۰

صعود قیمت در پی تصمیم اوپک پلاس

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۳
صعود قیمت در پی تصمیم اوپک پلاس
به گزارش «عصر تعادل» بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه هم ۰.۶ درصد رشد قیمت داشت و برای کل هفته ۶.۵ درصد رشد هفتگی نشان داد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۰ سپتامبر بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۷ سنت یا ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرد و در ۵۹ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۷.۳ درصد افزایش ثبت کرد که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۲۱ ژوئن بود.

گروه اوپک پلاس شامل کشورهای اوپک و غیراوپک در نشست رسمی روز جمعه در وین با عمیق کردن کاهش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند و به این ترتیب مجموع تولید اوپک پلاس از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اعمال شده و تا مارس ادامه پیدا می کند. این گروه سیاست تولید نفت خود را در یک نشست فوق العاده که روزهای پنجم و شش مارس برگزار می شود، بازبینی خواهد کرد.

از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش جدید، اوپک ۳۷۲ هزار بشکه در روز و کشورهای غیراوپک ۱۳۱ هزار بشکه در روز را برعهده خواهند گرفت.

انتظار می رود این کاهش تولید، افزایش عرضه از سوی کشورهای غیراوپک به خصوص آمریکا را جبران کند. از میان ۱۴ عضو اوپک، ۱۱ کشور در توافق کاهش تولید مشارکت دارند در حالی که ایران، لیبی و ونزوئلا معاف هستند. متحدان اوپک هم شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان جنوبی و سودان هستند.

جیمز ویلیامز، اقتصاددان شرکت WTRG Economics به مارکت واچ گفت: نشست برنامه ریزی شده برای مارس نشان دهده عدم خوش بینی سعودیها درباره پایبندی به توافق کاهش تولید نفت است و عربستان سعودی می خواهد در موضعی باشد تا در صورت عدم پایبندی سایر اعضای به تعهداتشان، آنها را به ریزش قیمتهای نفت تهدید کند.

تصمیم اوپک با تکمیل فرآیند عرضه ۱.۵ درصد از سهام شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی همزمان شد. بازار بورس عربستان سعودی (تداول) اعلام کرد معامله سهام شرکت نفتی آرامکوی سعودی از ۱۱ دسامبر آغاز خواهد شد و سهام آرامکو با استفاده از نماد ۲۲۲۲ معامله خواهد شد.

آرامکوی سعودی عرضه اولیه عمومی سهام را ۳۲ راله سعودی (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قیمت گذاشته و ۲۵.۶ میلیارد دلار از عرضه اولیه خود کسب خواهد کرد و رکورد ۲۵ میلیارد دلار عرضه اولیه سهام شرکت چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ را می شکند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در این بین شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا برای هفتمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است و با پنج حلقه کاهش، به ۶۶۳ حلقه رسیده است.

 
کد مطلب : ۱۴۵۷۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.