۰

رابرت مالی با سفیر ایران دیدار کرده است؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۹
رابرت مالی با سفیر ایران دیدار کرده است؟
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی، اخبار منتشر شده درباره دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد آمریکا را نادرست دانست و اعلام کرد: سفیر ایران در سازمان ملل با چهره‌ها و شخصیت های سیاسی و دانشگاهی مختلفی دیدار دارد اما مذاکره ای با مقامات آمریکایی نداشته است.
 
برخی منابع خبری مدعی شده اند رابرت مالی دست‌کم سه بار طی دو ماه گذشته با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار داشته است.
 
این منابع خبری به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داده اند پیام‌هایی در حال ارسال به جمهوری اسلامی ایران است هرچند که احیای برجام «در دستور کار نیست.»
 
سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در واشنگتن، در تداوم ادعاهای آمریکا درباره زندانیان دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی وعده داد که دولت بایدن متعهد به آزاد کردن این افراد است.
 
سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاها افزود: نامه (سیامک نمازی) به دست ما رسیده و با نمازی و خانواده‌اش همدردی می کنیم. ما متعهد به تامین آزادی او هستیم و دولت ایالات متحده همچنان به تلاش برای بازگرداندن او به همراه شهروندان آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، از جمله عماد شرقی و مراد طاهباز ادامه می‌دهد.
 
رابرت مالی دوم دی ماه در گفتگو با رادیو اروپای آزاد درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفته بود: ما به گفت‌وگوی غیرمستقیم با ایران درباره این موضوع که یک اولویت بسیار جدی برای ماست، ادامه داده‌ایم تا بتوانیم آمریکایی‌هایی را که برخی برای سال‌های متمادی، ناعادلانه در ایران زندانی هستند، به خانه بازگردانیم. آن گفت‌وگوها هیچگاه متوقف نشده است و تلاش‌ خود را بر هرچه زودتر بازگرداندنِ آنها ادامه خواهیم داد.                             نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود: ما در حال بررسی راه‌های بشردوستانه هستیم که بتوانیم زندانی‌هایمان را که ناعادلانه گرفتار هستند، به خانه بازگردانیم. و فارغ از اینکه چه اتفاق دیگری افتاده باشد، این موضوع اولویت ما در رابطه با ایران است.
 
این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دوم آذرماه امسال در نشستی مطبوعاتی درباره تبادل زندانیان گفته است: در ماه مارس توافقی را در خصوص زندانیان با طرف آمریکایی داشتیم که در آن طرف آمریکایی پیشنهاد کرد چه با رسیدن به توافق برجام و چه بدون آن، تبادل زندانیان انجام شود.
 
وی تصریح کرد: ما با نگاه انسانی این موضوع را پذیرفتیم، اما چهل روز بعد طرف آمریکایی اعلام کرد بگذارید همزمان با برجام توافق انجام شود. ما آن موقع به طرف آمریکایی گفتیم این افت و خیزهای شما در گفتگوهای غیرمستقیم دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را بلندتر می‌کند. شما در موضوع انسانی تبادل زندانیان حاضر نیستید پیشنهاد خودتان را اجرایی کنید. البته در هفته های گذشته مجدداً به دنبال تبادل زندانیان هستند و ما نیز با نگاه انسانی این موضوع را دنبال می کنیم.
 
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز ۲۸ آذرماه در نشست دوره ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اظهار داشت: فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند.
 
وی افزود: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.
 
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده هایش است. اکنون وقت اقدام است.
کد مطلب : ۱۵۵۵۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}