۰

کرونا در کهریزک مهار شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵
کرونا در کهریزک مهار شد
به گزارش عصر تعادل سی و پنج روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۴۸۱۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹۳۴ نفر فوت شده و ۸۹۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.

سی و پنج روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۴۸۱۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹۳۴ نفر فوت شده و ۸۹۳۱ نفر بهبود یافته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام رشد ۱۳ درصدی موارد مرگ و میر در تهران گفته است؛ هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهد. از طرفی سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان از روند افزایشی ابتلا در این استان خبر داده و اعلام کرده است؛ از نظر تعداد موارد ابتلا در روز، حدود یک هفته است که بعد از تهران رتبه دوم را داریم.

وی گفته کاشان و آران و بیدگل جزو شهرستان هایی است که موارد ابتلا در آنها جدی تر است. طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز که به عنوان پیشنهاد جدید وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا در روزهای اخیر از سوی نمکی مطرح شده است؛ به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارجاع شده و از این قرار است که با تشکیل کمیته امنیتی و اجتماعی به ریاست وزیر کشور با توجه به الگوی بومی و ساختار فرهنگی اقدامات لازم در خصوص ورود و خروج از شهرها و... انجام شود که پس از تصویب در کمیته درباره این موارد تصمیم گیری می‌شود.

مشکل تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده هنوز رفع نشده است

«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایلنا درباره توزیع کمک خرید محصولات بهداشتی به حدود ۴۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی گفت: کمک هایی که به سازمان بهزیستی از سوی بنیاد مستضعفان ارائه شد، کمک معیشتی نبود و کمکی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی بود.

وی با بیان اینکه این کمک در حدود ۱۰ میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: ما براساس گروههای هدفمان، بررسی کردیم که ببینیم چه گروههایی بیشتر در معرض خطر هستند؛ براساس رصدهای انجام شده در گروههای هدف، مددجویان ضایعه نخاعی و معلولان جسمی و حرکتی انتخاب شدند، چرا که این گروهها دارای بیماری زمینه ای نیز بودند و مقرر شد به ۴۰ هزار نفر از مددجویان شامل همه مددجویان ضایعه نخاعی، تمام مددجویان دریافت کننده حق پرستاری و تعدادی از معلولان وابسته به بستر کمک بنیاد مستضعفان پرداخت شود.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این مبلغ آنچنان نبود که بتوانیم به همه مددجویان بهزیستی پرداخت کنیم و با توجه به اینکه آخرسال مالی بود و بودجه ای آنچنانی وجود نداشت، این مبلغ هدیه ای از طرف بنیاد مستضعفان بود.

نفریه خاطرنشان کرد: از این مبلغ ده میلیارد تومان نیز به ۴۰ هزار نفر سرانه ۲۵۰ هزار تومانی پرداخت شد. ما هنوز مبلغی به عنوان کمک معیشتی پرداخت نکردیم، چرا که فعلا اعتبار مالی آن تامین نشده است. البته مستمری ماهانه به همراه عیدی پرداخت شده، اما کمک معیشتی برای بیماری کرونا پرداخت هنوز نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمک هزینه ای به معلولانی که دستفروش هستند یا بعلت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، پرداخت می‌شود؟ ادامه داد: این افراد هم مانند دیگر اقشار جامعه هستند و اگر برای همه کمک هزینه در نظر گرفته شود به این افراد هم تعلق می گیرد. هنوز از سوی سازمان چنین کمکی پیش بینی نشده است، البته ما پیگیر آن هستیم.

نفریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شیوع کرونا در بین مددجویان بهزیستی در ۶ استان درگیری بیشتری دارد، گفت: تعداد اندکی از مددجویان نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به اینکه آمار فوت شدگان توسط وزارت بهداشت اعلام می شود، ما دیگر هیچ آماری را اعلام نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین چالش ما مرکز کهریزک شماره یک تهران بود که خوشبختانه با همکاری هلالاحمر و وزارت بهداشت توانستیم شیوع این بیماری را در این مرکز مهار کنیم، هرچند تعدادی از مددجویان و پرسنل آلوده شده اند. برای اینکه در آمارهای ارائه شده اختلافی پیش نیاید ما دیگر آمار اعلام نمی کنیم، اما همانطور که گفتم جلوی گسترش بیماری در این مرکز گرفته شده است.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره کمک بنیاد مستضعفان به آسایشگاه کهریزک خاطرنشان کرد: این موضوع زیر نظر ما نیست، اما ما هم شنیدیم که از سوی بنیاد به این مرکز خیریه نیز کمک شده است.

نفریه همچنین تصریح کرد: سازمان سرانه ای به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در تاریخ ۲۸ اسفند ماه برای هر مرکز شبانه روزی با توجه به افزایش هزینه‌ها پرداخت کرده است. همانطور که می دانید این مراکز به پرسنل بیشتری نیاز داشتند.همچنین مشکل تامین مواد ضدعفونی کننده، ماسک، گان و.. برای این مراکز هنوز وجود دارد و رفع نشده و به مراکز ما هنوز این موارد داده نشده است. مراکز ما بیشتر موارد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده اند و با توجه به اینکه مراکز ما پرریسک هستند و با وجود نامه نگاری هایی که کردیم، اما هنوز سهمیه ای از مواد ضدعفونی کننده برای مراکز ما در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: تهیه مواد ضدعفونی کننده باعث افزایش هزینه مراکز شده است، ما تلاش کردیم با این کمک هزینه مقداری از هزینه ها را برطرف کنیم. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مراکز شبانه روزی ما حضور دارند و نمی توانیم این افراد را به خانواده هایشان برگردانیم، چراکه حدود ۴۰ درصد آنها خانواده ندارند و مابقی نیز خانواده هایشان توانایی نگهداری از آنها را ندارند، از همین رو در مراکز ما نگهداری می شوند و افراد پرریسکی هستند، یعنی اغلب افراد یا دارای معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی هستند و یا بیمار روانی مزمن هستند که نمی توانند مبانی بهداشتی را رعایت کنند و یا معتادان متجاهر هستند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور همچنین یادآور شد: ما مراکزمان را تقریبا قرنطینه کرده بودیم. کادر درمانی ما با مراکز درمانی بعضا مشترک هستند.وقتی یک مرکز ۱۴۰۰ مددجو دارد، حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ پرسنل دارد که در هر شیفت فعالیت می کنند و این پاشنه آشیل ما است و باعث شده که برخی از مراکز ما آلوده شود.
 
مرجع : ایلنا
کد مطلب : ۱۵۰۴۳۳
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}