۰

مرگ مشکوک صدها پرنده در میانکاله

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۹
مرگ مشکوک صدها پرنده در میانکاله
به گزارش عصر تعادل همزمان با رسیدن تعداد تلفات پرندگان به عدد 1850 قطعه و منتفی شدن احتمال شیوع بیماری خاص در این منطقه کارشناسان و فعالان محیط زیست به این نتیجه رسیده‌اند که این اتفاق بر اثر ورود سم به بخشی از تالاب میانکاله بوده است.

مرگ مشکوک صدها قطعه پرنده در تالاب میانکاله در شرق مازندران باعث دوخته شدن همه نگاه‌ها به این منطقه شد.

سازمان محیط زیست روز جمعه اعلام کرد، آمار این تلفات به بالای هزار قطعه رسیده است و حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با احتساب تلفات دو روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد 1850 لاشه رسیده است.

وی از دفن بهداشتی این پرندگان خبر داد و گفت: احتمال شیوع بیماری‌های نظیر آنفلوآنزای پرندگان بیماری نیوکاسل رد شده است.

سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران  هم تاکید کرده است: نتایج آزمایش نشان داده است که بیماری آنفلوانزا H۵،H۷ وH۹ و یا نیوکاسل علت مرگ این پرندگان نبوده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران  حالا از گمانه‌زنی‌ها درباره مسمومیت این پرندگان صحبت می‌کند و در این شرایط  چنگرها، کشیم‌های بزرگ، فلامینگو و اردک حنایی‌ها دسته دسته از بین می‌روند.

حر منصوری در حوزه میانکاله سال‌هاست به فعالیت‌های محیط زیستی مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در روزهای گذشته به همراه دو گروه بیش از 60 کیلومتر از ساحل‌ شمالی 70 کیلومتری تالاب میانکاله را برای بازدید و نمونه‌برداری آب پیمایش کرده و هیچ مورد تلفاتی در این مناطق ندیده است، گفت: به عقیده من این پرنده‌ها نمی‌توانند براثر ابتلا به بیماری تلف شده باشند، چون تاثیر بیماری بر روی جانوران به تناسب جنس، گونه و سبک زندگی و تغدیه و حتی جنسیت و سن متفاوت هستند و منطقی به نظر نمی‌رسد که چنگر، فلامینگو  و کشیم‌ها که از خانواده‌های متفاوت هستند همزمان به بیماری مبتلا شده و همزمان طی یکی دو روز تلف شوند.

تمرکز تلفات د‌‌‌‌‌‌ر منطقه‌ای خاص از تالاب میانکاله در مجاورت شهر گلوگاه گمانه‌زنی درباره مسمومیت شدید از طریق آلودگی شیمیایی را قوت می‌بخشد.

تکرار یک انتقام تاریخی

منصوری معتقد است: نشانه‌هایی از مسمومیت در این منطقه وجود دارد. و احتمال می‌دهد که مشابه اتفاق تاریخی که در دهه 70 شمسی میان محیط‌زیست و شکارچیان و صیادان رخ داد امسال هم تکرار شده باشد.

اواخر سالهای دهه 70 ناگهان میزان قابل توجهی از قسمت‌های جنوب غربی میانکاله پر از لاشه‌های پرنده زمستان گذران شد، آنقدر وضعیت بد بود که تا ماهها بوی تعفن همچنان پایدار بود و تقریبا همه محلی‌ها مطمئن بودند این اتفاق از کجا آب می‌خورد، تعدادی شکارچی محلی برای انتقال از محیط زیست در تالاب چند لیتر سم آفت ریختند.

این فعال محیط زیست البته احتمال ورود مواد شیمیایی استخرهای پرورش ماهی و مواد ضد عفونی مرغ‌داری‌ها را هم رد نمی‌کند اما تلف شدن پرندگان از گونه‌های مختلف در یک منطقه خاص احتمال انتقال‌گیری را قوت می‌بخشد.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۷۸۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}