۰

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۵
اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری
به گزارش عصر تعادل، در زمینه «بیکاری دست فروشان در زمان کرونا»، مسعود بابایی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری برای حمایت از بیکاران خبرداد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس مصوبه دولت مقرر شدمبلغ  ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری تخصیص داده شود تا افرادی که به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست داده اند و مشمول قانون کار و قانون بیمه بیکاری بتوانند از این تسهیلات در قالب بیمه بیکاری استفاده کنند.

مسعود بابائی، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب رجوع در محل ادارات کار و کاریا بی‌های غیر دولتی ، سامانه ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir  طراحی شده است تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری نیز باشند، بتوانند با مراجعه به این سامانه  ، با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی خود  نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند.

بابایی، با بیان اینکه طبق بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری ، افراد بیکار شده حد اکثر ۳۰ روز فرصت دارند تا مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند افزود: ثبت در خواست بیمه بیکاری در این سامانه به منزله رعایت این بند قانونی نیز بوده است.

وی تصریح کرد: دستور العمل مشترکی در ۲۷ اسفند ۹۸ از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به امضا رسید و مقرر شد که در همین رابطه شیوه نامه اجرایی نیز از سوی ادارات کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره مندی متقاضیان تهیه شود که این شیوه نامه نیز در تاریخ ۱۱/ ۱/ ۱۳۹۹ به امضای مشترک  معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی رسید و به تمامی استانها ابلاغ شد.

بابایی اظهار داشت : بر اساس این شیوه نامه، ۱۰ گروه فعالیت و زیر بخشهای اقتصادی  به عنوان فعالیت هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده اند  و به صورت غیر مترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت ها نیز مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره مند شوند.

وی در این رابطه افزود: همچنین برای سایر بنگاه هایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده اند نیز با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی  ابراز امیدواری کرد: با تخصیص این تسهیلات به صندوق بیمه بیکاری بتوانیم هرچه سریعتر بهمشمولین ماده ۲ قانون بیکاری که به طور غیر ارادی کار خود را ازدست داده‌اند و در چارچوب ضوابط قانونی مشمول مقرری بیمه بیکاری می‌شوند ، خدمات قانونی ارائه دهیم.

مدیرکل  حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مقرری بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری  هستند تعلق می گیرد افزود: سایر بیمه شدگان از جمله بیمه های خاص، مشاغل آزاد ، خویش فرمایی ، بیمه کارگران ساختمانی ، قالیبافان رانندگان حمل و نقل شهری و ... که از شمول قوانین ذکر شده مستثنی شده‌اند را  شامل نمی شود.

وی تاکید کرد : افراد دارای شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید سه شرط مشمول قانون کار، مشمول تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری را دارا باشند.
بابایی با بیان اینکه  معیار تصمیم گیری و تصمیم سازی صرفا ثبت نام در سامانه درخواست نیست، افزود : علاوه بر ثبت نام در این سامانه باید سه شرط یاد شده نیز در مورد آنها محرز شود .

وی خاطر نشان کرد: پس از ثبت نام متقاضیان ، فهرست آنان برای صحت سنجی به سازمان تامین اجتماعی ارسال و سپس بر اساس اعلام این سازمان، برای افرادی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه‌ای مبنی بر عدم  احراز شرایط ارسال می شود.

بابائی افزود: برای افرادی که براساس ضوابط قانونی حائز شرایط شده اند نیز پیامک جداگانه‌ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تامین اجتماعی مربوطه و همچنین حساب بانکی فرد ارسال می‌شود.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۱۵۰۹۰۸
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}