۰

بحران چک برگشتی و رکود بازار در انتظار اصناف است

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۱
بحران چک برگشتی و رکود بازار در انتظار اصناف است
به گزارش عصر تعادل در حالیکه مردم برای شکست ویروس کرونا از روزهای میانی اسفندماه سال گذشته تا اوایل هفته جاری در خانه‌های خود نشستند اما این روزها برخی از اصناف به صورت پنهانی فعالیت خود را آغاز کرده و تعطیلی نیم­ بند دارند.

این واحدهای صنفی کرکره های مغازه خود را تا نیمه باز کرده به این معنی که در مغازه هستیم و ارائه خدمات داریم اما در عین حال درب شیشه ای را کاملا بسته نگه می دارند تا با نظارت ها و برخوردهای بازرسان مواجه نشوند.

اغلب این واحدها در تماس‌های تلفنی با مشتریان خود در خصوص ارائه خدمات اطلاع‌رسانی کرده و پاسخگوی نیازهای مشتریان در روزهای کرونایی یزد هستند.

این در حالی است که روند افزایشی ابتلاء به بیماری کرونا در استان بعد از یکی دو روز کاهش دوباره شدت گرفته و مردم را نگران کرده اما مسئولان استان نیز در اظهاراتی ضد و نقیض در خصوص کنترل و مهار کرونا و شدت گرفتن این بیماری هشدار داده اند.

نگران افزایش مبتلایان به کرونا در هفته آینده هستیم

استاندار یزد با تأکید بر ضرورت بررسی وضعیت مناطق مختلف استان در طرح فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اهمیت برنامه‌ریزی برای اقدامات آتی ستاد در این زمینه، اظهار کرد: همکاری خوب مردم طی هفته گذشته و کاهش ترددها، موجب کاهش روند ابتلا به بیماری کرونا در استان شده است.

محمدعلی طالبی با اشاره به ضرورت تداوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان یزد، افزود: با توجه به افزایش ترددهای درون شهری، نگرانی‌های جدی برای افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در هفته جاری و آینده وجود دارد.

استاندار یزد در این رابطه از تمام شهروندان خواست همکاری خود در روزهای آتی و به ویژه جشن‌های نیمه شعبان را ادامه دهند و از ترددهای غیر ضروری جداً خودداری کنند.

بیماری کرونا در استان یزد در مرحله کنترل

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اما نظری متفاوت با نظر استاندار یزد دارد و معتقد است وارد فاز کنترل بیماری کرونا در استان یزد شدیم.

محمود نوری شادکام با بیان اینکه با توجه به قول هایی که به هم استانی ها داده بودیم، در صورتیکه در خانه بمانند و اصول لازم را رعایت کنند از بیستم اردیبهشت ماه خبرهای خوبی را به آنها خواهیم داد، اظهار داشت: هم اکنون با همکاری هم استانی ها، مسئولان و کادر درمان، استان یزد وارد فاز کنترل بیماری کرونا شده است.

وی ادامه داد: در صورتیکه همکاری ها ادامه داشته باشد تا اوایل ماه اردیبهشت شاهد مهار هرچه بهتر کرونا در استان خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: هم اکنون مراجعه کنندگان به بیمارستان ها بیشتر فامیلی هستند و این نشان دهنده این است که فرد بیمار در منزل قرنطیه خانگی را به خوبی رعایت نمی کند.

وی با ابراز نگرانی از بازگشایی برخی از اصناف با وجود مخالفت دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: ستاد کرونا در یزد هیچ تصمیم گیری در خصوص بازگشایی اصناف جدید انجام نداده و برخورد با این موضوع باید از سوی اصناف و متولیان امر دنبال شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد هم در اظهار نظری متفاوت تعطیلی اصناف را چیزی جز ضرر نمی داند و می گوید بحران چک برگشتی و رکود بازار در انتظار اصناف است.

علیرضا حسنی گفت: تقریبا تمام کسبه و بازاریان یزدی از شیوع کرونا متضرر شدند و بحران چک‌ برگشتی و سونامی رکود و کسادی بازار برای اصناف در راه است.

وی بیان داشت: صنوف توزیعی استان اجناس مورد نیاز را از عمده فروشان خریداری کرده بودند و خود را برای فروش شب عید آماده می‌کردد که نه تنها فروشی نداشتند بلکه الان سر رسید چک‌ها و اقساط آنها نیز رسیده است و توانایی پرداخت آنها را ندارند و با چک‌های برگشتی خود مواجه هستند.

وی ادامه داد: واحدهای فروش پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم یدکی و ... از جمله صنوف توزیعی هستند که علاوه بر اینکه درآمدی در این مدت پس از شیوع کرونا نداشتند و سر رسید چک‌های آنها رسیده است اعتبارشان نیز زیر سئوال می‌رود و در واقع بحران چک‌های برگشتی و سونامی رکود و کسادی بازار برای اصناف در راه است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد عنوان کرد: برخی صنوف نیز خدمات فنی و در واقع دست به دهن بودند مانند مکانیک‌ها، باطری‌سازان، تعمیرکاران موتورسیکلت، تعمیرکار اتومبیل و ... که این صنوف هزینه روزانه زندگی خود را از درآمد روزانه‌ای که داشتند تأمین می‌کردند که با شیوع کرونا و تعطیلی اصناف، علاوه بر اینکه درآمدی نداشتند با هزینه‌های زندگی و فشارخانواده نیز مواجه شدند، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه نیز از اصنافی بودند که با ارائه خدمات روزانه درآمد کسب می‌کردند که اینها نیز با مشکل مواجه شدند.

حسنی با بیان اینکه با شرایط پیش آمده برخی اصناف ورشکسته و برخی دچار فقر شدند، عنوان کرد: کسبه و بازاریان از آنجا که حقوق بگیر نبودند با تعطیلی صنوف تحت فشار زیادی قرار گرفتند و اینکه برخی درخواست دارند که واحد صنفی خود را باز کنند به این دلیل است که اکنون بر سر دو راهی جان و نان خود قرار دارند که به خاطر هزینه زندگی و خانواده خود فعالیت داشته باشند و یا اینکه در خانه بمانند و جان خود را حفظ کنند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف یزد هم با تاکید بر ممنوعیت فعالیت اصناف گفت: چند واحد صنفی متخلف یزد در طرح گشت مشترک تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی پلمب شدند.

به گفته شریعتمداری شهروندان می توانند تخلف واحدهای صنفی را با شماره تلفن 124 و 36291719 در میان بگذارند.

هر چند اصناف به دلیل تعطیلی با مشکلاتی مواجه هستند اما در صورت بازگشایی اصناف و شیوع این بیماری در جامعه بار دیگر به اجبار باید مقررات سختگیرانه را اجرا و اصناف را تعطیل کنیم و این بار در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه که شامل اصناف هم می‌شود دچار ویروس کرونا شده‌اند.
مرجع : ایلنا
کد مطلب : ۱۵۱۰۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}