۰

گرامی مقدم: رای مردم از سبد حاکمیت ریخت نه اصلاح‌طلبان/ رای ریخته در آبان 98 به سبد براندازان می‌رود نه اصولگرایان/

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۹
گرامی مقدم: رای مردم از سبد حاکمیت ریخت نه اصلاح‌طلبان/ رای ریخته در آبان 98 به سبد براندازان می‌رود نه اصولگرایان/
به گزارش «عصر تعادل»، اعتراضات گسترده و درگیری‌های خشن و خون‌آلود آبان 98 بی بر و بگرد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تاریخ چهل ساله نظام جمهوری اسلامی ایران بود و اگر به درستی تحلیل و ارزیابی نشود، تبعات بی‌شماری خواهد داشت. با این حال رویکرد فعالان سیاسی در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا حاوی هیچ پیامی مبنی بر وجود میل و اراده‌ای برای درک درست این وقایع نیست. بسیاری از تحلیل‌گران واکنش مردم به گرانی بنزین و شعارهایی که طی آن چند روز در سطح کشور داده شد را نشانه ریزش رای جریان اصلاح‌طلب می‌دانند.

برخی از اصلاح طلبان اما به هیچ وجه حاضر به پذیرش این موضوع نبوده و درصدد اثبات آن هستند که مخاطب معترضان نبوده‌اند. اظهاراتی که در این راستا بیان می‌کنند اما بعضا نتیجه عکس دارد و بدنه اجتماعی آنان را مکدر می‌سازد. مصداق این مدعا اظهارات شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت است که پس از ثبت نام در انتخابات مجلس گفت: «اصلاح طلبان پس از اعتراضات و کشتار اخیر دچار ریزش رای نشده‌اند چون اعتراضات در مناطق مرفه که پایگاه رای آنان است صورت نگرفته بلکه در مناطق حاشیه‌ای که پایگاه اصولگرایان بوده رخ داده است».


برخی از فعالان، تحلیل‌گران و رسانه‌های جریان اصولگرا سعی کردند از این اظهارنظر شکوری راد بیشترین بهره را برده و با نمک پاشیدن به زخم مردم ناامید از اصلاح‌طلبی به شکاف بین جامعه مدنی و اصلاح‌طلبان دامن زنند. این گروه نیز موفقیتی حاصل نکردند زیرا اگر اتفاقات آبان را سمبل ریزش رای و ناامیدی مردم از اصلاح طلبان بدانیم باید در سال‌های دورتر دنبال نشانه‌های ریزش رای و فاصله گرفتن مردم از اصولگرایان باشیم.


بر همین اساس است که برخی از سیاسیون وقایع آبان را نشانه ریزش رای و فاصله‌گرفتن مردم از مجموعه حاکمیت می‌‌دانند. اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی از جمله همین افراد است و باور دارد که اگر در آبان 98 رای از سبد اصلاح‌طلبان ریخته باشد به سبد اصولگرایان سرریز نشده و به سبد براندازان خواهد رفت.


او گفت: سبد رای اصلاح طلبان را هم در طبقه متوسط جامعه می‌توان دید و هم در طبقه تهی‌دست . الزما این‌طور نیست که رای مناطق محروم از آن اصلاح‌طلبان نباشد. ضمن اینکه ما هم هیچ تحقیق آماری نداریم و بر اساس یک پروژهش نمی‌توانیم بگوییم که چه میزان از طرفداران اصلاح‌طلبان در میان طبقه متوسط و چه میزان در طبقه تهی‌دست قرار دارند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات آبان ماه نشان‌دهنده ریزش رای اصلاح طلبان بود یا خیر؟ گفت: «به نظر من اگر ریزشی اتفاق افتاده است از حاکمیت بوده است. نارضایتی مردم از حاکمیت است. درون حاکمیت قوا است که به وظیفه خود به درستی عمل نکرده‌اند. بنابراین این طور نیست که رای مردم از سبد اصلاح‌طلبان ریزش کرده و به سبد اصولگرایان ریخته باشد. اگر ریزشی در کار باشد که است مردم سکوت کرده و در انتخابات آتی شرکت نمی‌کنند و این را باید ریزش مردم به سوی جریانات برانداز تعبیر کرد.


گرامی مقدم تاکید کرد: «اصل حاکمیت که مخاطب این نارضایتی ها است باید چاره اندیش کند و تغییر اساسی ایجاد کند. تغییرات اساسی نیز همین است که به اصلاحات تن دهد. تنها در این صورت است که مردم به آینده کشور امیدوار می‌شوند و احتمال دارد که رفته رفته رضایت آنان جلب شود. اگرنه با این رویکرد که حاکمیت دارد و مدام معترضان وضعیت اقتصادی را جیره‌خوار دشمن، اسرائیلی و آمریکایی و ... می‌خواند مشکلی حل نمی‌شود و دیدیم که راهبرد بسیار غلطی بود و عملا این جمعیت از کشور و نظام جدا شدند.»


این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه ریزش از حاکمیت به سوی جریان برانداز نشانه ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان و اصلاحات است؟ گفت: « خیر، مردم از اصلاح طلبی ریزش نکرده‌اند. سرشت و ذات مردم اصلاحاتی است. یعنی اصلاح امور را با کمترین هزینه پیگیری می‌کنند و به همین دلیل همچنان به اصلاحات ایمان دارند اما مساله این است که حاکمیت یا حداقل بخش‌هایی از حاکمیت مانع از تحقق مطالبات مردم می‌شود و مردم آگاه هستند. بیش از نود درصد مردم ایران باسواد هستند و به درستی درک می‌کنند که اصلاح طلبان مطالبات آنان را پیگری می‌کنند اما بخش‌هایی در حاکمیت مقاومت می‌کنند.»


گرامی مقدم با تاکید بر اینکه نارضایتی موجود طی یک شب به وجود نیامده است، گفت: «اصلاح‌طلبان برنامه‌ها و دیدگاه‌هایی دارند که مشخص است. مثلا ریشه مسائل اقتصادی ما در این بیست سال اخیر بیشتر ناشی از انزوای اقتصادی ما است و این ارتباطی به اصلاح طلبان ندارد. اصلاح طلبان بارها و بارها دیدگاه های سیاسی خود را مطرح کرده و تنش‌زدایی با دنیا را پیگیری کرده‌اند. اینکه ما نمی‌توانیم با دنیا ارتباط اقتصادی داشته باشیم و صادرات نفت به زیر صدهزار بشکه رسیده است ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد.»
وی افزود: « امروزه خیلی‌ها تلاش می‌کنند که تمام نواقص دستگاه‌های دیگر و سیاست‌های کلان را گردن اصلاح‌طلبان اندازند و این به نظر من نوعی مصادره به مطلوب ناراضیتی‌های اخیر است توسط جریان تندرو و بخش‌هایی از حاکیمت دنبال می‌شود
مرجع : سایت آزادی
کد مطلب : ۱۴۶۰۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.