۰

دردسرهای کرونایی در صادرات در مرزها

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۸
دردسرهای کرونایی در صادرات در مرزها
به گزارش عصر تعادل  رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: ۷۰ درصد روابط تجاری این استان با کشور ترکیه بوده اما بسته بودن مرز این کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا سبب کاهش صادرات زنجان و ایجاد مشکل برای این بخش شده است.

مهدی رنگ‌رونا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرز ترکیه از سوم اسفند بسته شده و کامیون‌ها را برای ورود به این کشور با مشکل مواجه کرده و این مرز اکنون نیز بسته است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات، جزو اولین بخش‌هایی بود که در بحث شیوع بیماری کرونا، دچار آسیب شد چرا که ۲ ماه است با مساله مهمی به نام بسته بودن مرزها مواجه هستیم.

رنگ‌رونا افزود: درخواست صادرکنندگان این است که پروتکل‌های بهداشتی مورد توافق ۲ طرف برای حل مشکل صادرات به کشور ترکیه، اجرایی شود.

وی تصریح کرد: مرز رازی، مدتی است که باز شده و صادرات از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود اما به دلیل حجم ترافیک و ازدحام، روند صادرات با مشکل مواجه بوده و به کندی صورت می‌گیرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه در مرز ایران و عراق متاسفانه فقط یک گمرک، فعال است، گفت: مرز ترکمنستان و پاکستان که به طور کامل بسته بوده و برای صادرات به افغانستان نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و در حال حاضر صادارت فقط به کشورهای عمان و قطر و آن هم از مسیر دریا انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: پروتکلی بین راه‌آهن ایران و ترکیه است که در هنگام صادرات، فاصله ۷۰۰ کیلومتر به بالا و وزن محصولات بیش از ۵۰۰ تُن شامل تخفیفات خوبی در هزینه‌های گمرکی به تجار می‌شود.

رنگ‌رونا خاطرنشان کرد: در خصوص خط ریلی بناب زنجان با توجه به اینکه فاصله ریل بناب تا مرز ترکیه ۶۵۹ کیلومتر است و تجار به خاطر ۴۱ کیلومتر، متضرر می‌شوند تقاضا داریم با رایزنی‌های لازم، زنجان نیز جزو تخفیفات این پروتکل قرار گرفته و تجار این استان به دلیل ۴۱ کیلومتر، متضرر نشوند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد صادرات استان به کشور ترکیه است انتظار می‌رود مدیران بخش خصوصی و دولتی برنامه‌ریزی برای تغییر بازار صادراتی داشته باشند و در این زمینه نیازمند بازنگری نسبت به یافتن بازارهای هدف صادراتی هستیم.

وی با بیان اینکه شمش روی، عمده محصول صادراتی استان زنجان است، خاطرنشان کرد: چند سالی است که با محدودیت در صادرات این محصول مواجه هستیم و این محدودیت در کنار ثبات بازار داخلی سبب شده تا حجم عظیمی از شمش در دست تولیدکنندگان بماند.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۵۱۱۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}