری که تعدادی از رسانه‌ها در این زمینه دادند، استقلالی‌ها به خواست‌های عجیب استراماچونی تن دادند: هم مدت‌زمان قراردادش را کم کردند و هم اینکه حاضر شدند بخشی از پول قرارداد جدید را پیشاپیش بپردازند.
در همه این وقت‌ها اما استراماچونی مشغول طرح دیگری بود؛ او که احتمالا همان جمله «در دیوانه‌ترین رؤیاهایم هم نمی‌دیدم هواداران به‌خاطر من به خیابان بریزند» را مدام برای خودش تکرار می‌کرد، کم‌کم به این باور رسید که هرچه امر کند، طرف ایرانی ناگزیر به پذیرش است. اتفاقا در دو برهه مشخص هم از قرار تلاش کرد به استقلالی که روی ریل افتاده بود لطمه بزند؛ یکی پیش از بازی تیمش با پیکان که آن شوک رفتن را داد و استقلال دو امتیاز سرنوشت‌ساز را از دست داد و دیگری هم پیش از بازی با شاهین بود؛ او نیم‌ساعت مانده به بازی، پیامی روی اینستاگرامش منتشر کرد تا تمرکز هواداران و بازیکنان را به‌هم بزند. «من دیگر مربی استقلال نیستم». او با گفتن همین جمله دوباره تلاش‌ها برای بازگرداندنش به ایران را ناکافی توصیف کرد و خبر داد که هنوز مشکلاتش با مدیریت این باشگاه پابرجاست. اگرچه استقلال، شاهین را با نتیجه پرگل 4 بر یک از پیش‌رو برداشت، ولی اثرات این اختلاف‌نظرها سر جایش ماند تا اینکه این تیم بازی بعدی برابر ماشین‌سازی را در ورزشگاه آزادی واگذار کرد. آبی‌ها که بعد از مدت‌ها به صدر جدول رسیدند، به همین راحتی و با اهمال مدیریت و سرمربی‌اش پنج امتیاز را از دست دادند و صدر جدول را هم رویش.
استراماچونی اما به این باور رسید که می‌شود از این تلاش همه‌جانبه برای بازگشتش نهایت استفاده را ببرد و «شغل ایتالیایی»اش را پروپیمان‌تر کند. او مطابق با انتظار، پیرو همه آن «چشم»های، چشم‌بسته‌ای که به خواسته‌هایش گفته بودند، 11 شرط برای بازگشت به این باشگاه رو کرد تا نشان دهد به خوبی باورش شده که اگر او نباشد و نیاید، کار استقلال، باشگاهی مردمی در ایران، تمام است. شرط‌های سرمربی ایتالیایی استقلال به همراه پاسخی که مسئولان باشگاه به آن داده‌اند به قرار زیر است:
- بند اول: کاهش مدت قرارداد، از دوساله به یک‌ساله؛ یعنی تا 11 خرداد 1399
پاسخ باشگاه: قبلا با این شرط به دلیل خواست هواداران موافقت شده است.
- بند دوم: مبلغ قرارداد جدید باید 470 هزار یورو باشد که از این مبلغ 437.500 یورو بابت پرداخت حقوق، مطابق با قرارداد کاری قبلی، 12.500 یورو بابت بلیت‌های کنسل‌شده یا استفاده‌نشده و 20 هزار یورو برای هزینه وکیل خواهد بود.
پاسخ باشگاه: مانده مبلغ قرارداد قبلی با جمع مبالغ واریزی باشگاه دارای مغایرت است.
- بند سوم: بلافاصله بعد از امضای نهایی قرارداد، کل مبلغ فوق‌الذکر باید به صورت یکجا، به شیوه‌ای مشابه و به شماره‌حساب آخرین پرداخت واریز شود. استراماچونی و دستیارانش تا زمانی که کل مبلغ فوق را دریافت نکنند، به تهران نخواهند آمد.
پاسخ باشگاه: سوای اختلاف اساسی با عرف معمول در جهان فوتبال، باشگاه استقلال اعلام می‌نماید همان‌گونه که تاکنون مبلغ قابل‌توجهی از حق‌الزحمه استراماچونی و همکارانش را پرداخت کرده، از این پس نیز حقوق ماهیانه به صورت مرتب و در موعد مقرر به حساب واریز خواهد شد.
- بند چهارم: هزینه اجاره آپارتمان‌های سرمربی و دستیارانش تا خرداد 1399 به طور یکجا توسط باشگاه پرداخت شود.
پاسخ باشگاه: همچنان که قبلا مشکلی در این مورد وجود نداشته، هزینه اجاره آپارتمان ایشان از شش ماه قبل تا پایان آذر 1398 پرداخت شده بود و در ادامه هم این روال انجام خواهد گرفت.
