۰

برای مذاکرات تهران و ریاض اقدام می‌کنیم

تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۲
برای مذاکرات تهران و ریاض اقدام می‌کنیم
نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اینکه این کشور به نیرو‌های رزمی ائتلاف بین‌المللی نیاز ندارد، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک دیداری میان مقامات ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شود.
به گزارش فارس، «محمد شیاع السودانی» در مصاحبه با شبکه «فرانس۲۴» تاکید کرد که این کشور هر گونه تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن تصمیمات سیاسی در عراق را بر نمی‌تابد.
نخست‌وزیر عراق در بخشی از سخنان خود که شامگاه جمعه منتشرشده، در ارتباط با مداخله کشور‌های خارجی در امور عراق بیان کرد: «قدرت سیاسی [حاکم در]عراق بر برقراری روابط حسنه با همگان پافشاری دارد؛ آن هم در چارچوب مثبت و نه در قالب منفی که شامل کنترل تصمیمات سیاسی در عراق شود. مطمئنا هر تلاشی برای تحت‌الشعاع قرار دادن و مداخله در تصمیمات سیاسی از سوی هر کشوری مردود است.»
محمد شیاع السودانی ادامه داد: «عراق به تصمیمات ملی افتخار می‌کند و این خود ضمانتی است برای تضمن منافع ملت عراق؛ امنیت، ثبات و یکپارچگی در حاکمیت کشور را تضمین می‌نماید. ما به عنوان دولت عراق در تلاش هستیم که در روابط توازن ایجاد کنیم. نمی‌خواهیم بستری برای تسویه‌حساب و جنگ باشیم. به آن اندازه که به دنبال منافع ملت عراق هستیم، در کنار هیچ طرف دیگری نیستیم.»
السودانی همچنین در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره وساطت بغداد در روابط تهران و ریاض اظهار داشت: «ما تمایل جدی ایران و عربستان سعودی برای ادامه نقش عراق به منظور نزدیک‌سازی دیدگاه‌های این دو کشور را احساس کردیم. ما مصمم به اجرای این نقش هستیم و بر این باوریم که این نقش طبیعی عراق است؛ نقش پیشگامی در نزدیک‌سازی نقطه‌نظرات مخالف.»
وی در عین حال خبر داد: «تماس‌های ما ادامه دارد. امیدواریم که به‌زودی دیداری داشته باشیم و این مباحثات و گفتگو‌ها را در بغداد با میانجیگری عراق از سر بگیریم.»
همزمان با این مصاحبه، شبکه «السومریه» عراق نیز به نقل از دفتر نخست‌وزیری این کشور بخش دیگری از اظهارات السودانی در مصاحبه با فرانس ۲۴ را منتشر کرد و به نقل از السودانی نوشت: «عراق نیازی به نیرو‌های رزمی بیگانه ندارد، بلکه به همکاری با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا یا با کشور‌های خارج این ائتلاف در زمینه مبارزه با تروریسیم و تضمین ثبات و امنیت نیاز دارد.»
بیشتر بخوانید: چالش‌های بزرگ ایران در ۲۰۲۳؛ فشار خارجی افزایش می‌یابد؟
طبق این گزارش، نخست‌وزیر عراق ادامه داد: «حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق به درخواست دولت پیشین در کشور در یک گفت‌و‌گوی حرفه‌ای تحت بررسی است که این گفتگو را دستگاه‌های امنیتی رسمی در قالب یک توافق سیاسی در خصوص مسئله حضور مستشاران، تعداد آن‌ها و محل حضورشان و همکاری در زمینه آموزش تبادل اطلاعات مشخص می‌کنند.»
محمد شیاع السودانی تأکید کرد: «ما نیازمند یک الگوی جدید در روابط با ائتلاف بین‌المللی هستیم که براساس همکاری، تبادل اطلاعات، اقدام مشترک و تضمین حاکمیت عراق در خاکش، حریم آبی و هوایی‌اش باشد. شورای امنیت ملی در حال انجام بازنگری است تا چارچوب این رابطه طبق اصولی که ذکر کردیم، مشخص شود.»
وی همچنین عنوان کرد: «از روز اول مأموریت کاریمان، به منظور تداوم همگرایی و تفاهمات تا دست‌یابی به امنیت و کاهش تنش در منطقه، بر نزدیک‌سازی نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و دیگر برادران عرب پافشاری داشتیم.»
السودانی در بخش دیگری نیز اشاره کرد: «گفتگو بهترین وسیله برای ارتباط با ترکیه و ایران است. ما اخیرا در خصوص حضور نیرو‌های فدرال برای جلوگیری از نفوذ گروه‌های مسلحی که از خاک عراق برای تعرض به ترکیه و ایران استفاده می‌کنند، در شورای امنیت ملی تصمیماتی اتخاذ کردیم.»
کد مطلب : ۱۵۶۰۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}