۱
سعید عصمتی

پندی از وظیفه شناسی حاج قاسم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴
پندی از وظیفه شناسی حاج قاسم
به گزارش عصر تعادل، سعید عصمتی در یادداشت اول روزنامه صبح امروز همدلی نوشت: چند روز دیگر چهلم عروج شهید بزرگوار سردار قاسم سلیمانی است. در این چهل روز مرثیه سرایی زیادی برای آن مرحوم شد و در وصف او شعرهای زیادی گفته شد. بسیاری در نبود این سردار عزیز گریستند. اما در این میان نیز عده ای همچون دیگر اوقات تلاش کردند تا این موضوع را به نفع خود مصادره کنند و بیشتر از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغات استفاده کنند. بدون این که به ماهیت شخصیت سردار سلیمانی توجه کنند. در این چهل روز گذشته کم نبوده افرادی که تنها تلاش کردند مراسم بگیرند، بنر نصب کنند و ذکر خاطره کنند. ولی واقعا چقدر در این مدت تلاش شد که از شخصیت حاج قاسم سلیمانی در عرصه عمل و کار الگو برداری شود و این الگوی والا در همه امور تسری داده شود. 

به نظر نگارنده لازم است به یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی حاج قاسم سلیمانی نگاهی دوباره کرد. دید که واقعا ایشان در چه مسیری انجام وظیفه می کرد. به یاد بیاوریم که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شهروند عادی عقاید و نظرات مختص به خودش را داشت اما همواره سعی کرد تا وقتی که در قامت فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی انجام وظیفه می کند و به روایت خودش یک سرباز است، همان سرباز بماند و انجام وظیفه را بر هر گونه تفکر شخصی ترجیح دهد. بر بسیاری روشن است که حاج قاسم سلیمانی از طرفداران فکری مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود . اما با این حال در زمان ماموریت نظامی و انجام وظیفه سربازی تلاش می کرد فارغ از هرگونه سو گیری شخصی در قامت یک سرباز برای ولایت و فرمانده کل قوا باشد. 

این تجلی تلاش برای انجام وظایف تعریف شده یک شغل است. حاج قاسم سلیمانی به همه مردم نشان داد که باید انجام وظیفه را بر هر گونه گرایش سیاسی و فکری ترجیح بدهیم. مهم این است که یاد بگیریم در هر موقعیت شغلی که داریم به وظایفی که برای ما تعریف شده فکر کنیم و بتوانیم آن وظایف را به درستی و فارغ از گرایش های شخصی خود انجام دهیم. حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز این توانستن است. او ثابت کرد که می شود عقاید شخصی و حزبی و خانوادگی خود را حفظ  کرد ولی در عین حال بدون گره زدن عقاید وظایف را نیز به درستی انجام داد. او تلاش کرد برای مردم ایران فارغ از عقاید فکریشان سرباز باشد . دقیقا او وقتی ایستاد و فریاد زد :«همان دختر کم حجاب هم دختر من است» بر این نظر صحه گذاشت. 

اما متاسفانه طی این چهل روز برخی با نادیده انگاشتن این وجه مهم از حاج قاسم سلیمانی صرفا بر تبلیغات و بنر نصب کردن مانور دادند. بدون توجه به این که حاج قاسم سلیمانی برای انجام وظیفه خود به شهادت رسید. اما آیا آنان که حالا از او سخن می گویند تلاشی در مسیر انجام وظیفه بدون توجه به عقاید فکری و سیاسی و مذهبی خود دارند؟ 

بیاموزیم که هر کدام از ما انسان‌ها اگر شغل و یا فعالیتی را انتخاب کردیم آن کار وظیفه را به درستی و با دقت انجام بدهیم. بیایید سعی کنیم گرایش های حزبی و سیاسی را با وظیفه و مسئولیتی  که قبول کرده ایم گره نزنیم.  تفکیک گرایش های فکری، سیاسی و دینی از احساس مسئولیت ملی ما نسبت به کشور وظیفه هر ایرانی هست. همین هم می تواند مرز ما را با مردم مشخص کند.
کد مطلب : ۱۴۸۴۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}