- بند پنجم: تا پایان قرارداد (پنج ماه دیگر) چهار بلیت رفت‌وبرگشت بیزینس برای سرمربی و خانواده‌اش تهیه شود.
پاسخ باشگاه: جهت حسن‌نیت باشگاه استقلال برای ادامه همکاری با این شرط موافقت می‌شود. 
- بند ششم: تا پایان قرارداد چهار بلیت اکونومی برای دستیاران استراماچونی تهیه شود.
پاسخ باشگاه: مثل پاسخ به بند پنج
- بند هفتم: باید مبلغ خالص 900 هزار یورو از سوی باشگاه استقلال برای انتقال بازیکنان جدید در نقل‌وانتقالات زمستانی سرمایه‌گذاری شود. 
پاسخ باشگاه: همان‌طور که بارها در جلسات حضوری به استراماچونی تأکید شده بود، بودجه باشگاه برای جذب بازیکنان جدید خارجی حدود 500 هزار یورو خواهد بود.
- بند هشتم: پرداخت حقوق بازیکنان در موعد مقرر و تعهد برای پرداخت دستمزدهای آنها در ادامه فصل توسط باشگاه
پاسخ باشگاه: همان‌طور که از ابتدای فصل باشگاه تلاش کرده تا تمام مطالبات گذشته بازیکنان را پرداخت کند، اکنون هم نسبت به تعهداتش پایبند است و همه تلاش خود را در این مورد انجام خواهد داد.
- بند نهم: تعهد باشگاه برای دریافت ویزای کار مربیان
پاسخ باشگاه: ویزای کار ایشان مدت‌ها قبل صادر شده است.
- بند دهم: کادر ایتالیایی در صورت سفر برای ترک تهران مشکلی نداشته باشند.
پاسخ باشگاه: مشکلی بابت ورود و خروج ایشان وجود نداشته. به‌عنوان‌مثال حتی ایشان بدون اطلاع باشگاه دو هفته قبل تهران را ترک کردند.
- بند یازدهم: همه مفاد و شرایط قرارداد کاری قبلی که اخیرا خاتمه یافته است با مفاد و شرایط جدید تنظیم و تعدیل خواهد شد.
- در پایان این نامه با حروف درشت تأکید شده: «شروط فوق قابل مذاکره نبوده و تنها از طرف ما قابلیت اصلاح خواهد داشت. ضمنا این شروط تنها در صورتی دارای اعتبار است که مراتب موافقت با آن، از سوی باشگاه استقلال تا 24 ساعت آینده از طریق ایمیل به ما ابلاغ شود».
پایان استراماچونی در استقلال؟
در همین 11 بند جدیدی که استراماچونی از استقلال خواسته و مسئولان باشگاه آنها را منتشر کرده‌اند به خوبی مشخص شده که مدیریت ضعیف طرف ایرانی چقدر این مربی ایتالیایی را حریص کرده است. او خط‌ونشان کشیده که خواسته‌هایش تا 24 ساعت باید فراهم شود وگرنه، به همکاری‌اش با استقلال پایان می‌دهد. 
اگرچه در اینستاگرام بخشی از این موضوعات را «دروغ» و مسئولان باشگاه استقلال را به «دروغ‌گویی» متهم کرده، ولی با توجه به خواسته‌هایی که پیش از ترک تهران از باشگاه استقلال داشت، بعید است ایرادی در این بندها باشد؛ به‌ویژه اینکه باشگاه استقلال هم عصر روز گذشته ایمیلی را که استراماچونی مدعی است وجود خارجی ندارد منتشر کرد تا نشان دهد کار این دو؛ یعنی استراماچونی و استقلال تقریبا به نقطه پایان رسیده است.
 استراماچونی با پولی که از جیب طرف ایرانی گرفته خیالش راحت است که دغدغه و دوندگی بقیه خارجی‌هایی را که به ایران آمدند ندارد و به همین خاطر شاید نیازی به بازگشت به ایران نداشته باشد. اگر هم بپذیرد که به ایران بیاید، طبیعتا بدون امتیازگیری نخواهد بود. حالا سؤالی که هواداران استقلال بهتر است از وزیر ورزش و مسئولان باشگاه بپرسند این است که آیا ارزشش را داشت استقلال بیش از دو هفته بدون سرمربی باشد، پنج امتیاز از دست بدهد و عزت فوتبال ایران هم زیر سؤال برود؟ شاید وزارت ورزش با سخنگوی «طلوع» دوستش که وعده‌هایی برای بازگشت سریع استراماچونی داده بودند، حالا پاسخ قانع‌کننده‌تری داشته باشند. 
مرجع : روزنامه شرق
کد مطلب : ۱۴۶۴۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}