۰

به هر قیمتی که شده به مدرسه بیایید!

تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۲
به هر قیمتی که شده به مدرسه بیایید!
شاید به جرات می‌توان گفت که در پاییز و زمستان سال جاری خطر آلودگی هوا جا پای کرونا گذاشته است. خطری که شاید تاثیر آن در کوتاه مدت خود را نشان ندهد اما قطعا تاثیرات مخرب خود را گسترده‌تر و در بازه زمانی طولانی‌تری خواهد گذاشت. تیتری که به تکرار در ۶ ماهه دوم می‌شنویم «هوای ناسالم برای تمام گروه سنی» است. اطلاع‌رسانی کوتاهی که انگار مسئولین‌مان به جز خبر دادن از وضع نابسامان هوا راهکار دیگری در چنته ندارند.
حال تصور کنید در این اوضاع خراب هوای شهرها فردی در جایگاه وزیری و آن هم در حوزه حساس آموزش و پرورش بیاید و بگوید که تعطیلی مدارس طبق استانداردهای جهانی نیست و دانش آموزان باید در مدرسه حاضر شوند! یوسف نوری در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است: تعطیلی مدارس با شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ در دنیا رایج نیست. در کشورهایی مثل مکزیک و چین دانش آموزان با شاخص آلودگی ۳۰۰ هم به مدرسه می‌روند! در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز با منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.
باز شدن مدارس در هوای ناسالم اصولی نیست
منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز که آیا با نظر وزیر آموزش و پرورش درباره باز شدن مدارس در زمان ناسالم بودن وضعیت هوا موافق هستید یا خیر، گفت: به هیچ وجه با نظر وزیر آموزش و پرورش موافق نیستم. باز شدن مدارس در روزهای اوج آلودگی هوا اشتباه محض است. مخصوصا حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس، خطر ابتلا به انواع سرطان را در سال‌های آینده صعودی خواهد کرد.
وی در مورد تغییر استانداردهای شاخص آلایندگی بر مبنای اینکه در روزهای زیر شاخص ۲۰۰ مدارس باز باشند، اشاره کرد: شرایط اقلیمی و کشوری در کشور ما شباهت با کشورهایی مثل مکزیک و چین ندارد. این کشورها در ترکیب سوختی‌شان مازوت ندارند. البته لازم به ذکر است که کشورها با توجه به شرایط کلی در مورد سیاست‌های تعطیلی‌شان تصمیم گیری می‌کنند اما توصیه پزشکان این است که در صورت امکان، در زمانی که هوای شهر ناسالم است، هر چقدر تردد انجام نشود، سودمندتر خواهد بود. دانش‌آموزان نیز چون در بازه سنی گروه حساس قرار دارند، بهتر آموزش را به صورت آنلاین پیش ببرند. توصیه پزشکان این است که دانش آموزان فعالیت بدنی کمتری در هوای آلوده داشته باشند و تا جایی که ممکن است در فضای سربسته باشند.
خطر بروز آریتمی قلبی در آلودگی هوا
قارونی پیش از این نیز درباره خطر آلودگی هوا به خبرنگار گسترش نیوز گفته بود: آلاینده‌های هوا باعث می‌شود، ریه به خوبی اکسیژناسیون انجام ندهد و در اثر آن مواد زائد خون را افزایش دهد. احتمال سکته قلبی، آریتمی قلبی و نارسایی در بیمارانی که مشکل تنگی رگ‌های قلب را دارند به مراتب بالاتر می‌رود. بنابراین افزایش آلاینده‌ها، گرد و غبار معلق در هوا برای بیماران قلبی خطرناک‌تر از افراد عادی است.
موضع وزارت بهداشت درباره باز بودن مدارس در آلودگی هوا
عباس شاهسونی؛ رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز موضع قاطع خود را در مورد اظهار نظر وزیر بهداشت اعلام کرد. طبق اظهارات این مقام مسئول میزان غلظت آلاینده‌ها در برخی روزهای پایتخت بالاتر از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت است و این اتفاق نه تنها برای سلامتی کودکان که برای همه گروه‌های سنی خطرناک است. تغییر شاخص آلودگی هوا بر خلاف استانداردهای جهانی، در واقع پاک کردن صورت مسئله است. کاش مسئولان کشور به جای حذف کردن چالش خطرناکی که با جان مردم سر و کار دارد، فکری برای حل مشکل داشته باشند. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود وضعیت کیفیت سوخت و دراولویت قرار دادن حذف خودروهای از رده خارج شده از جمله اقداماتی است که می‌تواند آلودگی هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
لازم است وزیر آموزش و پرورش بداند که مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که در راستای آن مدارس غیرحضوری فعالیت می‌کنند، طبق قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ اجرا می‌شود. هر نوع تغییری در این شاخص باید با نظر جمعی وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت بگیرد تا مرجعیت اجرا شدن داشته باشد. با وجود فعالیت اپلیکیشن شاد در دوران کرونا و راه اندازی فضایی برای آموزش آنلاین، بستر مناسبی برای تعطیلی مدارس در مواقع بحرانی و خطرناک وجود دارد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت سیستم تنفسی در کودکان مهم‌ترین بخش آسیب‌پذیر در اثر آلودگی هوا اعلام شده است و بنابراین منطقی نیست این گروه سنی حساس را در معرض آسیب قرار دهیم. متاسفانه بر اساس آمار جهانی منتشر شده عفونت‌های حاد تنفسی یکی از خطرناک‌ترین و شایع‌ترین مواردی است که منجر به مرگ و میر در کودکان می‌شود.
کد مطلب : ۱۵۶۰۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}