۰

تحلیل سیاسیون از اوج گیری تنش‌ میان ایران و آمریکا

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۵
تحلیل سیاسیون از اوج گیری تنش‌ میان ایران و آمریکا
به گزارش عصر تعادل، حشمت الله فلاحت پیشه، در تحلیلی از تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا در خلیج فارس و پرتاب ماهواره نور توسط سپاه پاسداران گفت: پرتاب ماهواره نور به عنوان بخشی از راهبرد دفاعی کشور و در قالب برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی ابلاغی انجام شد که قابل توجه است. پرتاب این ماهواره جزو حقوق ایران بوده و اقدامی قابل دفاع به شمار می‌آید چون عرصه فضا جایی است که اگر کشورها در استفاده از آن و برخورداری اطلاعاتی استفاده نکرده و تعلل کنند باید در آینده، این تکنولوژی، فناوری، خدمات و بهره برداری‌های ناشی از آن را از کشورهای دیگر خریداری کنند.

وی افزود: از طرف دیگر بزرگترین تهدیدها علیه ایران فضا محور است، تهدیدهای آمریکا از طریق برتری الکترونیکی انجام می‌شود. لذا قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران جزو حقوق ایران بوده و قابل دفاع است.

فلاحت پیشه با اشاره به تلاش آمریکا برای طرح این موضوع در شورای امنیت گفت: به طور طبیعی امکان طرح این موضوع در شورای امنیت وجود دارد اما موضوع به گونه‌ای نیست که منجر به صدور قطعنامه علیه ایران شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا در خلیج فارس و تهدیدهای طرفین گفت: نوع دشمنی بین ایران و آمریکا بی بدیل است. در تاریخ مناسبات کشورها با هم، چنین دشمنی وجود نداشته است. دشمنی تعریف، شاخص، حدود و ثغور و خطوط قرمز مشخص دارد که نوع دشمنی بین ایران و آمریکا به گونه‌ای منحصر به فرد است. بیش از آنکه گروه‌هایی نقش میانجی داشته باشند میانجی گری روز به روز به یک اقدام غیر قابل تحسین تبدیل می‌شود. در صورتی که دو اصل حاکم بر مناسبات بین‌المللی، میانجی‌گری و پایمردی است که معمولا هیچ کدام از این شرایط بین ایران و آمریکا شکل نمی‌گیرد. به عبارتی هیچ رابطه‌ای در دنیا در این حد دچار تابوزدگی نشده است. نتیجه چنین شرایطی آن است که باید هر لحظه منتظر اتفاق ناگوار بود که حتی جدا از اراده سیاستمداران دو طرف شکل گیرد. نمونه آن سقوط هواپیمای اوکراینی است که در آن آمریکایی‌ها هم مقصر هستند چون آنها شرایط جنگی را حاکم کرده بودند.

فلاحت پیشه در پایان با اشاره به تهدید رئیس جمهور آمریکا و پاسخ محکم ایران به آن گفت: در این شرایط فقط زبان تهدید حاکم است. طرفین به جای رفتارهای قابل پیش بینی رفتارهای غیر قابل پیش بینی دارند و حتی نمی‌خواهند تنش‌زدایی کنند و آن  را با به اوج رساندن تهدیدهای متقابل انجام می‌دهند. این رفتارها  منحصر به فرد است و امیدوارم حداقل طرفین اگر تنش زدایی نمی‌کنند به تعریف تنش و سطح و حدود آن و مناقشه بین خود برسند.

پرتاب ماهواره نور نشان‌دهنده بخشی از ظرفیت‌های جوانان ایرانی است

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور از سوی نیروی هوا فضای سپاه، اظهار داشت: این اقدام بزرگ سپاه نشان دهنده آن است که هر چه ما به توانمندی داخلی خود توجه کرده و به آن اعتقاد داشته باشیم و پتانسیل جوانان‌مان اعتماد کنیم قطعا کارهای سخت و نشدنی قابل تحقق است. 

وی افزود: هنگامی که نگاه‌مان به کشورهای خارجی باشد و به دنبال استفاده از ظرفیت‌های آنها هستیم کاملا مشخص است که به دلیل دشمنی که آنها با ملت بزرگ ایران دارند، کمکی به جمهوری اسلامی نخواهند کرد و می‌کوشند ایران را در حالت بلاتکلیفی نگه دارند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت:‌ بارها مشاهده کرده‌ایم که وقتی از برخی کشورها خواسته‌ایم که به دیگران زنگ بزنند و یا کشورهای ثالث را برای مذاکره با دیگران میانجی قرار داده‌ایم اما اینگونه تصورات باعث مشکلاتی برای ما شده است. ‌وقتی برای اجرای برخی اقدامات بزرگ به توانایی داخلی کشورمان توجه کرده و به آن پتانسیل را اهمیت داده‌ایم و اعتقاد به آن پتانسیل داشته‌ایم موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم.

وی افزود: ‌ماهواره نور یکی از اقدامات مثبتی است که به دلیل توجه به توانایی‌های جوانان این مرز و بوم بوده و افتخاری بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. پرتاب ماهواره نور نشان داد که ملت بزرگ ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت و پتانسیل فوق‌العاده‌شان کارهای بزرگی را انجام دهند.
کد مطلب : ۱۵۱۱۴۴
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}